Lauantaina kärkiottelu Turussa

13.7.2017

Punamustien pelit Naisten Liigassa jatkuvat lauantaina sarjan kärkiottelulla Turussa. Sarjakolmonen PK-35 Vantaa kohtaa vieraskentällä pykälää ylempänä majailevan Turun Palloseuran. Ottelu pelataan lauantaina 15.7. klo 14.00 Turun urheilupuiston yläkentällä.

PK-35 Vantaa pääsee huippuotteluun mukavista asetelmista. Joukkue on voittanut sarja- ja cup-ottelut huomioiden neljä edellistä otteluaan. Samalla Punamustien ero sarjakärkeen on hiljalleen kaventunut. Ennen viikonlopun otteluja PK-35 Vantaa on kahden pisteen päässä kärkijoukkue FC Hongasta. Lauantain vastustaja TPS on pisteen Punamustia edellä.

Viime viikonloppuna PK-35 Vantaa sai Myyrmäessä JyPKistä kovan vastuksen, mutta kotijoukkue osoitti vahvaa henkistä kanttia nousemalla tappioasemasta kahdesti tasoihin ja lopulta ohi. JyPK kaatui lukemin 3-2 Roosa Toivasen ja kahdesti osuneen Kaisa Collinin osumilla.

Sarjakakkonen TPS on voittanut tällä kaudella kymmenen ottelua, pelannut kolmesti tasan ja hävinnyt kahdesti. Tähän asti ainoat tappionsa TPS on kärsinyt kotona HJK:ta vastaan ja kaksi viikkoa sitten vieraissa JyPKin vastaan. HJK haki toukokuussa vierasvoiton Paimiosta, mutta tutummalla urheilupuiston yläkentällä TPS on voittanut toistaiseksi kaikki sarjapelinsä.

TPS voitti kuusi ensimmäistä sarjapeliään, mutta seuraavista yhdeksästä ottelusta voittoja on irronnut ainoastaan neljä. Viime viikonloppuna TPS onnistui kuitenkin Punamustien tavoin nousemaan tappioasemasta voittoon. Turkulaiset hakivat Ahvenanmaalta tärkeät sarjapisteet kaadettuaan Åland Unitedin maalein 2-4.

Joukkueiden tämän sarjakauden ensimmäinen kohtaaminen päättyi Myyrmäessä 1-1-pistejakoon. PK-35 Vantaa meni hyvätasoisessa ottelussa toisella jaksolla johtoon Netta Koson osumalla. Jutta Rantala nosti kuitenkin turkulaiset maalillaan nopeasti tasoihin.

Lauantain kärkikamppailussa kohtaavat sarjan selvästi eniten maaleja tehneet joukkueet. Kentällä saatetaan nähdä yhtä aikaa Naisten Liigan kolme parasta maalintekijää. Punamustien Kaisa Collin sekä TPS:n Rantala ja Hanna Ruohomaa jakavat maalipörssin kärkisijan. Kaikilla on tilillään 12 täysosumaa. PK-35 Vantaassa Collin on saanut taustatukea etenkin seitsemän maalia tehneeltä Sanna Saariselta.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat lauantaina loukkaantumisten vuoksi varmuudella Ronja Ikonen, Hanne Ojanperä, Netta Koso ja Ashley Riefner. TPS:n riveistä puuttuvat varmuudella ainakin Siiri Hammar ja Inkeri Niemi.

Punamustilla hyvät lähtökohdat

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan hänen joukkueensa vireystila on lauantain ottelun alla hyvä. Viime otteluiden voittoputken lisäksi myös viikonlopun arvokas kirivoitto ovat nostaneet Punamustien itseluottamusta entisestään.

– Pääsemme peliin ihan hyvistä lähtökohdista. Meillä on alla kova peli JyPKiä vastaan. Pystyimme tekemään hyvällä pelillä äärettömän tärkeän nousun, vaikka JyPK teki kaksi maalia. Se oli vahva osoitus siitä, että joukkue uskoo omaan tekemiseensä, Väisänen sanoi.

Väisäsen mukaan PK-35 Vantaalle on lauantaina edessään erilainen haaste kuin viime viikonloppuna. Hän uskoo mustavalkoisten tarjoavan Punamustilla kovan vastuksen.

– Nyt vastaan tulee ihan erilainen joukkue. Myös TPS sai JyPK-tappion jälkeen hyvän pelin alla, kun he hakivat pisteet Ahvenanmaalta.

– TPS:llä on muutamia poissaoloja, mutta en usko sen vaikuttavan heidän pelaamiseensa. Heillä on hyvä ryhmä, josta löytyy paikkaajia poissaolijoille, Väisänen totesi.

Ottelun lähtökohdat ovat hieman erilaiset kuin kevään kohtaamisessa. FC Hongan noustua sarjakärkeen myös TPS on nyt takaa-ajajan asemassa. Punamustille asetelma on tältä kaudelta tuttu, joten Väisänen ei usko sen vaikuttavan  joukkueen valmistautumiseen.

– Peli on tietysti molemmille tärkeä, mutta sitä ei kannata korostaa liikaa. Lähdemme tekemään hyvää suoritusta ja jos onnistumme siinä, meillä on hyvät mahdollisuudet voittoon.

Viime vuosina PK-35 Vantaa on pelannut Turussa todella tasaisia otteluita. Väisänen uskoo joukkueen ottaneen opikseen edellisistä vierailuista.

– Yläkenttä on ollut meille usein haastava paikka ja siellä pelit ovat olleet aina tiukkoja. Toivottavasti olemme kuitenkin oppineet siellä aiemmin tekemistämme virheistä. Tarvittaessa voimme pelata myös suoraviivaisemmin ja hyödyntää paremmin joukkueemme nopeutta.

– Nyt siellä on uusittu kenttä, joten alusta on varmasti hyvä ja se sopii meille. Uskon, että luvassa on jälleen tasainen peli, Väisänen tuumi.

Sekä PK-35 Vantaa että TPS ovat heiluttaneet verkkoja ahkerasti läpi kauden. Väisänen kuitenkin muistuttaa, että kahden tehokkaasti hyökänneen joukkueen keskinäisessä ottelussa myös oman pään tilkitsemisellä on tärkeä merkitys.

– Vastakkain on kaksi tulivoimaista joukkuetta, jotka ovat tehneet paljon maaleja. Sen myötä myös maalivahtipeli on varmasti isossa roolissa. Sillä on iso merkitys, kumman joukkueen maalivahti pystyy pelaamaan lauantaina loistopelin.

TPS – PK-35 Vantaa pelataan lauantaina 15.7. klo 14.00 Turun urheilupuiston yläkentällä.