Iina Salmi palaa Punamustiin

29.1.2018

PK-35 Vantaa on solminut Iina Salmen kanssa alkavan kauden kattavan pelaajasopimuksen. Hyökkäävissä rooleissa viihtyvä 23-vuotias Salmi palaa tuttuun seuraan kahden Ruotsissa vietetyn kauden jälkeen. Salmi on esiintynyt Punamustien paidassa viimeksi kaudella 2015, jonka päätteeksi hänet valittiin Naisten Liigan vuoden pelaajaksi.

Espoolaislähtöinen Salmi teki debyyttinsä Naisten Liigassa kaudella 2011 PK-35 Vantaan paidassa. Kauden 2014 hän pelasi HJK:ssa, kunnes palasi seuraavana vuonna Punamustiin. Salmen todelliseksi läpimurtokaudeksi muodostui kausi 2015, jolloin hän viimeisteli peräti 13 liigamaalia ja tarjoili useita maaliin johtaneita syöttöjä, kun PK-35 Vantaa voitti Suomen mestaruuden selvällä piste-erolla. Huippukauden päätteeksi Salmi palkittiin myös Naisten Liigan vuoden pelaajana.

Loppuvuodesta 2015 Salmi siirtyi kahden vuoden sopimuksella Ruotsin huippuseuraan FC Rosengårdiin. Viime kauden hän vietti lainalla Malmön toisessa pääsarjajoukkueessa IF Limhamn Bunkeflossa. Kahden kauden aikana Salmi ehti pelata Damallsvenskanissa yhteensä 34 ottelua ja tehdä niissä kaksi maalia.

Kotimaisessa Naisten Liigassa Salmi on pelannut yhteensä 72 ottelua ja viimeistellyt niissä 22 maalia. Hän on päässyt juhlimaan Punamustien paidassa kolmea Suomen mestaruutta ja yhtä Suomen Cupin voittoa. Suomen A-maajoukkueessa Salmi on esiintynyt kolmesti.

Paluu tuttuun ympäristöön

Salmi palaa Punamustien riveihin hyvillä mielin. Hän kertoo Ruotsissa vietettyjen kausien kehittäneen häntä pelaajana ja uskoo PK-35 Vantaan tarjoavan sopivan ympäristön uusille kehitysaskeleille.

– Palaan tänne erittäin hyvillä mielin. Täällä on tasokkaat treenit, hyvä valmennus ja taitavia pelaajia.

– Ruotsissa pelin tempo on kovempi, joten pelinopeuteni on kehittynyt ja pystyn sen myötä tekemään parempia ratkaisuja kentällä, Salmi arvioi.

Salmen edellisellä kotimaisella liigakaudella PK-35 Vantaa juhli mestaruutta peräti 14 pisteen erolla. Hän tietää, että Naisten Liigan voimasuhteet ovat tasoittuneet viime vuosina, mutta taitavalla pelaajalla on vahva luotto joukkueensa menestysmahdollisuuksiin.

– Liiga tulee varmasti olemaan tänä vuonna tasaisempi kuin viimeksi Suomessa pelatessani. Tavoitteena on kuitenkin taistella Suomen mestaruus jälleen takaisin Vantaalle!

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisänen on tyytyväinen tutun paluumuuttajan sopimukseen. Hänen mukaansa Salmi tuo pelillisen panoksensa lisäksi joukkueeseen myös arvokasta kokemusta länsinaapurin tasokkaasta pääsarjasta.

– Iina on tuttu pelaaja jo B-tyttövuosilta, joten tunnemme varmasti hänen vahvuutensa. Hänen edellinen kautensa Punamustissa oli ihan loistava ja sen myötä hän pääsi kokeilemaan myös Ruotsin puolelle. Nyt paluun tehtyään Iina on myös yksi joukkueemme kokeneemmista pelaajista. Toivomme siis, että hän pystyy tuomaan Ruotsista saamaansa kokemusta myös kotimaan liigakentille ja sitä kautta nostamaan joukkueemme tasoa entisestään, Väisänen sanoi.

Väisänen uskoo, että Salmi tuo omalla osaamisellaan hyvän lisän ja uudenlaisia vaihtoehtoja Punamustien pelaamiseen.

– Vasenjalkaisena pelaajana Iina tuo kentälle lisää uusia mahdollisuuksia. Hän pystyy pelaamaan usealla eri pelipaikalla, mikä on yksi hänen vahvuuksista. Tuota monipuolisuutta pystymme varmasti hyödyntämään kauden aikana. Lisäksi Iina on hyvä tempokuljettaja, joka tuo lisävariaatioita pelin nopeuttamiseen.