PK-35 Vantaa kohtaa huomenna farmiseuransa Suomen Cupissa

4.7.2017

Punamustien pelit jatkuvat jo huomenna Suomen Cupin ottelulla. Kyseessä on mielenkiintoinen ottelu, sillä PK-35 Vantaa kohtaa vieraskentällä farmijoukkueensa Helsingin Palloseuran. Ottelu pelataan huomenna keskiviikkona 5.7. klo 19.30 Paloheinän tekonurmella.

PK-35 Vantaa solmi talvella farmiyhteistyösopimuksen Ykköseen nousseen HPS:n kanssa. Yhteistyö on sujunut hyvin ja molemmat osapuolet ovat olleet siihen tyytyväisiä. Huomenna yhteistyö unohdetaan hetkeksi, kun joukkueet taistelevat keskenään paikasta Suomen Cupin puolivälierissä.

Punamustilla on otteluun lähdettäessä alla kaksi hyvää voittoa. Ennen juhannustaukoa joukkue kaatoi HJK:n Myyrmäessä 2-0 ja viime sunnuntaina Ilveksen vieraskentällä lukemin 1-3. Suomen Cupin voittoa puolustava PK-35 Vantaa pyrkii jatkamaan hyvää virettään huomenna tasokasta Ykkösen joukkuetta vastaan.

HPS voitti viime kaudella oman Kakkosen lohkonsa ja nousi nousukarsintojen päätteeksi Ykköseen. Nousijajoukkue ei ole kuitenkaan kumarrellut vastustajiaan sarjaporrasta ylempänä. Sarjakauden lähestyessä puoliväliään HPS on Ykkösessä kolmantena vain kolme pistettä kärkijoukkue Vasa IFK:ta perässä.

Helsinkiläiset kärsivät Ykkösen avauskierroksella tappion juuri VIFK:n vieraana, mutta sen jälkeen joukkue on pelannut yhdeksän sarjaottelua putkeen ilman tappiota. HPS on kerännyt pisteitä tasaiseen tahtiin koti- ja vieraspeleistään, minkä myötä vihreäpaidat taistelevat tällä hetkellä tiukasti jopa noususta Naisten Liigaan.

Molemmat joukkueet selvittivät tiensä Suomen Cupin toisella kierrokselle suurinumeroisesti. PK-35 Vantaa kaatoi avauskierroksella Nurmijärven Jalkapalloseuran vieraskentällä lukemin 0-6 Mette Barckin, Roosa Toivasen, Tia-Maria Jaakonsaaren ja hattutempun viimeistelleen Netta Koson osumilla. HPS sen sijaan haki 1-5-vierasvoiton tammisaarelaisesta EIF:stä. HPS:n maalitalkoita johti etenkin kolme maalia tehnyt Piipa Kämppi.

Viime kaudella joukkueet kohtasivat toisensa jo Suomen Cupin avauskierroksella. Tuolloin PK-35 Vantaa oli Talin hallissa vahvempi lukemin 0-5. Edellisen kohtaamisen jälkeen on kuitenkin tapahtunut paljon. Helsinkiläiset kaadettuaan PK-35 Vantaa eteni Suomen Cupissa aina mestariksi asti. HPS sen sijaan pelaa nyt sarjaporrasta korkeammalla kuin puolentoista vuoden takaiseen kohtaamiseen lähdettäessä.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat loukkaantumisten takia Ronja Ikonen, Hanne Ojanperä, Ashley Riefner ja Netta Koso. Lisäksi Tia Painilaisen lyhyt jakso Punamustissa on tullut päätökseen ja hän palaa jo tänään takaisin Yhdysvaltoihin. HPS:ltä sen sijaan puuttuvat loukkaantumisten takia ainakin Piipa Kämppi, Marja-Reetta Tammiska, Aino Turtiainen, ja Noora Lehtilä.

Ida Raustola, Alina Kosunen ja Mette Barck ovat pelanneet tällä kaudella otteluita farmiseuran paidassa. Keskinäisessä kohtaamisessa kolmikko on kuitenkin PK-35 Vantaan vahvuudessa ja näin ollen poissa HPS:n käytettävistä.

Mielenkiintoiset asetelmat

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisänen pitää keskiviikon ottelun lähtökohtia mielenkiintoisia. Joukkueet tuntevat toisensa hyvin ja ovat tehneet koko kevään yhteistyötä, mutta huomenna niiden välillä on tiukka kilpailuasetelma.

– Farmisopimuksemme on toiminut hyvin. Lähtökohdat ovat siinä mielessä erikoiset, että tunnemme heidän valmennuksensa hyvin ja olemme tehneet hyvää yhteistyötä. Se on tietysti selvä asia, että keskinäisessä pelissä tavoittelemme vain ja ainoastaan voittoa, Väisänen totesi.

Väisäsen mukaan HPS on iskukykyinen joukkue, jota ei voi aliarvioida. Helsinkiläiset pelaavat sarjatasoa alempana, mutta nousijajoukkue on jo todistanut olevansa Ykkösen parhammistoa.

– HPS haluaa tietysti lähteä kokeilemaan rajojaan ja tekee tästä varmasti kovan pelin. He pystyvät siihen varmasti, joten emme missään nimessä voi vähätellä heitä. HPS on hyvä joukkue, joka on pelannut hyviä pelejä ja osoittanut kuuluvansa Ykkösen kärkisijoille.

– Tietenkään emme tiedä ihan tarkkaan heidän tämän hetken pelaajatilannettaan, sillä heillä on ollut jonkin verran loukkaantumisia. Lisäksi muutama meidän pelaajamme on pelannut siellä isoja minuutteja, mutta huomenna HPS ei saa heitä käyttöönsä, Väisänen sanoi.

Suomen Cupin ottelut eroavat aina jonkin verran tavallisista sarjapeleistä. Jatkopaikka ratkaistaan yksittäisessä ottelussa, jolloin sattuman merkitys korostuu ja altavastaajilla on parempi mahdollisuus haastaa isompiaan.

– Cupin peli on aina cupin peli. Tiedämme pallon olevan pyöreä, joten mitä tahansa voi sattua. Mietimme jokaisen asian vähintään yhtä tarkasti kuin yksittäisissä liigapeleissä. Pelin tärkeys johtaa siihen, että yhtään asiaa ei voida jättää huomioimatta, Väisänen korosti.

Väisäsen mukaan PK-35 Vantaa pääsee peliin hyvässä vireessä. Hänen mukaansa Punamustien tavoitteena on pitää HPS aseettomana riippumatta siitä, millaisella taktiikalla vihreäpaidat lähtevät peliin.

– Olemme pelanneet viime peleissä hyvin ja menneet koko ajan eteenpäin. Olemme myös voittaneet koko ajan enemmän kaksinkamppailuja, mikä on ollut hyvä asia. Huomenna meidän pitää olla tosi tarkkana ja aktiivisia, että emme päästä HPS:ää maalintekopaikoille.

– Mielenkiintoista nähdä, lähteekö HPS prässäämään ylhäällä, vetäytyvätkö he muotoon vai lähtevätkö pelaamaan jollain muulla tavalla. Sen näemme huomenna, kun peli alkaa. Odotan joka tapauksessa mielenkiintoista peliä, Väisänen tiivisti.

HPS – PK-35 Vantaa pelataan huomenna keskiviikkona 5.7. klo 19.30 Paloheinän tekonurmella.

HPS:n ennakon voit käydä lukemassa täältä.

PK-35 TV: Kapteenien yhteinen otteluennakko