Mestarien liiga alkaa turnausemäntiä vastaan

21.8.2017

Punamustien taival naisten Mestarien liigassa alkaa tiistai-iltana Pohjois-Irlannissa. Karsintaturnauksen avausottelussaan PK-35 Vantaa kohtaa emäntäjoukkue Linfield FC:n. Ottelu pelataan huomenna tiistaina 22.8. klo 21.30 Suomen aikaa.

Mestarien liigan karsinnat pelataan neljän joukkueen turnauksina, joiden voittajat etenevät Euroopan 32 parhaan seurajoukkueen joukkoon. Suomalaisten lisäksi jatkopaikasta kilpailevat Pohjois-Irlannin, Irlannin ja Puolen mestarijoukkueet. Vuosi sitten PK-35 Vantaa jäi Mestarien liigassa ensimmäistä kertaa karsintavaiheeseen. Nyt Punamustien tavoitteena on edetä vuoden tauon jälkeen jälleen jatkopeleihin.

Hallitseva Suomen mestari PK-35 Vantaa matkusti Belfastiin maanantaiaamuna. Joukkue lensi Dubliniin ja siirtyi bussilla Pohjois-Irlannin pääkaupunkiin. PK-35 Vantaa harjoittelee ottelustadionilla vielä illalla ja valmistautuu huomiseen turnausavaukseensa.

Punamustilla on Mestarien liigan peleistä myös aiempaa kokemusta pohjoisirlantilaisten kohtaamisesta. Viime vuonna PK-35 Vantaa kaatoi maansa edellisen mestarin Newry Cityn Myyrmäessä lukemin 2-0. Voittomaalista vastasi tuolloin Ronja Ikonen, joka vei Mestarien liigan debyytissään Punamustat johtoon jo pelin alkuminuuteilla.

PK-35 Vantaa pääsee turnaukseen mukavista lähtökohdista ja hyvässä vireessä. Kotimaisilla kentillä joukkue on voittanut liiga- ja cup-ottelut mukaan lukien jo seitsemän ottelua putkeen. Naisten Liigassa PK-35 Vantaa lähtee yläloppusarjaan sarjataulukon piikkipaikalta ja Suomen Cupissa joukkue on edennyt jo välierävaiheeseen. Hyvät otteet kotimaassa takaavat sen, että PK-35 Vantaa pääsee myös kansainvälisiin otteluihin vapautunein mielin.

Linfield FC – Ensikertalaisena Euroopassa

Punamustien avausvastustaja on turnausta emännöivä Linfield Ladies FC. Perinteikäs, jo vuonna 1886 perustettu belfastilaisseura tunnetaan etenkin miesjoukkueensa menestyksestä. Linfield on Pohjois-Irlannin menestynein seura ja kansallisten mestaruuksien määrällä mitattuna se on jopa maailman toiseksi menestynein jalkapalloseura.

Linfieldin naisten joukkue ei ole päässyt nauttimaan samanlaista menestystä, sillä viime kauden mestaruus oli joukkueen ensimmäinen. Kauden päätteeksi joukkue sai vielä lisää juhlittavaa voittamalla Pohjois-Irlannin Cupin. Viime kauden mestaruutensa myötä Linfield osallistuu naisten Mestarien liigaan nyt ensimmäistä kertaa.

Pohjois-Irlannin pääsarjassa Linfield on tällä hetkellä piikkipaikalla pisteen viime kaudella Punamustat kohdannutta Newry Cityä edellä. Newry City on kuitenkin pelannut yhden ottelun Linfieldiä vähemmän. Linfield on voittanut sarjapeleistään kahdeksan, pelannut kahdesti tasan ja hävinnyt kerran. Belfastilaisten maaliero on yhdentoista pelin jälkeen vakuuttava 47-9.

Mestarien liigaa edeltävissä sarjapeleissään Linfield pelasi kaksi peräkkäistä paikallisottelua. Glentoran kaatui vieraskentillä lukemin 1-3 ja Cliftonville kotona peräti maalein 8-2.

Punamustien keskittyminen huomisessa

PK-35 Vantaan matka Belfastiin sujui mukavasti. Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan on kuitenkin tärkeää, että joukkue toipuu matkustamisesta hyvin huomiseen turnauksen avausotteluun.

– Meillä on pitkä matkustuspäivä takana. Illalla pääsemme harjoittelemaan ottelustadionilla ja näemme olosuhteet. Nyt kaikista tärkeintä on saada levättyä, ladata akkuja ja päästä ajoissa nukkumaan, jotta olemme mahdollisimman valmiita huomiseen peliin, Väisänen sanoi.

Pohjois-Irlannissa sää on tyypillisesti usein sateinen, mutta Väisäsen mukaan sen ei pitäisi vaikuttaa pelaamiseen. Turnausottelut pelataan tekonurmella, joten alusta on Punamustille tuttu.

– Näyttäisi siltä, että luvassa on märkää keliä sekä tänään että huomenna. Meidän kannaltamme on hyvä, että pelit pelataan tekonurmella. Silloin kentän kosteus tuskin aiheuttaa kummallekaan vaikeauksia. Olemme tottuneet pelaamaaan sillä alustalla ja pidämme siitä, että alusta on märkä ja nopea.

PK-35 Vantaa on kärsinyt tällä kaudella paljon loukkaantumisista, mutta Mestarien liigassa joukkue  saa jalkeille täyden kokoonpanon. Loukkaantumisten takia turnauksesta ovat sivussa Ronja Ikonen, Netta Koso ja Velma Oikarinen. Roosa Bröijerin pelaaminen avausottelussa on vielä epävarmaa.

– Joukkueen pelaajatilanne on tällä hetkellä ihan hyvä. Roosan tarkkaillaan vielä pelin alla. Lisäksi joukkueessa on ollut pientä flunssaa, mutta toivottavasti se on nyt saatu selätettyä, Väisänen totesi.

Väisäsellä on jo jonkin verran tietoa karsintaturnauksen avausvastustajasta. PK-35 Vantaa kohtasi Pohjois-Irlannin edellisen mestarin vuosi sitten Myyrmäessä, joten sen kohtaamisen perusteella voidaan tehdä jonkinlaisia arvioita tulevan vastustajan tasosta.

– Linfield on tällä hetkellä maansa ykkösjoukkueita. Ainoa kokemuksemme Pohjois-Irlannin joukkueista on viime vuoden Mestarien liigan peli. Silloin kyseessä oli toki eri joukkue, mutta pärjäsimme ihan hyvin. Oletan Linfieldin olevan parempi joukkue kuin viime vuonna kohtaamamme Newry City, Väisänen sanoi.

– Linfieldin joukkue vaikuttaa aika nuorelta, mutta joukossa on monia nuorten maajoukkuepelaajia. Sen myötä heillä on jonkin verran myös kansainvälistä kokemusta.

– Emäntäjoukkueena heillä on varmasti kova into, taistelu ja halu näyttää, että he pystyvät viemään meiltä pisteitä. Näkemieni pelien perusteella heidän asenteensa on varmasti kunnossa. Meidän pitää pystyä vastaamaan siihen liikuttamatta palloa nopeasti ja antamalla takaisin myös kaksinkamppailutilanteissa.

PK-35 Vantaa – Linfield Ladies FC pelataan huomenna tiistaina 22.8. klo 21.30 Suomen aikaa.