Punamustille sarjakauden avaustappio

5.5.2018

PK-35 Vantaa kärsi lauantai-iltana kauden ensimmäisen tappionsa Naisten Liigassa. Punamustien maalihanat jäivät avaamatta toisessa ottelussa peräkkäin, kun HJK vei pääkaupunkiseudun paikallisottelun nimiinsä lukemin 1-0.

Tasaisissa merkeissä alkaneen ottelun ensimmäinen maalipaikka avautui kotijoukkue HJK:lle, kun Vilma Hakala pääsi nokikkain Punamustien maalia vartioineen Emma Immosen kanssa. Immonen onnistui kuitenkin torjumaan päin tulleen laukauksen.

Ottelun ainoaksi jäänyt maali nähtiin jo 11. peliminuutilla. HJK lähti nopeasti hyökkäämään ja onnistui vapauttamaan Hakalan vasemmalta laidalta. Hakala eteni kohti päätyrajaa ja tarjoili vauhdista hyvän keskityksen maalilla. Keskitys tavoitti Hanna Ruohomaan, joka pääsi irtautumaan Punamustien puolustajista ja puski pallon lähietäisyydeltä maaliin.

Maalin jälkeen PK-35 Vantaa sai pallonhallinnan vahvasti itselleen, kun taas HJK vetäytyi omalle alueelleen puolustusasemiin. Vierailla oli muutama hyvä tilaisuus tasoitukseen avausjakson puolivälissä. Heidi Kollanen pääsi jo kiertämään HJK-maalivahti Minna Meriluodon, mutta ajautui tilanteessa liian pieneen kulmaan. Hyvän painostusjakson aikana peliväline pomppi muutamaan otteeseen maalin edustalla, mutta Punamustien pelaajat eivät päässeet tuikkaamaan sitä verkon perukoille.

Aivan avausjakson lopussa Kollanen pääsi haastamaan ja ohitti puolustajan rangaistusalueen kulmalla. Kollanen laukoi oikealla jalallaan, mutta veto suuntautui vieraiden harmiksi sivuverkkoon. Tauolle lähdettiin siis helsinkiläisten 1-0-johdossa.

Toinen jakso noudatti varsin samanlaista käsikirjoitusta kuin ensimmäinen. PK-35 Vantaa otti pallonhallinnan vielä avausjaksoa vahvemmin itselleen ja HJK puolusti usein syvällä omalla alueellaan. Vieraat pääsivät hyökkäyskolmannekselle, mutta vaarallisille maalintekopaikoille murtautuminen oli vaikeaa.

HJK:n maalipaikat jäivät lauantaina vähiin, mutta kotijoukkueella oli kuitenkin pelin loppupuolella sivuvapaapotkun jälkeen hyvä tilaisuus lisätä johtoaan. Katarina Naumanen pääsi laukomaan rangaistusalueen sisältä, mutta Immonen venyi hyvään torjuntaan. Tilannetta seuranneesta kulmapotkusta helsinkiläiset puskivat pallon niukasti maalin ohi.

Pelin loppupuolella PK-35 Vantaa pyrki aktiivisesti ratkaisuihin myös rangaistusalueen rajan takaa. Niin Kollanen, Ashley Riefner kuin myös Ronja Ikonen laukoivat kaukaa, mutta eivät kyenneet suuntaamaan laukauksiaan maalia kohti. Iina Salmi sen sijaan osui maalikehikon väliin, mutta Meriluoto onnistui torjumaan pallon yläriman yli.

HJK:n puolustus kesti loppuun asti, joten vieraat jäivät Töölön kevätillassa maaleitta. 1-0-tappio päätti Punamustien tappiottoman putken, joten kuuden sarjakierroksen jälkeen Naisten Liigassa ei ole enää yhtään tappiolta välttynyttä joukkuetta.

Tappiosta huolimatta lauantai-iltaan mahtui myös iloisempia tapahtumia. Toisella jaksolla kentälle vaihdettu Ikonen palasi nimittäin pahan polvivammansa jälkeen vihdoin tositoimiin yli vuoden tauon jälkeen.

Hyökkäyspään ratkaisuissa parannettavaa

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan HJK pelasi lauantai-iltana odotetulla tavalla, mutta vieraat eivät löytäneet lääkkeitä helsinkiläispuolustuksen murtamiseen. HJK:n johtomaalin jälkeen peli eteni Punamustien hallinnassa, mutta palloa ei saatu maaliin asti.

– Tämä oli hyvin pitkälti sellainen vääntö, jota tästä odotimme. HJK puolusti todella tiukasti. Meille sattui avausjaksolla yksi virhe ja vastustaja pääsi rokottamaan meitä siitä. Olimme siinä muutamassa tilanteessa hieman jäljessä. HJK pääsi keskittämään emmekä onnistuneet puolustamaan maalinedustaa siinä ihan kunnolla. He pelasivat sen tilanteen hyvin ja tekivät hienon maalin, Väisänen totesi.

– Takaiskumaalin jälkeen ryhdistäydyimme ja peli oli välillä aikamoista myllytystä. Se viimeinen silaus kuitenkin puuttui. Toisella jaksolla myös HJK pääsi ihan muutamia kertoja pitämään palloa, mutta ei oikeastaan kyennyt luomaan mitään vaarallisia tilanteita.

Väisänen löysi heti pelin päätyttyä Punamustien pelaamisesta muutamia selkeitä parannuskohteita. Hänen mukaansa kyse oli pienistä asioista ja valinnoista pelin sisällä.

– Olen peliin osittain tyytyväinen, mutta esimerkiksi vastahyökkäyksiin emme tänään päässeet. HJK vetäytyi aina nopeasti emmekä tänään pelanneet kovin paljoa pitkiä palloja. Ajoittain olisimme voineet pelata niitä ja myös keskittää aikaisemmin, mutta toisaalta joissain tilanteissa lauoimme jopa liian aikaisin. Kaikki valinnat ja ratkaisut eivät olleet tänään ihan kohdillaan, Väisänen sanoi.

PK-35 Vantaa pyrkii palaamaan voittojen takaisin voittojen tielle heti ensi viikonloppuna Pallokissojen vieraana. Väisänen uskoo, että tappiollisen pelin jälkeen Savossa nähdään erittäin motivoitunut vierasjoukkue.

– Kuopioon lähdemme taas voitto mielessämme. Nyt lähdemme hakemaan hyvää harjoitteluviikkoa ja käymme vielä tämän pelin opit läpi. Uskon, että Kuopioon matkaa aika nälkäinen joukkue. Tämän pelin jälkeen pelaajia ei varmaan tarvitse erikseen motivoida siihen peliin.

Punamustien pelit Naisten Liigassa jatkuvat viikon päästä lauantaina 12.5. vierasottelulla Kuopion Pallokissoja vastaan. Kotikentällään PK-35 Vantaa pelaa seuraavan kerran lauantaina 19.5., jolloin vieraaksi saapuu Åland United.

HJK – PK-35 Vantaa 1-0 (1-0)

11´ 1-0 Hanna Ruohomaa

Avauskokoonpano:

3 Tiia Peltonen

6 Mimmi Nurmela

7 Iina Salmi

8 Vilma Väisänen

11 Heidi Kollanen

14 Elina Salmi (74´ Ronja Ikonen)

21 Tia-Maria Jaakonsaari

25 Ashley Riefner

26 Roosa Toivanen (62´ Elli-Noora Kainulainen)