Suomen Cupin puolivälierä sunnuntaina Myyrmäessä

12.8.2017

Punamustien pelit jatkuvat muutaman viikon tauon jälkeen jälleen tänä viikonloppuna. PK-35 Vantaa tavoittelee Suomen Cupin välieräpaikkaa, kun se saa puolivälierässä vieraakseen Jyväskylän Pallokerhon. Ottelu pelataan sunnuntaina 13.8. klo 17.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

Hallitseva Suomen Cupin mestari PK-35 Vantaa aloitti cup-taipaleensa Nurmijärven Jalkapalloseuraa vastaan. Kakkosessa pelaava NJS kaatui Rajamäellä selvin 0-6-lukemin. Toisella kierroksella Punamustien vastustaja koveni, mutta myös maali-ilottelu yltyi. PK-35 Vantaa pudotti farmijoukkueensa Helsingin Palloseuran vieraskentällä maalein 0-10.

JyPK sen sijaan arvottiin Suomen Cupissa suoraan toiselle kierrokselle. Jyväskyläläiset kohtasivat vieraskentällä Kakkosessa pelaavan Hämeenlinnan Härmän ja etenivät puolivälieriin selvällä 1-8-voitolla.

Joukkueet ovat kohdanneet tällä kaudella jo kahteen otteeseen. Molemmat keskinäiset sarjapelit olivat tiukkoja otteluita, jotka ratkesivat lopulta yhden maalin erolla. Toukokuussa Roosa Bröijer vei Punamustat Jyväskylässä johtoon, mutta kotijoukkue nousi 2-1-voittoon Lavdije Begollin ja Henna-Riikka Honkasen osumilla. Heinäkuussa oli Punamustien vuoro nousta tappioasemasta voittoon. 3-2-voitossa PK-35 Vantaan osumista vastasivat Roosa Toivanen ja kahdesti osunut Kaisa Collin. Keskisuomalaisten maalintekijöinä kunnostautuivat jälleen Begolli ja Honkanen.

Tämän kauden liigakohtaamisten lisäksi Myyrmäessä nähdään sunnuntaina uusinta myös viime kauden puolivälierästä. Sama ottelupari iski yhteen viime kesänä, jolloin vielä Ykkösessä pelannut JyPK taipui PK-35 Vantaan vieraana lukemin 6-0.

PK-35 Vantaan tehokkain maalintekijä on ollut Naisten Liigan maalipörssiä 17 osumallaan johtava Collin, mutta Suomen Cupissa Punamustien maaliahnein pelaaja on ollut peräti neljästi osunut vasen puolustaja Toivanen. Netta Koso ja Sanni Franssi ovat osuneet kolmesti. JyPKin pelaajista Suomen Cupissa tehokkain on ollut kolme maalia tehnyt Honkanen, mutta Naisten Liigassa myös jyväskyläläisten Gentjana Rochi löytyy maalipörssin kärkipäästä.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat varmuudella loukkaantumisista kärsivät Ronja Ikonen, Netta Koso ja Hanne Ojanperä. JyPKin pelaajista Lavdije Begolli on pelikiellon takia sivussa.

Kierros kerrallaan eteenpäin

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan joukkue pääsee puolivälierään hyvistä lähtökohdista. Samalla Väisänen kuitenkin muistuttaa, että JyPK on tarjonnut Punamustille tiukan vastuksen jo kahdesti tällä kaudella.

– Pelasimme runkosarjan lopun vahvasti. Peli kulki, loimme paljon maalipaikkoja ja hyökkäys toimi hyvin. Sitä tarvitaan nyt, sillä JyPK puolustaa vahvasti. Sen olemme nähneet tämän kauden aikaisemmissa peleissä.

– Meidän pitää olla varuillaan heidän vastaiskujensa kanssa. JyPK on vahva myös erikoistilanteissa, joten niitä meidän pitää pyrkiä välttämään, Väisänen totesi.

Väisäsen mukaan Suomen Cupilla on varmasti molemmille joukkueille iso merkitys. Viime syksynä PK-35 Vantaa pääsi juhlimaan kilpailun voittoa ja vielä Ykkösessä pelannut JyPK selviytyi Cupin pikkufinaaliin, joten kumpikin haluaa edetä pitkälle myös tällä kaudella.

– JyPK jäi Naisten Liigassa niukasti alaloppusarjaan. Putoamistaiston suhteen heillä ei pitäisi olla hätää, joten he varmasti suuntaavat kaiken energiansa Suomen Cupiin. Heillä ei ole mitään hävittävää, Väisänen sanoi.

– Cup-mestaruuden puolustaminen on meille tietysti tärkeää. Tavoitteemme on edetä askel kerrallaan ja katsoa sitten, mihin rahkeemme riittävät tänä vuonna.

Naisten Liigassa vietetään elokuun ajan sarjataukoa, joten sunnuntain puolivälierä on Punamustille elokuun ensimmäinen ottelu. Elokuun loppu on PK-35 Vantaalle Mestarien liigan koitosten takia kiireinen, joten joukkue on pyrkinyt hyödyntämään kahden viikon ottelutauon.

– Viimeisen runkosarjapelin jälkeen olemme harjoitelleet kaksi viikkoa vähän kovempaa ja valmistautuneet syksyyn. Nyt pääsemme katsomaan, missä joukkue menee tällä hetkellä. Joukkueessa on ollut tosi hyvä fiilis, Väisänen kertoi.

– Nyt kohdistamme kaiken huomioimme tähän Suomen Cupin peliin. Tunnemme JyPKin hyvin ja pyrimme nyt hyödyntämään niitä tietoja.

Suomen Cupin puolivälierä PK-35 Vantaa – JyPK pelataan sunnuntaina 13.8. klo 17.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

Liput otteluun maksavat aikuisille 10 euroa ja lapsille sekä muille alennusryhmäläisille (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät) 5 euroa. Alle 7-vuotiailla lapsilla on otteluun vapaa pääsy.