PK-35 Vantaa kohtaa HJK:n vieraskentällä

4.5.2018

Punamustien pelit Naisten Liigassa jatkuvat lauantai-iltana pääkaupunkiseudun paikallisottelulla Helsingin Jalkapalloklubia vastaan. Kyseessä on samalla myös kierroksen kärkikamppailu, kun sarjakärki PK-35 Vantaa kohtaa vieraskentällä sarjakolmosen HJK:n. Ottelu pelataan huomenna lauantaina 5.5. klo 18.30 Telia 5G Areenalla.

Viidestä ensimmäisestä ottelustaan 13 sarjapistettä kerännyt PK-35 Vantaa lähtee viikonloppuun sarjataulukon kärkipaikalta. Se on myös Naisten Liigan ainoa tappioton joukkue. Punamustien kausi alkoi neljättä peräkkäisellä voitolla, mutta viime viikonloppuna joukkue jäi maalittomaan kotitasapeliin Tampereen Ilvestä vastaan.

HJK sen sijaan on sarjassa kolmantena kerättyään viidestä ensimmäisestä ottelustaan 12 pistettä. Helsinkiläisten kausi alkoi 3-0-vierastappiolla FC Honkaa vastaan, mutta sen jälkeen HJK on voittanut kaikki neljä otteluaan. Edellisessä ottelussaan joukkue haki viime sunnuntaina 0-4-vierasvoiton Jyväskylän Pallokerhosta.

Molemmat joukkueet ovat onnistuneet alkukauden otteluissaan hyvin etenkin puolustuspelissään. Punamustien puolustus on ollut tilastojen valossa sarjan pitävin, sillä sen verkkoon on tehty vasta kaksi maalia. HJK on päästänyt neljä maalia, mutta niistä peräti kolme syntyi tappiollisessa sarja-avauksessa FC Hongan vieraana.

Viime kaudella PK-35 Vantaa ja HJK kohtasivat kilpailullisissa otteluissa neljään otteeseen. Naisten Liigan runkosarjassa molemmat voittivat kotiottelunsa lukemin 2-0. Yläloppusarjassa PK-35 Vantaa haki 0-2-vierasvoiton Töölöstä. HJK sen sijaan voitti kauden päättäneen Suomen Cupin loppuottelun Myyrmäessä lukemin 0-1.

PK-35 Vantaan sarjakauden tehokkaimmat maalintekijät ovat olleet kolmesti osuneet Kaisa Collin ja Heidi Kollanen. Kahteen osumaan ovat yltäneet myös Iina Salmi ja Ashley Riefner. HJK:n riveissä kolme liigamaalia tehnyt Vilma Hakala on ainoa useampaan otteeseen osunut pelaaja.

Punamustien riveistä puuttuvat huomenna loukkaantumisten vuoksi varmuudella Velma Oikarinen, Eva Nyström, Ida Raustola ja Netta Koso. Joukkueen kapteeni Sanna Saarinen sen sijaan on flunssan takia sivussa. Kaisa Collinin ja Tia-Maria Jaakonsaaren pelaaminen on vielä epävarmaa.

Lauantai-ilta huipentuu kärkiotteluun

Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan PK-35 Vantaan vapun lyhentämä joukkueharjoitteluviikko on ollut varsin kevyt. Huomiseen HJK-otteluun valmistautuminen on kuitenkin sujunut muutamien pelaajien sairastelua lukuun ottamatta hyvin.

– Olemme harjoitelleet tällä viikolla kevyesti ja pyrkineet valmistautumaan sen myötä huomiseen peliin niin fyysisesti kuin henkisestikin. Flunssa-aalto kiertää yhä joukkueessa, joten muutamien pelaajien pelikunto selviää vasta viime hetkillä. Tässä vaiheessa olisi tärkeää saada flunssakierre selätettyä, Väisänen totesi.

– Kokoonpano hahmottunee tänään valmistavien harjoitusten jälkeen. Käymme tänään vielä tiettyjä asioita läpi HJK:n pelaamisessa, jotta olemme kaikin puolin valmiina huomisillan peliin.

Töölön lauantai-illassa kohtaavat sarjakärki ja –kolmonen, joten lähtökohdat otteluun ovat mielenkiintoiset. Väisänen toivoo, että viikonlopun sarjakierroksen huipennuksesta saadaan kärkiottelun arvoinen koitos.

– Sarjataulukon perusteella luvassa on varmasti jännittävä peli. HJK on pelannut alkukauden aikana aktiivista jalkapalloa, ja toivottavasti he jatkavat samalla tavalla myös lauantaina kotikentällään. Silloin nähdään varmasti hieno kärkiottelu.

Pääkaupunkiseudun kilpakumppanit tuntevat toisensa ja toistensa vahvuudet hyvin, joten suuria yllätyksiä on tuskin luvassa. Väisäsen mukaan myös HJK on aloittanut kautensa hyvin.

– HJK on pelannut hyvän ja tasaisen alkukauden. He osoittivat viime viikonloppuna JyPKin vieraana, että joukkueesta löytyy myös maalintekovoimaa. HJK on onnistunut peleissään taktisesti hyvin ja onnistunut FC Honkaa lukuun ottamatta voittamaan ottelunsa, joten he ovat saaneet varmasti tyydyttävän startin kauteen, Väisänen sanoi.

– Kyseessä on tällä hetkellä aika tasainen joukkue. Heidän puolustuksensa on erittäin vahva, minkä myötä meiltä vaaditaan rangaistusalueelle etenemisessä parempia ratkaisuja. Hyökkäyspäässä erikoistilanteet ovat olleet alkukaudesta HJK:n vahvuus, joten niissä meidän pitää olla tarkkana.

HJK – PK-35 Vantaa pelataan lauantaina 5.5. klo 18.30 Telia 5G Areenalla Helsingissä. Ottelua voi seurata suorana lähetyksenä myös VeikkausTV:n välityksellä.