Maalikuningatar Kaisa Collin jatkaa Punamustissa

17.11.2017

PK-35 Vantaa on solminut hyökkääjä Kaisa Collinin kanssa kauden 2018 kattavan jatkosopimuksen. Viime kaudella Naisten Liigan maalipörssin voittanut Collin aloittaa toisen kautensa Punamustien riveissä. Hienon kauden pelannut Collin valittiin myös PK-35:n vuoden naispelaajaksi.

20-vuotias Collin siirtyi PK-35 Vantaan riveihin vuosi sitten HJK:sta. Ensimmäinen kausi uudessa seurassa oli hyökkääjälle henkilökohtaisesti menestyksekäs, sillä 20 osumaa tehtaillut Collin kruunattiin ensimmäistä kertaa Naisten Liigan maalikuningattareksi. Collin on pelannut urallaan Naisten Liigassa yhteensä 69 ottelua ja viimeistellyt niissä 56 maalia.

Maalipörssin voiton lisäksi Collin tarjoili viime kaudella ratkaisevan syötön kahdeksaan liigaosumaan. Lisäksi hän teki Punamustien ainoan voittomaalin Mestarien liigassa ja vei joukkueensa välierän viime hetkien ratkaisuosumallaan Suomen Cupin loppuotteluun.

Naisten A-maajoukkueessa Collin debytoi huhtikuussa. Uransa ensimmäisen A-maajoukkuemaalin hän teki heti toisessa ottelussaan syyskuussa Portugalin verkkoon. Tähän mennessä kolmessa A-maaottelussa esiintynyt Collin nimettiin mukaan myös ensi viikolla Serbian kohtaavaan maajoukkueryhmään.

Motivoituneena uuteen kauteen

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan Collin sopeutui vuosi sitten Punamustien joukkueeseen nopeasti. Collin pelasi PK-35 Vantaan riveissä uransa tehokkaimman kauden, mutta Väisäsen mukaan hänellä on potentiaalia kehittyä entisestään.

– Kaisa sopeutui hyvin joukkueeseen sekä pelitapaamme ja pääsi myös henkilönä hyvin mukaan ryhmään. Hän pystyi kauden aikana kehittämään pelaamistaan entistä monipuolisempaan suuntaan, mikä näkyi esimerkiksi siinä, että hän teki erilaisia maaleja kuin aikaisemmin. Hyvän kauden jälkeen on helppoa lähteä rakentamaan seuraavaa kautta ja katsoa, mitä osa-alueita voimme viedä eteenpäin ja kehittää sen myötä koko joukkueen pelaamista, Väisänen sanoi.

– Kaisa pelasi jo nyt huippukauden, mutta nyt lähdemme uusien ajatusten myötä jälleen parantamaan sekä pelillisesti että tuloksellisesti. Koko joukkue odottaa uutta kautta ja uusia asioita innolla. Kaisa on tietysti niiden asioiden toteuttamisessa tärkeä lenkki.

Collin odottaa tulevaa kautta innokkaana. Hänen mukaansa kahteen pettymykseen päättynyt syksy toimii koko joukkueelle suurena motivaation lähteenä.

– Odotan ensi kautta jopa suuremmalla innolla kuin viime kautta. Silloin en vielä tuntenut joukkuetta ja joukkueen tapoja hyvin. Nyt kun kaikki on tuttua, toivon pystyväni vaikuttamaan joukkueen asioihin enemmän, Collin totesi.

– Odotukset ovat korkealla. Kaikilla pelaajilla ja valmentajilla on paljon motivaatiota viime kauden jälkeen. Haluan, että joukkue voittaa mestaruuden ja PK-35 Vantaa on ensi kaudella parempi kuin koskaan.

PK-35 Vantaan julkaistut pelaajasopimukset kaudelle 2018: Velma Oikarinen, Emma Immonen, Tiia Peltonen, Ashley Riefner, Kaisa Collin, Roosa Bröijer, Ida Raustola, Filippa Kilponen, Elli-Noora Kainulainen ja Jasmin Leppioja.