PK-35 Vantaa matkustaa sunnuntaina ONS:n vieraaksi

14.4.2018

Punamustien pelit Naisten Liigassa jatkuvat sunnuntai-iltapäivänä Oulussa. Kahdella voitolla sarjakautensa avannut PK-35 Vantaa kohtaa silloin ONS:n vieraskentällä. Ottelu pelataan sunnuntaina 15.4. klo 14.00 Arina Areenalla.

PK-35 Vantaa on aloittanut Naisten Liigan voitokkaasti. Punamustien sarjakausi alkoi 0-2-vierasvoitolla Turun Palloseurasta ja jatkui keskiviikkona 3-0-paikallispelivoitolla Tikkurilan Palloseurasta. Kahden pelatun ottelun jälkeen PK-35 Vantaa on sarjassa maalieron turvin toisena.

Viime syksynä karsintojen jälkeen sarjapaikkansa säilyttänyt ONS sen sijaan on hävinnyt kauden kaksi ensimmäistä Naisten Liigan otteluaan. Oululaisten sarjakausi alkoi 1-2-kotitappiolla JyPKiä vastaan ottelussa, jossa keskisuomalaiset karkasivat jo aikaisessa vaiheessa kahden maalin karkumatkalle. ONS onnistui tekemään kavennusmaalin toisen jakson puolivälissä, mutta sen pidemmälle kotijoukkueen kiri ei kantanut. Toisessa sarjapelissään ONS taipui FC Hongalle selvin lukemin 0-4.

Huomiseen otteluun ONS saa kuitenkin mukaan kaksi uutta pelaajaa, kun yhdysvaltalainen Katrina Guillou ja eteläafrikkalainen Ode Fulutudilu pääsevät vihdoin tositoimiin. Keskikentällä viihtyvä Guillou on oululaisyleisölle tuttu pelaaja jo kaudelta 2016, kun taas hyökkääjänä pelaava Fulutudilu pelaa nyt ensimmäistä kauttaan Euroopassa.

Viime kaudella joukkueet kohtasivat toisensa kahteen otteeseen. Helatorstaina PK-35 Vantaa haki Oulusta 0-4-vierasvoiton sekä Sanna Saarisen että Kaisa Collinin osuttua kahteen otteeseen. Runkosarjan päätöskierroksella ONS kaatui Myyrmäessä maalein 6-0 Eva Nyströmin, Roosa Bröijerin, Mette Barckin, Saarisen ja kahdesti osuneen Collinin osumille.

Kahden pelatun liigapelin jälkeen Punamustien paras maalintekijä on kahdesti Vantaan derbyssä osunut Riefner. Collin, Heidi Kollanen ja Iina Salmi ovat osuneet kertaalleen. ONS:n sarjakauden toistaiseksi ainoasta osumasta on vastannut Aada Törrönen.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat sunnuntaina varmuudella vain pitkäaikaisloukkaantuneet Velma Oikarinen, Ida Raustola, Eva Nyström ja Netta Koso.

Valmiimpaa ja tarkempaa peliä

PK-35 Vantaa valmistautuu keskiviikon paikallispelivoiton jälkeen nyt viikon toiseen sarjaotteluunsa. Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan joukkueen ajatukset kääntyivät nopeasti huomiseen ONS-peliin.

– TiPS-ottelu saattoi vaikuttaa melko kevyeltä, mutta saimme tehdä siinäkin täyden työn voiton eteen. Sen myötä meidän on nyt hyvä lähteä Ouluun. Paikallispelin jälkeen olemme levänneet, harjoitelleet kevyesti ja pyrkineet pitämään pelaajat valmiina peliin. Perjantain harjoituksissa yleisilme näytti hyvältä, Väisänen kertoi.

– Oulussa pelataan hallissa, mikä tuo oman lisämausteensa peliin. Hallin pitäisi kuulemani mukaan olla iso ja siellä on hyväkuntoinen kenttä, joten uskon sen sopivan meille hyvin.

Väisäsen mukaan ONS on nuori ja taitava joukkue, joka kykenee yllätyksiin Naisten Liigassa. Mikäli Guillou ja Fulutidulu ovat huomenna kokoonpanossa, on oululaisryhmä aiempia otteluitaan arvaamattomampi vastustaja.

– ONS on liigajoukkueen tavoin nuori ryhmä, mutta se on jo nähty, että nuorellakin joukkueella voi pärjätä. Kyseessä on taidokas joukkue, jossa pelaa paljon nuorisomaajoukkuepelaajia. Emme missään nimessä voi aliarvioida vastustajaa. ONS saa nyt mahdollisesti pari uutta vahvistusta mukaan, joten he ovat varmasti vielä aiempia pelejä iskukykyisempiä. Lisäksi uudet pelaajat tuovat peliin vähän yllätysmomentteja.

Vaikka Punamustien sarjakausi on alkanut kahdella voitolla, on joukkueella yhä varaa parantaa. Väisäsen mukaan ONS-pelin alla kiinnitetään huomiota etenkin huolellisuuteen.

– Meidän pitää olla valmiimpia ja tarkempia kuin aiemmissa peleissä. Esimerkiksi TiPSiä vastaan meille tuli vielä liikaa harhasyöttöjä. Haluamme pelata nopeammin eteenpäin, mutta meillä pitää myös olla malttia niissä tilanteissa. Se on yksi avainasia, jota tulemme varmasti painottamaan ennen peliä.

ONS – PK-35 Vantaa pelataan sunnuntaina 15.4. klo 14.00 Arina Areenalla Oulussa.