PK-35 Vantaa saa huippuottelussa vieraakseen FC Hongan

30.5.2018

PK-35 Vantaa pelaa torstaina viimeisen Naisten Liigan ottelunsa ennen muutaman viikon mittaista sarjataukoa. Toukokuun viimeinen koitos on samalla myös pääkaupunkiseudun paikallisottelu, sillä Punamustien vieraaksi saapuu espoolainen FC Honka. Ottelu pelataan huomenna torstaina 31.5. klo 18.30 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

Ennen tämän viikon otteluita PK-35 Vantaa on sarjassa kolmantena neljä pisteen takamatkalla sarjakärkeen nähden. Joukkue on hävinnyt yhdeksästä ottelustaan vain yhden, mutta tasapelien muodossa pistemenetyksiä on tullut kolme. Neljän ottelun voitoton putki katkesi vihdoin viime viikonloppuna, kun PK-35 Vantaa kaatoi paikallisottelussa TiPSin vieraissa selvin lukemin 0-4. Paikallispelivoitossa Punamustien osumista vastasivat Kaisa Collin, Heidi Kollanen, Roosa Bröijer ja Sanna Saarinen.

FC Honka sen sijaan majailee sarjassa toisena kaksi pistettä Punamustia edellä. Yhdeksästä ottelustaan espoolaiset ovat voittaneet kuusi, pelanneet kahdesti tasan ja hävinneet yhden. FC Hongan toistaiseksi ainoa tappio nähtiin vierasottelussa Åland Unitedia vastaan. Viikonloppuna FC Honka tasasi HJK:n vieraana pisteet lukemin 1-1.

Myyrmäessä kohtaavat torstai-iltana sarjan pitävin puolustus ja tehokkain hyökkäys. FC Honka on laukonut sarjassa jo 23 maalia, kun Punamustien maalimäärä on kuusi osumaa pienempi. PK-35 Vantaan omaan verkkoon sen sijaan on tehty vain kuusi maalia, mikä on yhdessä HJK:n kanssa Naisten Liigan tämän hetken paras lukema.

Viime kaudella joukkueet kohtasivat toisensa kolmeen otteeseen. Kohtaamiset olivat todella tasaisia ja vähämaalisia, sillä kaikki päättyivät lukemiin 1-0. PK-35 Vantaa voitti kevättalvella runkosarjan kotiottelunsa, kun taas FC Honka oli kotikentällään vahvempi. Sarjakauden päätöskierroksella espoolaiset hakivat Myyrmäestä 0-1-vierasvoiton lisäaikamaalin turvin.

PK-35 Vantaan parhaat maalintekijät ovat olleet neljästi osuneet Collin ja Kollanen. Iina Salmi on osunut kolmesti. Espoolaisten riveissä maaliverkkoa on heiluttanut etenkin kahdeksan liigamaalia viimeistellyt Ella-Rosa Huusko.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat torstaina Velma Oikarinen, Netta Koso, Ida Raustola ja Eva Nyström.

Kova halu näyttää

Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan PK-35 Vantaa pääsee torstain otteluun samalla pelaajaryhmällä kuin viikonloppuna Tikkurilassa. Voitetun Vantaan derbyn myötä joukkue pääsee mukavista lähtökohdista seuraavaan paikallispeliin.

– TiPSistä saatu voitto oli joukkueelle tässä vaiheessa tosi tärkeä. Saimme siinä pelissä myös tiettyjä asioita pelissämme loksahtamaan kohdilleen. Toivottavasti saamme nyt vielä nopeutettuja ja parannettua niitä asioita, Väisänen sanoi.

Kärkipään joukkueiden keskinäisissä peleissä jaetaan aina poikkeuksellisen tärkeitä sarjapisteitä. Väisänen uskoo pelaajien näytönhalun näkyvän huomenna onnistumisina kentällä.

– Tämä on tietysti tärkeä peli ja uskon, että pelaajilla on tosi kova motivaatio ja halu näyttää osaamistaan. Toivottavasti pääsemme tässä pelissä pelaamisessamme vielä seuraavalle tasolle.

Pääkaupunkiseudun joukkueet ovat toisilleen hyvin tuttuja, joten Väisänen ei usko suuriin yllätyksiin. Hänellä on hyvä käsitys siitä, millainen vierailija Myyrmäkeen saapuu torstaina.

– FC Honka tunnetaan vahvasti puolustavana joukkueena, joka kykenee hyviin vastahyökkäyksiin. Meidän pitää huomioida ne ja löytää aseet siihen, miten pääsemme murtamaan heidän puolustuksensa, Väisänen totesi.

– Meidän pitää olla tarkkana sen suhteen, että he nostavat pelaajia nopeasti mukaan hyökkäyksiin. Meidän pitää siis olla valmiina myös heidän nopeisiin hyökkäyksiinsä, jotta emme joudu juoksemaan liikaa omaa maalia kohti.

Väisänen uskoo, että Punamustien parhaat aseet löytyvät joukkueen tutusta omasta pelaamisesta. Samalla hän kuitenkin tiedostaa, että huippuottelussa onnistuminen vaatii myös entistä parempia suorituksia.

– Kaikki perustuu siihen, miten joukkue haluaa pelata jalkapalloa. Olemme kyenneet edellisissä kohtaamisissa FC Honkaa vastaan hyvään pallolliseen pelaamiseen ja siihen pyrimme tälläkin kertaa. Meidän pitää kuitenkin nyt saada vielä enemmän painetta heidän alimmalle linjalleen ja pyrkiä murtamaan se.

PK-35 Vantaa – FC Honka pelataan torstaina 31.5. klo 18.30 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

Liput otteluun maksavat aikuisille 10 euroa ja lapsille sekä alennusryhmäläisille (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät) 5 euroa. Alle 7-vuotiailla lapsilla on otteluun vapaa pääsy.