PK-35 Vantaa kohtaa huomenna AIK:n Ruotsissa

10.3.2018

Punamustien harjoituspelit jatkuvat huomenna Ruotsissa. PK-35 Vantaa pelaa talven kolmannen kansainvälisen ottelunsa, kun se kohtaa AIK:n vieraskentällä Solnassa. Ottelu pelataan huomenna sunnuntaina 11.3. klo 14.00 Suomen aikaa Skytteholms IP:llä.

PK-35 Vantaa on ollut viime viikkoina tuloksellisesti hyvässä vireessä, sillä se on voittanut kolme edellistä harjoitusotteluaan. Poikajoukkueita vastaan pelattujen pelien lisäksi PK-35 Vantaa on kohdannut Viron naisten A-maajoukkueen kahdesti voittaen molemmat ottelut. Sunnuntai-iltapäivänä edessä on uusi haaste, kun vastaan asettuu Ruotsin toisella sarjatasolla pelaava AIK.

Kyseessä on Punamustien viimeinen toista naisjoukkuetta vastaan pelattava harjoitusottelu ennen kolmen viikon päässä odottavaa sarja-avausta. AIK aloittaa kolmannen peräkkäisen kautensa Elitettanissa, mutta kauden päätteeksi joukkue haluaa palata takaisin Ruotsin pääsarjaan Damallsvenskaniin.

PK-35 Vantaa on onnistunut viime peleissään hyvin sekä hyökkäys- että puolustuspelaamisessaan. Joukkue on jäänyt talven otteluissaan maaleitta vain kerran ja sen omaan verkkoon on tehty kolmessa viime ottelussa vain yksi maali. Punamustien talvikauden paras maalintekijä on ollut kuudesti osunut Heidi Kollanen. Kaisa Collin ja Mette Barck ovat osuneet harjoituspeleissä kolmesti.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat sunnuntaina loukkaantumisten vuoksi Velma Oikarinen, Ronja Ikonen, Eva Nyström, Netta Koso ja Ida Raustola. Alina Kosunen sen sijaan jää flunssan takia sivuun. Vielä alkuviikosta maajoukkueiden matkassa olleet pelaajat sen sijaan ovat jälleen käytettävissä. Punamustien tavoin myös AIK on saanut nuorisomaajoukkuepelaajansa jälleen takaisin riveihinsä.

Perinteikäs AIK mielii takaisin pääsarjaan

AIK on vuonna 1891 Norrmalmilla Tukholman keskustassa perustettu urheilun yleisseura, jonka jalkapallotoiminta alkoi viisi vuotta myöhemmin. Jäsenmäärältään mitaten se on yksi Ruotsin suurimmista urheiluseuroista. Perinteikkään ruotsalaisseuran naisjoukkue on perustettu jo vuonna 1970. Vaikka AIK:n juuret ovat Tukholman ytimessä, sen edustusjalkapallotoiminta on keskittynyt jo 1930-luvun lopulta lähtien pääkaupungin luoteispuolella sijaitsevaan Solnaan.

Miesten puolella kyseessä on yksi Ruotsin menestyneimmistä jalkapalloseuroista, mutta AIK:n naisjoukkue ei ole vielä saavuttanut suuria voittoja. Sen merkittävimmät saavutukset ovat Damallsvenskanin neljäs sija ja yksi Ruotsin Cupin loppuottelupaikka. AIK on pelannut pääsarjassa viimeksi kaudella 2015, mutta alkavalla kaudella nousu on solnalaisille selkeä tavoite.

AIK:n riveissä on nähty vuosien varrella useita suomalaispelaajia, sillä sen mustaa pelipaitaa ovat kantaneet muun muassa Anne Mäkinen, Maija Saari, Juliette Kemppi ja seurahistorian tehokkaimpiin maalintekijöihin lukeutuva Ulla Kaasinen. AIK:n riveistä löytyy tälläkin kaudella suomalaisväriä, sillä 17-vuotias keskikenttäpelaaja Emelie Smirnoff siirtyi viime vuonna Ruotsiin kotikaupunkinsa Vasa IFK:sta.

