Punamustille voitokas sarja-avaus Turussa

1.4.2018

PK-35 Vantaa avasi sarjakautensa 0-2-vierasvoitolla Turun Palloseurasta. Ottelussa oli pientä avausottelun jännitystä, mutta Punamustien rutiini ja peruspelaaminen oli turkulaisia vahvempia. Vieraat veivät sarjapisteet pidettyään maalinsa puhtaana ja osuttuaan kertaalleen molemmilla jaksoilla.

Ottelu päästiin pelaamaan hyvissä olosuhteissa aurinkoisella Kupittaalla. PK-35 Vantaa oli läpi ottelun askeleen kotijoukkuetta edellä, mutta hyvällä asenteella taistellut TPS ei päästänyt vieraitaan helpolla. Vetäytymisen sijaan turkulaiset pyrkivät haastamaan Punamustia korkealla prässillä.

Lauantai-iltapäivän ensimmäiset maalintekopaikat avautuivat Punamustien Kaisa Collinille. Hyökkääjä ensimmäinen yritys suuntautui kuitenkin suoraan TPS-vahti Milla-Maj Majasaaren käsiin ja toinen painui turkulaispuolustuksen kautta niukasti takakulman ohi. TPS ei saanut Collinia kuriin, sillä hetkeä myöhemmin hän pääsi karkaamaan Ashley Riefnerin läpisyötöstä. Collin onnistui jo ohittamaan Majasaaren, mutta ei kyennyt toimittamaan palloa pienestä kulmasta verkon perukoille.

TPS haki ratkaisuja etenkin nopeilla pystypalloilla. Turkulaisten avausjakson ainoa maalintekopaikka avautui Tiia Savolaiselle, joka karkasi Punamustien puolustukselta vasemmalla laidalla. Savolainen eteni rangaistusalueelle asti, mutta laukoi hyvästä paikasta takakulman ohi.

Ottelun avausmaali nähtiin vielä ennen taukoa. Punamustille tuomittiin vapaapotku vasemmalta laidalta ja pallon taakse asettui joukkueen kapteeni Sanna Saarinen. Hyvä vapaapotku tavoitti takatolpalta Kollasen, joka pääsi siirtämään pallon lähietäisyydeltä maaliin. Yhdysvalloista Suomeen palannut Kollanen pelasi lauantaina ensimmäisen sarjapelinsä PK-35 Vantaan paidassa ja onnistui heti maalinteossa. Kollasen osuman turvin tauolle lähdettiin 0-1-vierasjohdossa.

Ottelu eteni kokonaisuudessaan Punamustien komennossa, mutta toisen jakson alussa TPS onnistui hetkellisesti hieman rikkomaan vieraiden pelaamisen rytmiä. Vajaan tunnin pelin kohdalla TPS:lle avautui myös tilaisuus nousta tasoihin, kun Riikka Ketoja pääsi vastahyökkäyksen päätteeksi laukomaan. Ketojan laukaus painui kuitenkin takakulman ohi.

PK-35 Vantaa sen sijaan hyödynsi oman maalipaikkansa toisessa päässä heti seuraavasta hyökkäyksestä. Hyvin pelatun tilanteen päätteeksi Roosa Toivanen pääsi keskittämään päätyrajalta. Keskitys päätyi takatolpalle Collinille, joka puski pallon tyylikkäästi vastakkaiseen takakulmaan ja vei vieraat 0-2-johtoon.

Toisen osumansa jälkeen Punamustilla oli vielä kaksi hyvää tilaisuutta kaunistella loppulukemia. Iina Salmi pääsi laukomaan rangaistusalueen rajan tuntumasta, mutta Majasaari onnistui torjumaan laukauksen kulmapotkuksi. Roosa Bröijer sen sijaan pääsi puskemaan Collinin keskityksestä lähietäisyydeltä, mutta ylärima pelasti turkulaiset suuremmilta tappiolukemilta.

