PK-35 Vantaa saa vieraita Ahvenanmaalta

17.5.2018

Punamustien kotipelit jatkuvat lauantaina mielenkiintoisella kärkipään ottelulla. Sarjassa kolmantena oleva PK-35 Vantaa saa kotikentälleen vieraakseen neljäntenä olevan Åland Unitedin. Ottelu pelataan lauantaina 19.5. klo 14.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

PK-35 Vantaa aloitti Naisten Liigan neljällä voitolla, mutta kolmesta edellisestä ottelustaan se on kerännyt vain kaksi pistettä. Viime viikonloppuna joukkue jäi Kuopion Pallokissojen vieraana 2-2-tasapeliin savolaisten noustua vielä lisäajalla tasoihin. Viikonlopun kierrokselle PK-35 Vantaa lähtee sarjataulukon kolmannelta sijalta neljä pistettä kärkeä jäljessä.

Åland United on tällä hetkellä sarjassa neljäntenä vain pisteen Punamustia perässä. Saarelaisten alkukausi on kuitenkin ollut varsin kaksijakoinen. Joukkue voitti kaksi ensimmäistä otteluaan, mutta kärsi kahdessa seuraavassa pelissään vierastappion HJK:lle ja kotitappion ONS:lle. Tappioita seurasi kuitenkin jälleen parempi jakso, kun Åland United kaatoi ensin FC Hongan kotisaarellaan ja sitten Ilveksen Tampereella. Viime viikonloppuna ahvenanmaalaiset tasasivat Maarianhaminassa pisteet JyPKin kanssa lukemin 1-1.

Myyrmäessä kohtaavat lauantaina Naisten Liigan toiseksi ja kolmanneksi tehokkain hyökkäys. Saarelaisjoukkue on osunut tämän kauden sarjapeleissä yhteensä 13 kertaa. PK-35 Vantaa sen sijaan on tehnyt yhden liigamaalin vähemmän. Sen vastapainoksi Punamustien puolustus jakaa sarjan pitävimmän alakerran titteliä, sillä joukkueen verkkoon on tehty tällä kaudella vasta viisi maalia.

Viime kaudella joukkueet kohtasivat kahteen otteeseen. Alkukaudesta PK-35 Vantaa kaatoi Åland Unitedin Myyrmäessä niukasti lukemin 1-0. Ahvenanmaalla pelattu ottelu sen sijaan päättyi kesäkuussa 1-1-pistejakoon. Kolmatta kohtaamista ei nähty, sillä Åland United jäi runkosarjan päätteeksi alaloppusarjaan.

PK-35 Vantaan pelaajista Kaisa Collin, Heidi Kollanen ja Iina Salmi ovat osuneet kolmesti. Åland Unitedin suurin syömähammas sen sijaan on ollut kuudella osumallaan Naisten Liigan maalipörssin kärkisijaa jakava Isabella Mattsson. Lisäksi Signy Aarna on viimeistellyt kolme maalia.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat lauantaina varmuudella pitkään loukkaantumisten takia sivussa olleet Velma Oikarinen, Netta Koso, Ida Raustola ja Eva Nyström. Maalivahti Emma Immonen sen sijaan on yhä U17-maajoukkueen matkassa ikäluokan EM-kisoissa. Ashley Riefnerin ja Tiia Peltosen pelikunto on vielä epävarmaa. Punamustien kapteeni Sanna Saarinen sen sijaan palaa sairastelunsa jälkeen kokoonpanoon.

Tavoitteena ehjä kokonaisuus

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan joukkueen tekemisessä ei ole ollut suuria ongelmia, vaikka viime pelit ovat sujuneet tulosten osalta mollivoittoisesti. Lauantain ottelussa Punamustien tavoitteena on ennen kaikkea ehjä peliesitys.

– Olemme pelanneet edelliset kolme peliä pisteiden valossa vähän alavireisesti. Olimme kuitenkin tyytyväisiä viime pelin toisen jakson tekemiseen ja aktiivisuuteen. Meidän pitää kuitenkin jatkossa olla vielä paremmin hereillä ja huomioida kenttätasapaino, Väisänen sanoi.

– On tärkeää, että pystymme pitämään pallon omalla joukkueellamme. Kun saamme tilaisuuden, meidän pitää käyttää ne hyväksi, mutta emme voi lähteä oikomaan. Nyt meidän pitää kaivaa tuttua peli-identiteettiämme yhä vahvemmin esiin ja saada joukkue toimimaan entistä enemmän yhtenäisesti.

Lauantain vastustaja Åland United on aloittanut Naisten Liigan mallikkaasti. Väisäsen mielestä saarelaiset ovat onnistuneet ennen kaikkea joukkuepelissään.

– Åland United on tehnyt hyvää työtä. Heillä oli muutama heikompi peli, mutta he ovat osoittaneet pystyvänsä haastamaan kärkijoukkueita ja veivät muun muassa FC Hongalta pisteet, Väisänen muistutti.

– Heidän joukkueensa ei ole mitenkään yksilöiden varassa, vaan se nojaa tällä hetkellä nimenomaan kollektiiviseen tekemiseen. Siinä he ovat olleet hyvä. Åland United on pelannut ottelukohtaisesti hieman eri tavoin, joten on mielenkiintoista nähdä, miten he lähtevät meitä vastaan. Meidän pitää varautua sekä kovaan prässiin että vetäytymiseen.

Vahvaan kollektiiviin nojaavasta kokonaisuudesta huolimatta ahvenanmaalaisten nimilistasta nousee esiin etenkin muutama ratkaisukykyinen hyökkäyspään pelaaja.

– Åland Unitedin pelaajista eniten maaleja tehnyt Isabella Mattsson nousee tietysti esiin. Hänen kanssaan meidän pitää olla tarkkana. Rangaistualueella pelaamista meidän pitää jatkossa parantaa muutenkin vastustajasta riippumatta, Väisänen totesi.

– Lisäksi tietysti maajoukkuepelaaja Jenny Danielsson sekä Signy Aarna pitää huomioida. Aarna on hyvä hyökkääjä, joka tuntuu saaneen viime peleissä taas lisää intoa tekemiseensä ja haluaa näyttää osaamistaan.

PK-35 Vantaa – Åland United pelataan lauantaina 19.5. klo 14.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

Liput otteluun maksavat aikuisille 10 euroa ja lapsille sekä muille alennusryhmäläisille (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät) 5 euroa. Alle 7-vuotiailla lapsilla on otteluun vapaa pääsy.

Lauantain ottelussa on luvassa myös tauko-ohjelmaa, sillä keskiympyrässä järjestetään tauolla tarkkuuspotkukilpailu. Kaikilla otteluun saapuvilla junioreilla ja lapsilla on mahdollisuus osallistua arvontaan, josta valitaan viisi onnekasta tauolla suoritettavaan kilpailuun. Osallistuja arvotaan ja kuulutetaan avausjakson aikana.