Näin syntyvät Punamustien ottelutapahtumat

3.9.2018

PK-35 Vantaa pelaa Naisten Liigassa runkosarjasijoituksesta riippuen 11 tai 12 kotiottelua. Katsojat näkevät kentällä tapahtuvat suoritukset, kuulevat Jukka Laaksalon mainiot kuulutukset ja nauttivat kioskin antimista, mutta ottelutapahtuman taustalla tapahtuu paljon asioita, jotka eivät näy ulospäin. Ottelun valmistelu alkaa jo hyvissä ajoin ennen pelipäivää ja jokainen tapahtuma rakentuu tiimityöllä.

Tavallisesti otteluun valmistautuminen alkaa markkinoinnin osalta vähintään viikko ennen ottelua. Silloin julkaistaan ottelumainokset eri kanavissa ja lähetään kutsuja sekä mainoksia eri sidosryhmille. Myös otteluiden pallotytöt tai –pojat pyritään aina sopimaan hyvissä ajoin ennen pelipäivää.

Punamustien kotiotteluihin on ehtinyt jo muodostua vakiintunut kaava, jonka mukaan tapahtumia rakennetaan. Poikkeuksen muodostavat muutaman kerran kaudessa järjestettävät isommat ottelutapahtumat, joista pidetään tavallisesti taustaryhmän kesken erillinen ottelupalaveri. Sen yhteydessä sovitaan vastuunjaoista ja vaadituista toimenpiteistä, laaditaan tehtävälista, pohditaan tapahtuman talkooväkitarve ja päätetään oheisohjelmasta riippuen tapahtuman juoksutus.

Kioskia ja grilliä varten tehtävät hankinnat tehdään aina kyseessä olevan ottelun arvioidun yleisömäärän perusteella. Sarjatilanteen ja vastustajan lisäksi yleisöodotteen arviointiin käytetään muutamia hyväksi havaittuja indikaattoreita.

Tekstimuotoinen otteluennakko julkaistaan kotipelien osalta tavallisesti kaksi päivää ennen ottelua. Punamustien kokoonpano sen sijaan julkaistaan seuran omissa sosiaalisen median kanavissa noin tunti ennen ottelun alkua. Kokoonpanokuvien graafisesta ilmeestä vastaa Benjamin Blomqvist, joka auttaa tapahtuman aikana myös kioski- tai fanituotemyynnissä.

Tapahtumatiimin kokoonpano vaihtelee hieman, mutta Kirsi ja Jani Laurén ovat käytännössä aina paikalla. Lipunmyynnistä ja järjestyksenvalvonnasta vastaava kaksikko on ollut Punamustien ottelutapahtumissa korvaamaton apu jo vuosien ajan. Kun heidän rinnalleen on nyt saatu myös uusia arvokkaita tekijöitä, ovat PK-35 Vantaan kotiottelut – ja kiitos Samin myös grilli – hyvissä käsissä.

Lähes joka kotiottelussa paikalla oleva Ilkka Jorasmaa aloittaa kahvinkeiton heti saapuessaan ja pitää huolen siitä, että sumppia on riittävästi kioskimyynnin alkaessa. Pelistä riippumatta suurin osa myynnistä tapahtuu aina tauon aikana, joten kioskiin ja grilliin järjestetään silloin tarpeen mukaan lisäkäsiä. Ottelun päätyttyä myyntipisteet puretaan ja kioski siivotaan. Samalla lasketaan pelipäivän lipunmyynti- ja kioskituotot.

Tiedottajan ilta jatkuu vielä muutaman tunnin ajan ottelun päättymisen jälkeen. Ensimmäinen toimenpide on aina ottelun tuloksen ja maalintekijöiden päivittäminen seuran kanaviin. Seuraavana yleisön nähtäville ladataan ottelun jälkeen kuvattu pelaaja- tai valmentajahaastattelu, jossa tehdään lyhyt yhteenveto päivän ottelusta.

Kattavammin ottelu käydään läpi vielä myöhemmin samana iltana julkaistavassa otteluraportissa. Sitä varten koostetaan aina myös päävalmentajan tarkemmat kommentit ottelusta ja pelisuunnitelman onnistumisesta. Kotiottelupäivinä raportteihin saadaan samana iltana myös tuoreita ottelukuvia. Valokuvaajamme Kalevi Hämäläinen kuvaa valtaosan kotiotteluista, käsittelee kuvat ja toimittaa ne käytettäviksi saman illan aikana.

Ottelun jälkeisinä päivinä maalit ja muut tärkeimmät tilanteet tiivistetään vielä koosteeksi, josta katsojat pääsevät vielä ihailemaan täysosumia tai tarkistamaan puhututtaneita tilanteita videolta. Koosteen lisäksi pelin jälkeisinä päivinä julkaistaan tavallisesti myös muutamia ottelukuvia.

Kun ottelu on vihdoin saatu viimeistä piirtoa myöten pakettiin, aloittaa Punamustien taustatiimi hiljalleen jo seuraavan kotiottelun suunnittelemisen.

Samu Liski

Tiedottaja, puuhamies