Torstaina vieraspeli Tapiolassa

30.5.2017

Naisten Liigassa pelataan vielä yksi sarjakierros ennen kahden viikon mittaista maaottelutaukoa. Punamustilla on torstaina ohjelmassa lyhyt vieraspelimatka Espooseen, kun PK-35 Vantaa kohtaa FC Hongan pääkaupunkiseudun paikallisottelussa. Ottelu pelataan torstaina 1.6. klo 19.00 Tapiolan urheilupuiston tekonurmella.

PK-35 Vantaa on löytänyt viime viikkoina hyvän pelivireen ja hyvät tulokset ovat kohentaneet myös joukkueen sarjasijoitusta. Ennen torstain ottelua PK-35 Vantaa on sarjassa toisena kolme pistettä kärkijoukkue TPS:ää jäljessä. Sunnuntaina Punamustien voittoputki venyi kolmen ottelun mittaiseksi, kun Pallokissat kaatui Myyrmäessä selvin 6-0-lukemin.

FC Honka sen sijaan on sarjassa neljäntenä kolme pistettä Punamustia jäljessä. Espoolaisten sarjakausi alkoi vahvasti, mutta viime viikkoina joukkueen vireessä on tapahtunut pieni notkahdus. Toukokuun puolivälissä FC Honka pelasi Pallokissojen vieraana tasapelin ja kahdessa edellisessä ottelussaan se on kärsinyt tappiot TPS:lle ja Åland Unitedille.

Kotonaan Tapiolassa FC Honka on kuitenkin hävinnyt vasta yhden ottelun. TPS haki viime viikolla sarjapisteet Espoosta 0-1-voitolla. Kyseiseen tappioon liittyy myös mielenkiintoinen tilastofakta, sillä ennen turkulaisille kärsittyä tappiota FC Honka ei ollut hävinnyt virallisissa otteluissa yli vuoteen muille vastustajille kuin PK-35 Vantaalle.

Torstain ottelussa kohtaavat paikallisvastustajien lisäksi myös kaksi Naisten Liigassa vähiten maaleja päästänyttä joukkuetta. Molempien verkkoon on tehty kymmenessä ottelussa vain seitsemän maalia. FC Hongan puolustus on ollut pitävä etenkin otteluiden avausjaksoilla, sillä joukkue on päästänyt ensimmäisellä puoliajalla maalin vain kahdessa ottelussa.

Hyökkäyspäässä PK-35 Vantaa on ollut 26 maalillaan sarjan toiseksi tehokkain joukkue. Etenkin kolme viimeisintä ottelua ovat kaunistelleet maalieroa, sillä PK-35 Vantaa on voittanut ne yhteismaalierolla 15-0. Tapiolalaiset ovat viimeistelleet sarjapeleissä yksitoista maalia Punamustia vähemmän.

Joukkueet kohtaavat toisensa toistamiseen tämän kauden sarjapeleissä. Maaliskuussa PK-35 Vantaa kaatoi kotiavauksessaan espoolaiset lukemin 1-0. Ottelun ainoasta maalista vastasi tuolloin Sanna Saarinen.

Punamustien paras maalintekijä on yhdeksän kertaa Naisten Liigassa osunut Kaisa Collin. Saarisella on tilillään seitsemän osumaa. FC Hongan tehokkain pelaaja on ollut kolmesti osunut Sini Vehviläinen.

PK-35 Vantaan riveistä puuttuvat torstaina varmuudella Velma Oikarinen, Ashley Riefner, Ronja Ikonen ja Hanne Ojanperä. Viime ottelut sivusta seurannut Tia-Maria Jaakonsaari sen sijaan on jälleen täydessä pelikunnossa. Edellisestä ottelusta puuttunut maalivahti Henriikka Mäkelä palaa kokoonpanoon, mutta myös B-tytöistä nostettu Emma Immonen jatkaa naisten joukkueen mukana.

Tutut vastustajat kohtaavat jälleen

Punamustien päävalmentaja Jari Väisänen lähtee torstain paikallisotteluun luottavaisin mielin, sillä hänen joukkueensa on hyvässä iskussa. Samalla Väisänen kuitenkin tiedostaa, että FC Honka tarjoaa Punamustille varmasti tiukan vastuksen.

– Edelliseen peleihin nähden nyt tulee varmaan taas astetta kovempi joukkue vastaan. Honkaa vastaan pelit ovat olleet aina tiukkoja. Vaikka olemme pääsääntöisesti hallinneet niitä pelejä, myös Honka on saanut aina hyviä tilanteita. Kyseessä on vaarallinen ryhmä, Väisänen totesi.

– Hongan vahvuus on varmasti se, että he ovat olleet pitkään yhdessä. Nyt he ovat saaneet myös Emma Koiviston vahvistamaan alakertaansa. Heidän joukkuepuolustuksensa toimii hyvin. Lisäksi he ovat vaarallisia vastahyökkäyksissä ja erikoistilanteissa.

PK-35 Vantaa ja FC Honka ovat toisilleen todella tuttuja joukkueita, mikä tuo peliin oman mausteensa. Väisäsen mukaan espoolaiset saattavat tehdä pieniä viilauksia pelitapaansa, mutta Punamustien leirissä on varauduttu niihin.

– Aiemmissa keskinäisissä peleissämme Honka on pelannut suoraviivaisesti, mutta esimerkiksi TPS:ää vastaan oli selkeästi nähtävissä, että he pyrkivät myös avaamaan ja rakentamaan peliä kontrolloidusti. On mielenkiintoista nähdä, miten he lähtevät pelaamaan meitä vastaan, Väisänen tuumi.

– Meidän pitää olla valmiina siihen, että Honka saattaa lähteä peliin kovalla prässillä. Silloin meillä pitää olla valmiudet ohittaa se, pelata kontrolloidusti keskikentän yli ja päästä maalintekotilanteisiin asti. Tarvittaessa meidän pitää pystyä pelaamaan myös suoraviivaisemmin. Viime peleissä olemme onnistuneet hyvin nopeissa hyökkäyksissä, jotka voivat olla tarpeen myös Honkaa vastaan.

Vaikka molemmat joukkueet löytyvät sarjataulukon kärkisijoilta, ovat kaksikon lähtökohdat otteluun erilaiset. PK-35 Vantaa pääsee paikallisotteluun kolmen ottelun voittoputkessa, kun taas FC Honka on kerännyt kolmesta edellisestä ottelustaan vain yhden pisteen.

– Hongalla on kolme voitotonta peliä alla, joten heillä on varmasti kova halu taistella itsensä takaisin voittojen tielle. Me sen sijaan haluamme ehdottomasti jatkaa hyvää putkeamme. Olemme menneet koko ajan tiettyjen asioiden suhteen eteenpäin ja kehittyneet joukkueena. Nyt yritämme jälleen ottaa seuraavaa askelta, Väisänen sanoi.

Väisäsen mukaan Punamustilla ei ole tarvetta suuriin muutoksiin, mutta hän korostaa oikean asennoitumisen merkitystä.

Jatkamme samoilla teemoilla kuin aiemmissa peleissä, sillä ne ovat toimineet hyvin. Yritämme kehittää niitä entisestään. Pyrimme vahvaan puolustuspeliin sekä saamaan sen kautta pallonhallinnan omalle joukkueelle ja tietysti mahdollisimman lähelle Hongan maalia.

– Samalla kuitenkin valmistaudumme kohtaamaan sen Hongan, joka on ollut meille usein vaikea vastus, Väisänen painotti.

FC Honka – PK-35 Vantaa pelataan torstaina 1.6. klo 19.00 Tapiolan urheilupuiston tekonurmella.