Sanni Franssi palaa Punamustiin

3.7.2017

Hyökkääjä Sanni Franssi palaa Punamustien riveihin. Viime kaudella Naisten Liigan maalipörssin voittanut Franssi on solminut PK-35 Vantaan kanssa loppukauden kattavan sopimuksen. Franssi palaa tuttuun seuraan pelattuaan vajaan vuoden sveitsiläisessä FC Zürichissä.

Viime kaudella Franssi voitti Naisten Liigan maalipörssin 20 osumallaan, vaikka hän siirtyi jo elokuussa Sveitsiin. Hurja maalitahti palkittiin kauden jälkeen myös valinnalla Naisten Liigan vuoden pelaajaksi. Yhteensä 22-vuotias Franssi on pelannut kotimaisessa pääsarjassa 87 ottelua, joissa on syntynyt 51 maalia. Naisten A-maajoukkueessa hän on pelannut 12 ottelua ja tehnyt yhden maalin.

Sveitsin pääsarjassa Franssi viimeisteli päättyneellä kaudella 18 maalia. FC Zürich taisteli vaikean alkukauden jälkeen keväällä tiukasti mestaruudesta, mutta jäi lopulta niukasti toiseksi.

Riihimäkeläinen Franssi nousi PK-35 Vantaan liigajoukkueeseen VJS:n riveistä vuonna 2012. Viime kauden saavutukset mukaan lukien Franssi on ollut voittamassa Punamustien kanssa neljää Suomen mestaruutta ja kolmea Suomen Cupin mestaruutta.

Franssin mukaan tuttuun seuraan ja tuttujen pelikaverien luokse on helppoa palata. PK-35 Vantaa on myös sarjataulukossa hyvissä asemissa, joten hyökkääjä liittyy joukkueeseen täynnä intoa.

– Palaan hyvillä mielin tuttuun paikkaan. Täällä on paljon tuttuja pelaajia. Joukkueen kausi on sujunut varsin hyvin ja etenkin viime aikoina pelit ovat parantuneet, Franssi sanoi.

Zürichissä viettämäänsä kautta Franssi pitää antoisana ja kehittävä kokemuksena. Punamustien riveihin palaa nyt entistäkin parempi pelaaja.

– Sveitsistä jäi tosi paljon käteen. Viihdyin hyvin ja tykkäsin pelata siellä. Tempo oli kovempi kuin Suomessa, joten siellä pääsi hyvin kehittymään, Franssi totesi.

Naisten Liigan kärkipää on ollut aiempia kausia tasaisempi ja Franssi uskoo jännityksen säilyvän pitkälle syksyyn asti. Viime kausien tapaan hän haluaa jälleen auttaa Punamustia menestymään.

– Odotan aika jännittävää syyskautta. Sarja on ollut aikaisempia vuosia tasaisempi. Toivottavasti se pysyy tasaisena loppuun asti ja nousemme syksyn aikana ihan sinne kärkeen. Uskon siihen ihan täysin.

Siirtoa suunniteltu jo pitkään

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan Franssin paluusta on käyty keskusteluja jo pidemmän aikaa. Loukkaantumiset ovat kiusanneet Punamustia läpi kauden, joten Franssi tuo kaivattua vahvistusta hyökkäysosastolle.

– Tätä siirtoa on suunniteltu jo pitkään. Sannilla oli vaihtoehtoja myös Keski-Euroopassa, mutta hän koki, että haluaa tässä vaiheessa pelata loppukauden Suomessa ja katsoa sen jälkeen uusia kuvioita. Se oli tietysti meidän kannaltamme hieno päätös, Väisänen kertoi.

– Meillä on paljon hyökkäyspään pelaajia loukkaantuneena. Tarvitsimme sinne lisäapuja, ja Sanni oli tässä vaiheessa vastaus huutoomme.

Väisäsen mukaan Franssilla on tärkeä rooli myös kentän ulkopuolella. Ekstrovertti hyökkääjä on joukkueelle myös tärkeä hengenluoja ja viihdyttäjä pukukopissa.

– Sanni palaa tuttuun joukkueeseen, joten kaikki tuntevat hänet jo ennestään. Hänen persoonallinen huumorinsa on tervetullutta joukkueen päivittäiseen tekemiseen, Väisänen virnisti.

Franssi allekirjoitti sopimuksen loppuviikosta, mutta hän ei saanut pelilupaa vielä viikonlopun Ilves-otteluun. Väisänen toivoo, että Franssi on käytettävissä jo alkavan viikon otteluissa.

– Nyt odotamme, että saamme paperit kuntoon ja Sannin mukaan peleihin. Toivottavasti hän on mukana jo keskiviikkona Suomen Cupin pelissä tai viimeistään lauantaina JyPKiä vastaan. Sanni on harjoitellut joukkueen mukana jo pitkään ja osoittanut olevansa hyvässä iskussa.

PK-35 TV: Sanni Franssi palaa Punamustiin!