Punamustien B-tytöistä suora tie Naisten Liigaan

28.9.2017

PK-35:n TBSM-joukkueen ja PK-35 Vantaan välinen yhteistyö toimii erinomaisesti. Punamustien tytöistä on vuoden aikana noussut jo viisi pelaajaa naisten liigajoukkueeseen.

Viime kauden jälkeen sopimuksen PK-35 Vantaan kanssa allekirjoittivat Mette Barck ja Eva Nyström. Kuluneen kesän ja tämän syksyn aikana PK-35:n B-tytöistä liigajoukkueeseen ovat siirtyneet Emma Immonen, Filippa Kilponen ja Elli-Noora Kainulainen. PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisänen kertoo olevansa erittäin tyytyväinen yhteistyöhönsä Helsingin puolella toimivan kollegansa Rami Rantasen kanssa.

– Olemme pyrkineet aina tilanteen mukaan järjestämään B-tytöille harjoittelumahdollisuuksia liigajoukkueessa. Vaikka yhteistyö ”Räden” kanssa toimii jo nyt todella hyvin, toimintaa voi tietysti edelleen kehittää. On aina huomioitava pelaajan kulloinenkin tilanne omassa joukkueessa, Väisänen sanoo.

PK-35:ssä on Väisäsen mukaan kasvamassa koko ajan lisää lupaavia ja taitavia tyttöjä, joilla on kaikki perusedellytykset kehittyä hyviksi liigapelaajiksi. Hän näki tämän läheltä jo keväällä vedettyään PK-35 Vantaan muiden valmentajien kanssa B-tytöille harjoitukset.

– Pyrimme seuraamaan heitä säännöllisesti ja saamme heistä jatkuvasti hyviä vinkkejä. Pelaajan noustua liigajoukkueeseen ensimmäinen kausi on yleensä opettelua, ja toinen vuosi olisi ihannetilanteessa jo läpimurtokausi, Väisänen jatkaa.

Myös Rantanen kehuu yhteistyötä PK-35 Vantaan suuntaan. Hän korostaa, että harjoittelu naisten liigajoukkueessa tarjoaa Punamustien nuorille pelaajille erinomaisen mahdollisuuden nähdä ja kokea, missä Suomen huipputasolla mennään.

– Yhteistyö antaa heille uutta potkua sekä käsityksen siitä, millä tasolla liigapelaajan on oltava. PK-35 pystyy varmasti jatkossakin kehittämään pelaajia Naisten Liigaan, maajoukkueeseen ja mahdollisesti vieläkin pidemmälle. Olen yhteistyöhömme erittäin tyytyväinen, Rantanen sanoo.

Kun Naisten Liigan kaksinkertaista yläloppusarjaa on nyt pelaamatta kaksi kierrosta, PK-35 Vantaa on sarjakärjessä tasapisteissä FC Hongan kanssa. Punamustien seuraava vastustaja lauantaina 30. syyskuuta on TPS vieraissa, kunnes viikkoa myöhemmin kausi huipentuu Myyrmäessä PK-35 Vantaan ja Hongan väliseen keskinäiseen otteluun.

– Toivomme ja odotamme Honka-peliin paljon väkeä paikalle, sillä tarvitsemme hyvää kannustusta, Väisänen lähettää terveisiä kaikille peekoolaisille.

PK-35 taistelee Honkaa vastaan Suomen mestaruudesta myös B-tyttöjen (T18) SM-sarjassa. Joukkueiden välinen ero kaksi kierrosta ennen kauden loppua on kaksi pistettä espoolaisten hyväksi. Mestaruus on edelleen PK-35:n omissa käsissä, sillä punamustien viimeisen kierroksen vastustaja sunnuntaina 8. lokakuuta Pallomyllyssä on juuri Honka. Tätä ennen (30.9.) joukkue kohtaa HJK:n vieraissa.