Punamustille maaliton kotitasapeli Ilvestä vastaan

28.4.2018

PK-35 Vantaa jäi lauantai-iltapäivänä maalittomaan kotitasapeliin Tampereen Ilvestä vastaan. Kotijoukkue loi riittävän määrän maalipaikkoja, mutta ei tällä kertaa kyennyt hyödyntämään niitä. Yksi sarjapiste riitti kuitenkin nostamaan Punamustat yksin sarjakärkeen.

Etenkin avausjakso eteni kevätaurinkoisessa Myyrmäessä vahvasti kotijoukkueen komennossa. PK-35 Vantaa loi alusta lähtien painetta tamperelaisten puolustukselle ja pääsi kerta toisensa jälkeen hyökkäyskolmannekselle. Palloa onnistuttiin toimittamaan myös rangaistusalueelle, mutta Ilveksen puolustaja ja maalivahti onnistuivat selvittämään tilanteet.

Punamustien Roosa Bröijer pelattiin ennen puolen tunnin päättymistä nokikkain maalivahdin kanssa, mutta Ilveksen maalia vartioinut Annika Laihanen onnistui torjumaan pienestä kulmasta tulleen yrityksen. Toisessa päässä Ilves haki ratkaisua kaukolaukauksella, mutta Punamustien maalivahti Emma Immonen koppasi laukauksen vaivatta. PK-35 Vantaa onnistui puolustuspelissään hyvin, minkä myötä Ilves ei päässyt Myyrmäessä kertaakaan todella vaaralliselle maalintekosektorille.

Kotijoukkueen kova paine oli lähellä tuottaa tulosta juuri ennen taukoa, kun entistä seuraansa vastaan pelannut Heidi Kollanen ohitti puolustajan ja pääsi laukomaan. Laihanen sai kuitenkin kätensä takakulmaa kohti suuntautuneen laukauksen tielle. Tilannetta seuranneesta kulmapotkusta kapteeni Sanna Saarinen puski pallon lähietäisyydeltä suoraan Laihasen käsiin. Tauolle lähdettiin siis maalittomassa tasatilanteessa.

Toinen jakso noudatti hyvin samankaltaista käsikirjoitusta kuin ensimmäinen. PK-35 Vantaa piti yhä palloa ja onnistui luomaan painetta tupsukorvien puolustukselle. Kotijoukkue sai ottelussa muun muassa kymmenen kulmapotkua, mutta niitä ei kyetty hyödyntämään.

Punamustien jälkimmäisen puoliskon parhaat maalintekopaikat nähtiin ottelun viimeisen kymmenen minuutin aikana. Ensin vaihdosta kentälle tullut Elli-Noora Kainulainen vapautti Kollasen, joka tarjoili hyvän keskityksen maalille. Iina Salmi pääsi yrittämään maalintekoa lähietäisyydeltä, mutta Laihanen ehti jälleen pallon tielle.

Aivan ottelun loppuhetkillä niin ikään vaihdosta kentälle tullut Tia-Maria Jaakonsaari pääsi laukomaan irtopallosta maalin edustalta, mutta vaikeasta asennosta lähtenyt laukaus karkasi maalin yli. Tilanne jäi lopulta ottelun viimeiseksi maalintekoyritykseksi, joten PK-35 Vantaa ja Ilves tasasivat Myyrmäessä pisteet lukemin 0-0.

Maaliton kotitasapeli oli Punamustille pettymys, mutta pistejako nosti kotijoukkueen kuitenkin yksin Naisten Liigan piikkipaikalle. PK-35 Vantaa nousi pisteen erolla oman ottelunsa hävinneen FC Hongan ohi.

Tilaisuudet jäivät hyödyntämättä

Punamustien päävalmentaja Jari Väisäsen mielestä kotijoukkueella oli riittävästi tilaisuuksia maalintekoon. Viimeinen silaus jäi kuitenkin tällä kertaa puuttumaan.

– Maalittomasta lopputuloksesta huolimatta meillä oli tänään aika monta paikkaa. Etenkin ensimmäisellä jaksolla pallo kävi jo lähes maaliviivalla, mutta emme ihan saaneet niitä sisään. Ehkä emme olleet ihan tarpeeksi teräviä, jotta olisimme voineet rangaista vastustajaa avausjaksolla. Meillä oli kuitenkin heti pelin alussa muutama hyvä paikka, Väisänen kertasi kotijoukkueen maalipaikkoja.

– Pystyimme jälleen pitämään palloa ja luomaan tilanteita, mutta toisella jaksolla peli meni ehkä hieman väkinäiseksi. Yritimme ajoittain pelata palloa liian nopeasti tietyille alueille. Toki meillä oli siitä huolimatta myös toisella jaksolla kahdesta neljään hyvää maalipaikkaa.

Väisänen jakoi kunniaa myös Ilveksen nöyrälle puolustuspelaamiselle. Samalla hän kuitenkin totesi, että PK-35 Vantaa onnistui lauantai-iltapäivänä hyydyttämään tamperelaisten hyökkäyspelaamisen lähes täysin.

– Ilves puolusti tänään kurinalaisesti. Vastahyökkäyksiin he eivät kuitenkaan oikeastaan päässeet, sillä saimme heti menetysten jälkeen hyvin prässiä päälle. Sen myötä Ilves ei päässyt laittamaan helppoja syöttöjä keskialueelle ja heidän tilanteensa jäivät tänään vähiin. Tämä oli heiltä kuitenkin hyvä taistelu. 0-0 oli varmasti Ilvekselle puoli voittoa, Väisänen tuumi.

Väisäsen mukaan Punamustien lähtökohdat otteluun eivät olleet aivan optimaaliset, sillä lähes puolet joukkueen pelaajista on kärsinyt viikon aikana flunssasta. Sairastelut ja pikkuvammat ovat kuitenkin onneksi hiljalleen taittumassa.

– Joukkueessa on jyllännyt todella kova flunssa-aalto ja kentälläkin oli tänään vähän puolikuntoisia pelaajia. Hatunnosto heille siitä, että he jaksoivat kuitenkin hienosti pelata. Lisäksi Kaisa Collin satutti nilkkaansa eilen, mutta toivottavasti saamme hänet ensi viikonlopun HJK-peliin kuntoon, Väisänen sanoi.

– Kulunut viikko on ollut rikkonainen, joten nyt pidämme kolme päivää vapaata. Nautimme vähän simasta ja munkeista sekä valmistaudumme tulevan viikon harjoitteluun.

Punamustien pelit Naisten Liigassa jatkuvat lauantaina 5.5. vierasottelulla HJK:ta vastaan. Kotikentällään PK-35 Vantaa pelaa seuraavan kerran lauantaina 19.5., kun Åland United vierailee Myyrmäessä.

PK-35 Vantaa – Ilves 0-0

Avauskokoonpano:

3 Tiia Peltonen

6 Mimmi Nurmela

7 Iina Salmi

8 Vilma Väisänen (76´ Elli-Noora Kainulainen)

11 Heidi Kollanen

13 Sanna Saarinen

14 Elina Salmi

17 Mette Barck (60´ Tia-Maria Jaakonsaari)

25 Ashley Riefner

28 Roosa Bröijer