Ottelu päättyi lukemiin 0-2, joten PK-35 Vantaa avasi kautensa voitokkaasti. Kolmen pisteen ja kahden hienosti pelatun maalin lisäksi vieraiden mieltä lämmitti myös Emma Immosen nollapeli. Immonen ei joutunut lauantain ottelussa varsinaisiin torjuntatöihin, mutta hän onnistui katkaisemaan monta nopeaa turkulaishyökkäystä hyvillä ja oikea-aikaisilla vastaantuloillaan.

Onnistunut avausottelu

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan avausottelun peliesityksessä oli paljon hyvää, mutta samalla se jätti myös parannettavaa tuleviin peleihin.

– Pelimme kulki ajoittain ihan mallikkaasti ja pystyimme hallitsemaan palloa. Etenkin ensimmäisellä jaksolla onnistuimme luomaan hyvää painetta ja saimme paljon kulmapotkuja. Pääsimme hyvin jopa rangaistusalueelle asti, mutta omalla alueellaan TPS puolusti uhrautuvasti, Väisänen totesi.

– Pelin rytmittäminen ei ollut tänään ihan sillä tasolla, mihin olemme tavallisesti pystyneet, joten siinä on vielä vähän parannettavaa.

Väisäsen mukaan Kupittaalla nähtiin varsin kovavauhtinen peli, jossa oli paljon kaksinkamppailutilanteita. Kokonaisuudessaan peli eteni Punamustien komennossa ja oikeastaan ainoa selvästi heikompi jakso nähtiin heti tauon jälkeen.

– Toisen jakson alku oli vähän hermostunutta ja hätäistä pelaamista. Lisäksi pelasimme ajoittain hieman turhaan alaspäin, vaikka TPS toki prässäsi rohkeasti korkealta. Samalla se tosin avasi tilaa nopeille hyökkäyksillemme, joita emme kuitenkaan onnistuneet vielä täysin hyödyntämään.

Kollanen avasi Punamustien maalihanat avausjaksolla ja Collin viimeisteli loppulukemat jälkimmäisellä jaksolla. Väisäsen mukaan oli tärkeää, että sarjakausi alkoi voitokkaasti ja hyökkääjät saivat heti onnistumisia.

– Avausjakson lopussa hyödynsimme vapaapotkumme hienosti. ”Heku” oli tilanteessa hyvin hereillä ja pääsi tekemään heti ensimmäisen liigamaalinsa tässä joukkueessa. Samalla oli tärkeää, että myös Kaisa avasi heti maalitilinsä hienolla osumalla, Väisänen kiitteli.

– Lisäksi Roosa puski vielä lopussa ylärimaan ja meillä oli muutenkin paikkoja vielä muutamaan lisäosumaan. 0-2 on kuitenkin ihan riittävä tulos jalkapallossa.

Hyökkäyspään onnistumisten lisäksi Väisänen oli tyytyväinen myös siihen, että PK-35 Vantaa piti Kupittaalla oman maalinsa koskemattomana. Hänen mukaansa sarja-avaus oli kokonaisuudessaan onnistunut.

– Onnistuimme aika hyvin pitämään heidät poissa vaarallisilta maalipaikoilla. Voimme olla tyytyväisiä siihen, että TPS ei päässyt missään vaiheessa rankaisemaan. Voitto Turusta on aina hyvä suoritus, joten tästä on hyvä lähteä jatkamaan.

Punamustien sarjakausi jatkuu maaottelutauon jälkeen keskiviikkona 11.4. Silloin PK-35 Vantaa pääsee vihdoin kotikentälleen Myyrmäkeen ja saa vieraakseen paikallisvastustajansa Tikkurilan Palloseuran.

TPS – PK-35 Vantaa 0-2 (0-1)

37´ 0-1 Heidi Kollanen

61´ 0-2 Kaisa Collin

Avauskokoonpano:

6 Mimmi Nurmela

7 Iina Salmi

10 Kaisa Collin

11 Heidi Kollanen

13 Sanna Saarinen (90+2` Elli-Noora Kainulainen)

14 Elina Salmi

21 Tia-Maria Jaakonsaari

25 Ashley Riefner