Huhtikuun puolivälissä alkavaan Elitettaniin valmistautuva AIK on pelannut tänä talvena neljä harjoitusottelua, joista se on voittanut kolme ja pelannut yhden tasan. Pelaamissaan neljässä ottelussa AIK ei ole päästänyt vielä maaliakaan. Ennen Punamustien kohtaamista se kohtaa kuitenkin vielä lauantaina Göteborgs DFF:n.

Helmikuun puolivälissä AIK vieraili Ahvenanmaalla ja kaatoi Åland Unitedin selvin lukemin 0-3. Ruotsalaisten osumista vastasivat tuolloin Therese Simonsson ja kahdesti osunut Emma Engström.

Viimeisiä viilauksia ennen sarja-avausta

Punamustien harjoituksissa on ollut kuluneen viikon aikana useiden maajoukkue-edustusten takia tavallista hiljaisempaa, mutta perjantaina koko ryhmä saatiin jälleen koolle. Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan PK-35 Vantaa pääsee talvikauden kolmanteen kansainväliseen otteluun hyvistä lähtökohdista.

– Pelaajat ovat palanneet maaotteluiden jälkeen takaisin vahvuuteemme ja kaikki terveet pelaajamme olivat jo perjantaina mukana harjoituksissa. Nyt meillä on tärkeät kolme viikkoa edessä ennen sarjan alkua. Tällainen kova kansainvälinen peli tuo varmasti hyvän lisämausteensa joukkueen tekemiseen, Väisänen sanoi.

– Myös valmistautumiskaudella pitää olla välitavoitteita, jotka auttavat jaksamaan päivittäistä työntekoa. Tämä peli on meille hyvä sellainen. Tavoitteenamme on pelata hyvä peli Ruotsissa.

Väisänen on nähnyt AIK:n otteita videolta, joten hänellä on jonkinlainen käsitys tulevan vastustajan tasosta ja pelitavasta. Hänen mukaansa ruotsalaisjoukkue tarjoaa Punamustille jälleen uudenlaisen haasteen.

– AIK pelasi helmikuussa Åland Unitedia vastaan ja sen pelin perusteella kyseessä on ihan hyvätasoinen vastustaja. Naisten Liigassa he lukeutuisivat todennäköisesti yläloppusarjajoukkueisiin. AIK pyrkii takaisin pääsarjaan ja he ovat panostaneet alkavaan kauteen sen mukaisesti, Väisänen kertoo.

– Kyseessä on hieman erilainen joukkue kuin kotimaiset liigajoukkueet. Ruotsalaiseen tapaan AIK pyrkii pelaamaan aika suoraviivaisesti. Heillä on kuitenkin selkeä oma peli-identiteettinsä.

Naisten Liigan sarjakausi alkaa Punamustien osalta maaliskuun viimeisenä päivänä, joten huomisessa ottelussa haetaan jo askelmerkkejä tosipelejä silmällä pitäen. Väisäsen mukaan on mahdollista, että sunnuntain ottelussa tehdään vielä muutamia kokeiluja.

– Tavoitteenamme on pelata vielä yksi peli ennen sarjan alkua, jotta pääsemme samaan pelirytmiin kuin muut joukkueet, mutta AIK-peli on meille silti viimeisiä paikkoja kokeilla erilaisia juttuja. Tärkeintä on kuitenkin pitää kiinni omasta peli-identiteetistämme.

Harjoitusottelu AIK – PK-35 Vantaa pelataan huomenna sunnuntaina 11.3. klo 14.00 Suomen aikaa Skytteholms IP:llä Solnassa.

PK-35 TV: Pasi Jaakonsaari ja Vilma Väisänen ennakoivat huomista AIK-ottelua