Torstain paikallisottelussa vastassa HJK

25.7.2018

PK-35 Vantaa palaa torstaina kotikentälleen lähes kahden kuukauden tauon jälkeen. Silloin pelataan pääkaupunkiseudun paikallisottelu, kun Punamustien vieraaksi saapuu Helsingin Jalkapalloklubi. Ottelu pelataan torstaina 26.7. klo 18.30 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

Paikallispelin lisäksi kyseessä on myös Naisten Liigan kärkiottelu, sillä HJK majailee sarjan kärjessä ja PK-35 Vantaa kolmantena. Eroa joukkueiden välillä on neljä pistettä ennen torstain keskinäistä kohtaamista. Runkosarjaa on jäljellä vielä kolme kierrosta ennen kuin sarja jakautuu ylä- ja alaloppusarjaan.

PK-35 Vantaa on kerännyt 31 sarjapistettä yhdeksällä voitolla ja neljällä tasapelillä. Tappioita se on kärsinyt kaksi. Viime viikonloppuna joukkue palasi jälleen voittojen tielle, kun se kaatoi Ilveksen Tampereella lukemin 1-4. Punamustien osumista vastasivat Ashley Riefner, Sanna Saarinen, Eva Nyström ja Roosa Bröijer.

HJK:lla sen sijaan on kasassa neljä pistettä enemmän. 15 ottelustaan helsinkiläiset ovat voittaneet yksitoista, pelanneet kahdesti tasan ja hävinneet kaksi. Viime viikonloppuna HJK kaatoi kotonaan JyPKin tiukan ottelun päätteeksi lukemin 2-1. Kotijoukkueen osumista vastasivat Hanne Ojanperä ja Vilma Hakala.

Torstain ottelussa kohtaa kaksi tiivistä puolustusta, sillä sekä PK-35 Vantaan että HJK:n verkkoon on tehty tällä kaudella vain 13 maalia. Punamustien hyökkäys sen sijaan on ollut seitsemän osuman verran sinivalkoisia tehokkaampi. PK-35 Vantaa on ollut kotikentällään tällä kaudella tappioton, kun taas HJK on kärsinyt molemmat tappionsa juuri vieraspeleissä.

Joukkueiden tämän kauden ensimmäinen keskinäinen kohtaaminen pelattiin toukokuun alussa Töölössä. Tuolloin HJK vei sarjapisteet lukemin 1-0 Ruohomaan pelin alkuhetkillä viimeistelemällä osumalla.

Punamustien paras maalintekijä tämän kauden liigapeleissä on ollut kuudesti osunut Heidi Kollanen. Kaisa Collinilla on tilillään viisi osumaa. HJK:n tehokkain pelaaja sen sijaan on ollut kuudesti osunut Vilma Hakala.

PK-35 Vantaan kokoonpanosta puuttuvat torstain paikallisottelussa varmuudella ainoastaan pitkään sivussa olleet Velma Oikarinen, Ida Raustola ja Netta Koso. Kahdesta viimeisimmästä ottelusta puuttunut Tia-Maria Jaakonsaari sen sijaan palaa kokoonpanoon.

Tavoitteena puolustuksen murtaminen

Torstai-illan ottelu on Punamustien ensimmäinen peli Myyrmäen jalkapallostadionilla lähes kahteen kuukauteen. Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan joukkue palaa kotikentälleen hyvillä mielin ja hyvässä vireystilassa.

– On hienoa palata jälleen pitkän tauon jälkeen kotikentälle. Meillä on alla hyvä peli Tampereella. Onnistuimme palaamaan voittokantaan ja saimme onnistumisia laajalla rintamalla, Väisänen sanoi.

– Näyttäisi siltä, että saamme pikkuvammat ja flunssat on jälleen selätetty ja kaikki ovat jälleen käytettävissä. Siltä osin meillä on hyvät lähtökohdat peliin. Olemme valmistautuneet HJK-kohtaamiseen koko alkuviikon.

Pääkaupunkiseudun joukkueet tuntevat toisensa hyvin, joten Väisänen ei usko, että torstaina nähdään suuria yllätyksiä. PK-35 Vantaa pyrkii jälleen aloitteelliseen pelaamiseen, kun taas HJK lähestyy peliä todennäköisesti puolustuksen kautta.

– HJK pelaa vahvaa Heidän pelinsä perustuu etenkin vahvaan puolustuspeliin ja he ovat haalineet omilla vahvuuksillaan paljon pisteitä. Viimeksi hallitsimme kenttätapahtumia hyvin, mutta HJK piti meidät poissa vaarallisilta maalintekosektoreilta. Tunnemme heidän vahvuutensa, joten pyrimme nyt löytämään ne aukot, joista pääsemme maalipaikoille, Väisänen tuumi.

– He ovat hyviä myös vastahyökkäyksissä ja viimeksi he iskivät meitä vastaan maalin juuri nopeasta hyökkäyksestä pienen merkkausvirheen seurauksena. Nyt meidän pitää olla tarkempia maalin edustalla.

Yksittäisistä pelaajista Väisänen nostaa esiin kaksi HJK:n hyökkäyspään pelaajaa, jotka ovat kantaneet tällä kaudella suurinta osaa joukkueensa maalintekovastuusta.

– Vilma Hakala on ollut hyvä vasemmalla laidalla ja Hanna Ruohomaa on onnistunut kärjessä. He ovat HJK:n selkeät syömähampaat, vaikka heiltä löytyy toki hyviä pelaajia muiltakin pelipaikoilta.

PK-35 Vantaa – HJK pelataan torstaina 26.7. klo 18.30 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

Liput otteluun maksavat aikuisille 10 euroa ja lapsille sekä muille alennusryhmäläisille (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät) 5 euroa. Alle 12-vuotiailla lapsilla on otteluun vapaa pääsy.