Punamustien kotipelit alkavat Vantaan derbyllä

10.4.2018

PK-35 Vantaa pelaa keskiviikkona kauden ensimmäisen kotiottelunsa Naisten Liigassa. Ottelussa riittää ylimääräistä latausta, sillä kotiavauksessa Punamustien vieraaksi saapuu paikallisvastustaja Tikkurilan Palloseura. Ottelu pelataan keskiviikkona 11.4. klo 18.30 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

Vantaan derbyt palasivat Suomen pääsarjakartalle, kun TiPS nousi viime syksynä takaisin Naisten Liigan yhden Ykkösessä vietetyn kauden jälkeen. Kyseessä on Naisten Liigan ainoa kaupungin sisäinen paikallisottelu, jotka pääsarjatasolla harvinaisia lajista riippumatta.

Paikallisvastustajat lähtivät sarjakauteen täysin päinvastaisista lähtökohdista. PK-35 Vantaa on Naisten Liigan 2010-luvun menestynein joukkue, joka saavuttanut kahdeksan liigakautensa aikana kuusi Suomen mestaruutta ja kaksi hopeaa. TiPS sen sijaan nousi pääsarjaan poikkeuksellisen nuorella joukkueella, joka pelasi viime kaudella Ykkösen lisäksi myös B-tyttöjen SM-sarjaa. Naisten Liiga on nuorelle joukkueelle täysin uusi kokemus.

TiPSin joukkue koostuu monista nuorisomaajoukkuepelaajista, joista neljä kuuluu EM-lopputurnaukseen selviytyneeseen U17-maajoukkueeseen. Valtaosa joukkueen pelaajista on syntynyt 2000-luvulla, mikä tekee TiPSistä sarjan nuorimman joukkueen. Joukkueen penkin päässä seisoo PK-35 Vantaan seuraajille tuttu nimi, sillä TiPSin päävalmentaja Petteri Kaijasilta muistetaan omalta pelaajauraltaan Punamustien monivuotisena maalitykkinä.

Punamustien sarjakausi alkoi pääsiäisviikonloppuna vierasvoitolla Turusta. PK-35 Vantaa jätti TPS:n nollille ja osui itse kahdesti vieden sarjapisteet lukemin 0-2. Joukkueen osumista vastasivat läpi talvikauden maaleja tehtailleet Heidi Kollanen ja Kaisa Collin.

Myös TiPS on pelannut Naisten Liigassa vasta yhden ottelun. Nousijajoukkue oli pitkään kiinni yhdessä sarjapisteessä, mutta loppuhetkien herpaantuminen maksoi TiPSille voiton. Åland United iski voittomaalin ottelun viimeisestä tilanteesta ja jätti tikkurilalaiset avausottelussaan tyhjin käsin.

Vantaan paikallisotteluja pelattiin viimeksi TiPSin edellisellä liigakaudella 2016. Tuolloin PK-35 Vantaa voitti kotipelinsä Myyrmäessä selvin lukemin 6-0. Tikkurilassa vieraat menivät jo 0-2-johtoon, mutta TiPS nousi lopulta 2-2-pistejakoon. Edelliset kohtaamiset voi kuitenkin jättää paikallisottelun alla omaan arvoonsa, sillä TiPSin joukkue on muuttunut kahden vuoden aikana täysin. Mukana on ainoastaan yksi pelaaja, joka pelasi Naisten Liigaa jo kaudella 2016.

Kotijoukkueen kokoonpanosta puuttuvat paikallisottelussa ainoastaan pitkään loukkaantumisten takia sivussa olleet Velma Oikarinen, Netta Koso, Ida Raustola ja Eva Nyström. Muut pelaajat ovat pelikuntoisia ja käytettävissä.

Vahva kotietu

Punamustien päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan joukkue odottaa kotiavausta innolla. PK-35 Vantaan kotietu on ollut viime vuosina vahva, joten Väisänen toivoo sen saavan jatkoa myös keskiviikon paikallisottelussa.

– On hienoa päästä aloittamaan kotipelit tällaisella ottelulla. Siitä tulee varmasti hyvä tapahtuma ja saamme toivottavasti myös paljon väkeä katsomoon, Väisänen sanoi.

– Olemme olleet kotikentällämme usein vahvoja, joten on hyvä päästä jälleen sinne pelaamaan. Toivottavasti pystymme hyödyntämään kentän kokoa ja nopeutta myös tässä pelissä

PK-35 Vantaa harjoitteli viime viikon poikkeuksellisen pienellä ryhmällä, sillä peräti yhdeksän pelaajaa oli Suomen A- ja B-maajoukkueiden matkassa.

– Nyt oli tärkeää saada taas joukkue yhteen ja suunnata kaikki ajatukset kohti TiPS-peliä. Meille jäi vain pari päivää aikaa, joten meidän täytyy hyödyntää lyhyt valmistautumisaika mahdollisimman hyvin. Luvassa ei varmasti ole helppoa peliä, Väisänen totesi.

Väisänen näki TiPSin avausottelun pitkäperjantaina. Hänen mukaansa itävantaalaiset osoittivat Åland Unitedia vastaan olevansa iskukykyinen liigajoukkue.

– TiPS pelasi avauspelissään hyvän ottelun Åland Unitedia vastaan ja olisi ansainnut siitä pelistä vähintään pisteen. He osoittivat heti pystyvänsä taistelemaan pisteistä Naisten Liigassa.

– TiPSillä on joka pelipaikalla hyviä pelaajia. Heillä on myös nopeita pelaajia hyökkäyspäässä, joten meidän pitää olla tarkkana sen suhteen, että he eivät pääse pelaamaan nopeita palloja linjan taakse. TiPS prässää varmasti kovaa ja jahtaa tosissaan avauspisteitään. Meidän pitää olla siihen valmiita.

Väisäsen mukaan Punamustille jäi voitokkaasta sarja-avauksesta vielä parannettavaa. PK-35 Vantaa pyrkii vaihtelemaan eri hyökkäysrytmejä myös paikallisottelussa TiPSiä vastaan.

– Avauspeliin nähden meidän pitää vielä parantaa syöttötarkkuuttamme. Se oli jo Turussa ihan hyvää, mutta ei vielä viime kauden tasolla. Meillä pitää olla malttia pitää palloa ja edetä järkevästi, kun siihen on tilaisuus. TPS-pelissä pääsimme hyviin tilanteisiin aina, kun pystyimme pitämään palloa ja rytmittämään peliä. On tärkeää, että pystymme luottamaan omaan pelaamiseemme, Väisänen painotti.

– Tavoitteenamme on kuitenkin ollut pelata myös aiempaa suoraviivaisemmin, mikä näkyi jo TPS:ää vastaan. Tilaisuuden tulleen pyrimme nopeasti eteenpäin, mikä avaa meille uusia mahdollisuuksia.

PK-35 Vantaa – TiPS pelataan keskiviikkona 11.4. klo 18.30 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

Liput otteluun maksavat aikuisille 10 euroa ja lapsille sekä muille alennusryhmäläisille (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät) 5 euroa. Alle 7-vuotiailla lapsilla on otteluun vapaa pääsy.

Lipunmyyntipisteellä on myynnissä myös PK-35 Vantaan kausikortteja (aikuiset 50e, alennusryhmät 25e).

[table “29” not found /]