Punamustien B-tytöt valmiina SM-karsintoihin

26.1.2018

Naisten Liiga pyörähtää käyntiin vasta kahden kuukauden päästä, mutta Punamustien B-tytöt pääsevät tositoimiin jo huomenna. Viime vuonna SM-hopeaa saavuttanut PK-35 lähtee SM-karsintasarjaan uudessa komennossa, kun Akan Okomoh otti vetovastuun.

Karsintasarja pelataan kahdessa maantieteellisesti jaetussa kahdeksan joukkueen lohkossa. Molempien lohkojen neljä parasta joukkuetta selviytyvät suoraan SM-sarjaan. Viimeiset kaksi SM-sarjapaikkaa ratkaistaan lohkonelosten ja –vitosten välisellä jatkokarsinnalla.

Okomohin mukaan PK-35:n joukkue on muuttunut merkittävästi viime kauteen nähden. Uuden valmennuksen lisäksi joukkueeseen on tullut paljon uusia nuoria pelaajia.  Useista muutoksista huolimatta karsintasarjaan valmistautuminen on sujunut alusta lähtien hyvin.

– Olemme harjoitelleet muutaman kuukauden hyvissä olosuhteissa ja tutustuneet toisiimme niin kentällä kuin sen ulkopuolella. Arjessa harjoittelemme PK-35 Metodin mukaisesti ja olemme keskittyneet pelitapamme lisäksi vahvasti myös peruspelaamisen harjoittelemiseen, Okomoh kertoo.

PK-35:n B-tytöt ovat panostaneet myös pelaajien fysiikkaan, palautumiseen ja rasituksen seurantaan. Panostukset tarjoavat valmennukselle hyviä työkaluja arkisen tekemisen kehittämiseen.

– Fyysisellä puolella meillä on mukana seuramme fysioterapeutti ja fyysinen valmentaja Samuli Murto, joka vastaa loukkaantumisia ehkäisevästä harjoittelusta sekä voimaharjoittelusta. Samuli antaa pelaajille myös tärkeää tietoa urheilijan arjesta, kuten unen, ravinnon ja levon merkityksestä, Okomoh sanoo.

– Lisäksi käytämme pelaajien palautumisen ja harjoituskuormituksen seurannassa Quanter-sovellusta, joka auttaa pelaajia huolehtimaan omasta palautumisesta sekä antaa pelaajien hyvinvoinnista tärkeää tietoa valmennukselle.

Tavoitteet SM-sarjassa ja pelaajakehityksessä

Oman mausteensa PK-35:n B-tyttöjen toimintaan tuovat Punamustien naisjoukkueet, joiden riveissä pelaa myös B-ikäisiä pelaajia. Okomohin mukaan heitä nähdään kauden aikana varmasti myös B-tyttöjen sarjapeleissä. Myös Mäkelänrinteen urheilulukiossa käynnistynyt Helsinki Football Academy vaikuttaa muutamien pelaajien viikkorytmiin.

– Meillä on ryhmässä viisi pelaajaa, jotka harjoittelevat ”Märskyn” HFA-ohjelman mukana. Kyseiset pelaajat ovat alkuviikon HFA-ryhmän mukana ja tukevat loppuviikosta mukaan joukkueemme harjoituksiin sekä peleihin, Okomoh taustoittaa.

– Lisäksi PK-35 Vantaassa ja PK-35:n Ykkösen joukkueessa on B-ikäisiä pelaajia, jotka pelaavat kauden aikana myös meidän kanssamme.

Viime vuosien aikana PK-35:n B-tytöistä on ponnistanut useita pelaajia Punamustien liigajoukkueeseen ja Suomen nuorisomaajoukkueisiin. Okomoh kiittelee edellisen valmennustiimin hyvää työtä ja haluaa nyt omalta osaltaan jatkaa mallikasta pelaajakehitystä.

– Rami Rantanen,  Anne-Maria Weckström-Rantanen ja Henrik Salmelainen ovat tehneet edellisten kausien aikana loistavaa työtä ja auttaneet pelaajia eteenpäin kohti omia tavoitteitaan. Moni pelaaja on noussut meillä B-tytöistä nuorten maajoukkueisiin ja Naisten Liigaan, joten se on tavoitteena myös tällä kaudella. Haluamme jatkossakin tarjota kehittävän ja laadukkaan arjen, jossa jokaisella motivoituneella pelaajalla on mahdollisuus päästä eteenpäin.

Okomoh uskoo karsintasarjan palvelevan hyvin joukkueen pelaajakehitystavoitteita. Samalla joukkueen selkeänä tavoitteena on selviytyä jälleen SM-sarjaan.

– Odotan karsintasarjalta intensiivisiä ja pelaajia kehittäviä pelejä. Tavoitteenamme on nostaa pelaamisemme tasoa peli peliltä ja jatkaa seitsemän kamppailun jälkeen keväällä SM-sarjassa, Okomoh linjaa.

PK-35:n ottelut T18-karsintasarjassa:

La 27.1. klo 19.15 PK-35 – PKKU                         Talin halli