Punamustat voittoon Vantaan derbyssä

12.4.2018

PK-35 Vantaa aloitti keskiviikkoiltana Naisten Liigan kotipelinsä voitokkaasti, kun Tikkurilan Palloseura kaatui kauden ensimmäisessä Vantaan derbyssä lukemin 3-0. Sarjanousija TiPS lähti ennakkoluulottomasti haastamaan Punamustia, mutta kotijoukkue karkasi jo avausjaksolla kolmen maalin karkumatkalle.

Ottelun avausmaali nähtiin jo kahdeksannella peliminuutilla. Tia-Maria Jaakonsaari pääsi etenemään hienon syöttöyhdistelmän päätteeksi rangaistusalueelle ja tarjoili poikittaissyötön takaviistoon. Syöttö tavoitti Ashley Riefnerin, joka laukoi pallon varmasti takakulmaan.

Hetkeä myöhemmin myös itävantaalainen vierasjoukkue pääsi yrittämään maalintekoa. TiPSin Siiri Koivula sai Punamustien harhasyötön jälkeen pallon noin 25 metrissä ja yritti nopeaa ratkaisua. Emma Immonen oli hieman ulkona maaliltaan, mutta onnistui venyttämään kätensä yläriman alle pudonneen laukauksen tielle.

PK-35 Vantaa lisäsi johtoaan 25. minuutilla. Iina Salmi pääsi keskittämään laidalta, mutta TiPSin puolustaja ehti ensimmäisen palloon. Puolustajan purku kuitenkin epäonnistui ja peliväline jäi rangaistusalueelle. Pallo päätyi suoraan Riefnerille, joka laukoi sen etukulmaan ja muutti illan toisella osumallaan lukemiksi jo 2-0.

Kahden maalin jälkeen avausjakson loppu eteni täysin Punamustien komennossa. PK-35 Vantaa piti palloa ja onnistui luomaan tasaiseen tahtiin hyviä maalintekotilanteita eri hyökkäysrytmejä vaihdellen. Kaisa Collin pääsi puskemaan voimalla kulmapotkusta, mutta TiPSin maalivahti venyi hienoon torjuntaan. Hetkeä myöhemmin Riefnerin hattutemppu oli lähellä Heidi Kollasen tarjoiltua hyvän keskityksen, mutta ylärima pelasti itävantaalaiset.

Kotijoukkue osui kuitenkin vielä kertaalleen ennen taukoa. Riefner syötti hienon hyökkäyksen päätteeksi pallon Salmelle, joka pääsi kääntymään rangaistusalueen rajan tuntumassa. Salmi laukoi pallon maltillisesti etualakulmaan ja vei Punamustat tauolle jo 3-0-johdossa.

Tauon jälkeen peli eteni edelleen kotijoukkueen komennossa. PK-35 Vantaa piti palloa ja voitti sen menetystensä jälkeen nopeasti takaisin itselleen, minkä myötä TiPS ei päässyt lainkaan rakentamaan hyökkäyksiään.

Pelin loppupuolella TiPSille avautui kuitenkin muutamia hyviä tilaisuuksia avata sarjakauden maalitilinsä, mutta epätarkka viimeistely ja Punamustien maalivahti Emma Immonen pitivät kotijoukkueen maalin koskemattomana.

Toisessa päässä Collin pääsi vielä lisäajalla puskemaan vaihdosta kentälle tulleen Mette Barckin keskityksestä, mutta pusku suuntautui yli maalin. Toisella jaksolla ei lopulta lisäosumia nähty, joten odotettu paikallisottelu päättyi PK-35 Vantaan selvänumeroiseen 3-0-voittoon.

Sarjakauden ensimmäistä Vantaan derbyä seurasi Myyrmäen jalkapallostadionin lehtereillä yli 500 katsojaa. Aurinkoinen kevätpäivä viileni iltaa kohden, mutta ottelutapahtuman tunnelma oli lämmin alusta loppuun.

Hieno paikallispelitunnelma

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan TiPS ei saapunut Myyrmäkeen arkailemaan. Vierasjoukkue taisteli hyvällä asenteella, mutta Punamustien vahva peruspelaaminen hyydytti tikkurilalaisten pelin nopeasti.

– TiPS lähti rohkeasti haastamaan meitä, kuten he jo etukäteen lupasivat. He pyrkivät prässäämään ja estämään pelaamistamme, mutta osasimme toki odottaa sitä. Tiesimme miten he prässäävät ja pystyimme aika hyvin ohittamaan sen, Väisänen totesi.

– Pelin alussa heillä oli lyhyt etsikkoaikansa, jonka aikana he saivat pari maalipaikkaa. Yksi hyvä tilanne tuli harhasyöttömme jälkeen, mutta Emma hoiti kaukolaukauksen hyvin. Alun jälkeen pallonhallinta siirtyi koko ajan vahvemmin meille ja TiPS joutui juoksemaan paljon.

Väisäsen mielestä PK-35 Vantaa onnistui keskiviikkoiltana hyvin prässipelissään sekä hyökkäysten rakentamisessa. Kotijoukkue hyödynsi avausjaksolla ensimmäiset maalipaikkansa tehokkaasti, mutta myös lisäosumiin oli useita tilaisuuksia.

– Prässipelimme toimi pääsääntöisesti hyvin. Pääsimme aika usein rikkomaan TiPSin rakentelua tai riistämään pallon takaisin korkealla heidän alueellaan. TiPS onnistui muutamaan otteeseen ohittamaan ensimmäisen prässimme, mutta niissä tilanteissa alakerran pelaajamme puolustivat hyvin eteenpäin, Väisänen sanoi.

– Pääsimme kontrolloidusti hyvin viimeiselle kolmannekselle ja jopa maalintekoalueille asti. Olisimme voineet tehdä vielä pari lisämaalia, jos meillä olisi ollut hieman enemmän malttia ratkaisupaikoissa. Myös TiPSillä oli toki muutama paikka, joten loppujen lopuksi kolmen maalin ero oli varmaan ihan oikea lopputulos. Uskon kuitenkin, että TiPS tulee vielä kiusaamaan monia joukkueita tässä sarjassa.

Väisänen kiitteli myös paikallisottelun hienoa katsojamäärää ja tunnelmaa.

– Paikalla oli hieno määrä katsojia. Se on myös pelaajille tärkeää. Peli on heti ihan erilainen, kun katsomossa on ääntä. Kiitos kaikille paikalle saapuneille!

Punamustien pelit Naisten Liigassa jatkuvat sunnuntaina 15.4. vierasottelulla ONS:ää vastaan. Seuraava kotiottelu on ohjelmassa lauantaina 21.4., kun Jyväskylän Pallokerho vierailee Myyrmäessä.

PK-35 Vantaa – TiPS 3-0 (3-0)

8´ 1-0 Ashley Riefner

25´ 2-0 Riefner

45` 3-0 Iina Salmi