PK-35 Vantaa saa lauantaina vieraakseen JyPKin

20.4.2018

Naisten Liigan puhtaalla pelillä aloittanut PK-35 Vantaa jatkaa sarjapelejä huomenna kotikentällään. Tällä kertaa Punamustien vieraaksi saapuu jyväskyläläinen JyPK. Ottelu pelataan lauantaina 21.4. klo 14.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

PK-35 Vantaa on voittanut kaikki kolme Naisten Liigan otteluaan. Sarja-avauksessa kaatui TPS vieraissa maalein 0-2 ja ensimmäisessä kotiottelussa TiPS lukemin 3-0. Viime viikonloppuna ONS onnistui maalinteossa Punamustien verkkoon, mutta vieraat nousivat Oulussa Heidi Kollasen osumilla 1-2-voittoon.

Toissa kaudella pääsarjaan noussut JyPK lukeutui viime kauden onnistujiin. Ensimmäistä liigakauttaan pelanneet keskisuomalaiset pelasivat hyvän kauden ja sijoittuivat lopulta seitsemänsiksi. Alkaneella kaudella JyPK haluaa taistella tosissaan yläloppusarjapaikasta.

Tämän kauden JyPK on aloittanut voitolla, tasapelillä ja tappiolla. Avausottelussaan JyPK onnistui kellistämään ONSin vieraissa lukemin 1-2, mutta seuraavassa pelissään JyPK taipui 0-3-johtoasemasta 3-3-pistejakoon Pallokissojen vieraana. Viime viikonloppuna JyPK kärsi 0-1-kotitappion TPS:lle.

Viime kaudella PK-35 Vantaa ja JyPK kohtasivat kolmeen otteeseen. Toukokuussa jyväskyläläiset yllättivät Punamustat kotikentällään lukemin 2-1. Myyrmäessä pelattu sarjapeli ja Suomen Cupin puolivälierä  sen sijaan päättyivät kotijoukkueen niukkoihin 3-2- ja 2-1-voittoihin.

Punamustien paras maalintekijä tämän kauden sarjapeleissä on kolmesti osunut Kollanen. Ashley Riefner on onnistunut maalinteossa kahteen otteeseen ja Kaisa Collin sekä Iina Salmi kertaalleen. JyPKin riveissä maalintekovastuuta on kantanut etenkin jo neljästi osunut tehohyökkääjä Gentjana Rochi.

Punamustien kokoonpanotilanne on lauantain ottelun alla hyvä. Joukkueen riveistä puuttuvat ainoastaan pitkäaikaisloukkaantuneet Velma Oikarinen, Netta Koso, Eva Nyström ja Ida Raustola.

Tavoitteena pienten asioiden parantaminen

Punamustien päävalmentaja Jari Väisänen on ollut tyytyväinen joukkueensa otteisiin ensimmäissä sarjapeleissä. Samalla hän kuitenkin korostaa, että voitokkaasta alusta huolimatta PK-35 Vantaan pelaaminen ei ole vielä valmista.

– Takana on nyt kolme peliä ja kolme voittoa, joten voimme olla sarjan alkuun tyytyväisiä. Toki meillä on vielä paljon varaa parantaa ja uskon meidän myös pystyvän siihen. Se on tärkeää, että asioita tehdään koko ajan joukkueen edun mukaisesti, Väisänen sanoi.

– Kun saamme vielä pienet asiat kohdilleen, uskon meidän pystyvän vielä tehokkaampaan pelaamiseen ja parempaan suorittamiseen. Varsinkin tilanneprässimme on toiminut nyt hyvin, mutta pystymme parantamaan sitä entisestään ja välttämään sen avulla vastustajan nopeita vastahyökkäyksiä.

Punamustien seuraava vastustaja JyPK lähti kauteen yläloppusarja mielessään. Keskisuomalaisjoukkueen tavoitteena on parantaa viime kauden sijoitustaan.

– JyPKin kausi ei ehkä ole alkanut ihan toiveiden mukaisesti. Kyseessä on kuitenkin hyvä joukkue, jossa on hyviä yksilöitä. He olisivat varmasti halunneet ensimmäistä peleistään enemmän pisteitä. JyPK saapuu varmasti Myyrmäkeen hyvällä asenteella, Väisänen totesi.

Väisänen nostaa JyPKin pelaajista esiin etenkin viime kaudella Naisten Liigan maalipörssissä Punamustien Kaisa Collinin jälkeen toiseksi sijoittuneen Gentjana Rochin, joka on aloittanut myös uuden kauden tehokkaasti.

– Meidän pitää olla etenkin Rochin kanssa tarkkana, sillä on aiheuttanut ongelmia monille liigajoukkueille. Lisäksi meidän pitää olla hereillä Henna-Riikka Honkasen kaukolaukausten kanssa. JyPK on suoraviivainen joukkue, joka pyrkii luomaan painetta vastustajan maalille. Me sen sijaan yritämme estää heidnä vaaralliset pitkät pallonsa aikaisella prässillä.

PK-35 Vantaa – JyPK pelataan lauantaina 21.4. klo 14.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

Liput otteluun maksavat aikuisille 10 euroa ja lapsille sekä muille alennusryhmäläisille (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät) 5 euroa. Alle 7-vuotiailla lapsilla on otteluun vapaa pääsy.

Lipunmyyntipisteellä on myynnissä myös Punamustien kausikortteja (aikuiset 50e, alennusryhmät 25e).