Punamustille tärkeät pisteet Myyrmäen nurmella

17.6.2018

PK-35 Vantaa palasi maajoukkuetauolta voitokkaasti, kun Turun Palloseura taipui Myyrmäessä lukemin 2-1. Turkulaiset tarjosivat kotijoukkueelle tiukan vastuksen ja nousivat toisella jaksolla rinnalle, mutta joutuivat lopulta taipumaan Punamustien kuitattua vieraiden tasoituksen välittömästi.

Poikkeuksellisesti Myyrmäen urheilupuiston nurmella pelatun ottelun avausjakso oli molemmilta melko tarkkaa pelaamista ja maalipaikat jäivät varsin vähiin. TPS sai pelin alussa pallon maaliin asti, mutta osuma hylättiin paitsiona.

Ottelun avausmaali syntyi 14. peliminuutilla hienon hyökkäyksen päätteeksi. Kaisa Collin pääsi tarjoilemaan vapauttavan syötön Roosa Bröijerille, joka karkasi nokikkain turkulaisvahti Milla-Maj Majasaaren kanssa. Bröijer sijoitti pallon varmasti taka-alakulmaan ja vei Punamustat 1-0-johtoon.

Aivan avausjakson lopussa Punamustille avautui hyvä hyökkäys ja Heidi Kollanen pääsi etenemään vasemmalta. Kollanen harhautti turkulaispuolustajan ja laukoi terävästi kohti etualakulmaa, mutta Majasaari onnistui torjumaan laukauksen kulmapotkuksi.

Myös Mette Barckilla oli avausjaksolla tilaisuutensa lisätä Punamustien johtoa, mutta hän ei onnistunut suuntaamaan laukaustaan maalia kohti. Tauolle lähdettiin siis kotijoukkueen 1-0-johtolukemissa.

Toisella jaksolla TPS lähti jahtaamaan tasoitusta ja pyrki antamaan vielä avausjaksoa enemmän painetta PK-35 Vantaan puolustukselle. Pallollisille pelaajille luodun paineen lisäksi turkulaiset hakivat ratkaisuja pitkillä pystypalloilla, jotka Punamustien alakerta onnistui kuitenkin pääsääntöisesti selvittämään.

Vieraiden hyvän jakson seurauksena peliväline pyöri muutamaan otteeseen vaarallisen tuntuisesti PK-35 Vantaan maalin edustalla, mutta puolustajat ehtivät palloihin ensimmäisinä. Puolustajien lisäksi myös tolppien välissä pelannut Henriikka Mäkelä selvitti muutaman tilanteen varmaotteisesti. Toisessa päässä Bröijerillä oli hienon hyökkäyksen päätteeksi mahdollisuus ratkaista ottelu, mutta hän laukoi hyvästä paikasta ohi maalin.

TPS nousi lopulta tasoihin 72. minuutilla. Mustavalkoisten syömähampaaksi tällä kaudella noussut Tiia Savolainen pääsi kuljettamaan pallon rangaistusalueen sisään ja laukoi sen lopulta alueen kulmalta takakulmaan.

PK-35 Vantaa otti kuitenkin johtoaseman takaisin itselleen heti seuraavasta tilanteesta. Ashley Riefner pääsi kulmapotkutilanteessa puskemaan pallon takaisin maalinedusruuhkaan ja Collin puski pelivälineen lähietäisyydeltä maalivahdin käsien kautta maalin kattoon.

Collinin tahtomaalin jälkeen vieraat jahtasivat tosissaan uutta tasoitusta, mutta kiri ei lopulta kantanut todella vaarallisille maalipaikoille. PK-35 Vantaa säilytti johtonsa loppuun asti ja vei sarjapisteet maalein 2-1. Kolmen pisteen lisäksi Punamustien leirissä ilahdutti etenkin avauskokoonpanossa olleen Eva Nyströmin paluu tositoimiin yhdeksän kuukauden tauon jälkeen.

Tahtomaali ratkaisi

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan avausjakso sujui kotijoukkueen näkökulmasta kelvollisesti, mutta toisella jaksolla TPS laittoi Punamustat tiukille.

– Ensimmäisellä jaksolla pystyimme pelaamaan enemmän sitä omaa tuttua peliämme. Pystyimme avaamaan peliä myös paineen alla ja pääsimme pelaamalla kontrolloidusti keskialueen yli. Meillä oli avausjaksolla myös muutamia hyviä vastahyökkäyksiä, mutta emme kyenneet viemään niitä loppuun asti, Väisänen totesi.

Tauon jälkeen TPS jahtasi pirteästi tasoitusta ja lopulta myös onnistui siinä. Myös Väisänen jakoi kehuja lauantai-iltapäivän vastustajalle.

– Toisella jaksolla TPS nosti prässiään ja pystyi luomaan ihan hyvää painetta. Meidän olisi kenties pitänyt pelata välillä myös vähän pidempiä palloja, jotta TPS:n ryhmä olisi venynyt pystysuunnassa. Nyt pelasimme hieman liian pitkään samoilla alueille, emmekä päässeet muutamaan pelin painopisteitä, Väisänen tuumi.

– TPS pelasi hyvää prässipeliä ja tosi hyviä pitkiä palloja. Niitä tuli etenkin toisella jaksolla, mutta loppujen lopuksi selvitimme ne aika hyvin. TPS esiintyi tänään pirteästi, kun taas meidän pelimme ei ollut ihan parhaalla tasolla.

Turkulaisvieraat eivät kuitenkaan saaneet nauttia tasoituksesta minuuttia pidempään, sillä Kaisa Collin nosti Punamustat nopeasti tasoihin.

– Kaisan osuma oli kunnon tahtomaali. Se oli meille äärettömän tärkeä ja tilanteessa näkyi selvästi, että pelaajat halusivat tehdä sen, Väisänen kiitteli.

– Myös TPS:llä oli muutamia tilanteita, joissa pallo pyöri pariin otteeseen aivan maalin edustalla. Taistelimme kuitenkin ne tilanteet hyvin.

Punamustien otteluun valmistautumista hankaloitti hieman se, että joukkueen avauskokoonpanoon jouduttiin tekemään vielä pelipäivän aikana kaksi muutosta. Pitkän poissaolon jälkeen pelikuntoon toipunut Eva Nyström nostettiin avausyksitoistikkoon vasta juuri ennen avauspotkua.

– Eva pelasi vahvan pelin ja tuli hyvin sisään pitkän loukkaantumisen jälkeen. Hän on tosi hyvässä kunnossa, Väisänen kehui Nyströmin paluuesitystä.

Punamustien pelit Naisten Liigassa jatkuvat torstaina 21.6. vierasottelulla FC Honkaa vastaan. Seuraavan kotiottelunsa PK-35 Vantaa pelaa lauantaina 7.7., jolloin se kohtaa ONS:n Oulunkylässä.

PK-35 Vantaa – TPS

14´ 1-0 Roosa Bröijer

72´ 1-1 Tiia Savolainen

73´ 2-1 Kaisa Collin