PK-35 Vantaa aloittaa Suomen Cupin huomenna Nurmijärvellä

1.5.2017

Punamustien pelit jatkuvat vapun jälkeen nopeasti, sillä joukkue palaa tositoimiin jo huomenna. PK-35 Vantaa kohtaa Respect Suomen Cupin ensimmäisen kierroksen ottelussa vieraskentällä Nurmijärven Jalkapalloseuran. Ottelu pelataan huomenna tiistaina 2.5. klo 19.00 Rajamäen tekonurmella.

PK-35 Vantaa lähtee Suomen Cupin puolustamaan viime kauden mestaruuttaan. Punamustien kausi huipentui lokakuussa Jyväskylässä tuplamestaruuteen ja seuran neljänteen cup-voittoon, kun FC Honka kaatui loppuottelussa lukemin 0-2. Punamustien cup-mestaruuden puolustaminen alkaa vierasottelulla NJS:ää vastaan. Otteluparin voittaja kohtaa toisella kierroksella Helsingin Palloseuran.

Punamustien kilpailukausi on alkanut mallikkaasti. Joukkue on pelannut Naisten Liigassa viisi ottelua, joista se on voittanut neljä. NJS sen sijaan pelaa naisten Kakkosessa. Joukkueen sarjakausi lähti heikosti käyntiin, sillä NJS kärsi lauantaina sarja-avauksessaan 3-0-tappion HJK/2:n vieraana.

Otteluluparin kiinnostavuutta lisää se, että NJS:n riveistä löytyy myös kaksi Punamustille erittäin tuttua henkilöä. Nurmijärveläisjoukkuetta valmentaa Pauliina Miettinen, joka on luotsannut aiemmin myös PK-35 Vantaata kahdeen otteeseen. Miettinen nosti Punamustat Naisten Liigaan kauden 2009 päätteeksi ja voitti tuplamestaruuden kahdesti peräkkäin palattuaan seuraan kausiksi 2011 ja 2012. Seuraavalla kaudella PK-35 Vantaa jäi Miettisen johdolla hopealle, mutta voitti Suomen Cupin kolmannen kerran peräkkäin.

NJS:n hyökkäyksesssä sen sijaan pelaa Naisten Liigan kaikkien aikojen paras maalintekijä Cynthia Uwak, joka on viimeistellyt pääsarjatasolla peräti 99 osumaa. Uwak edusti Punamustia Miettisen alaisuudessa kausilla 2011-2012. Viimeisen neljän kauden ajan pelasi Åland Unitedissa, kunnes siirtyi alkuvuodesta NJS:n paitaan.

Punamustien kokoonpanotilanne on Suomen Cupin avausottelun alla hyvä. Pienistä vammoista ja sairasteluista kärsineet pelaajat ovat toipuneet pelikuntoon, joten kokoonpano päästään valitsemaan täydestä pelaajistosta.

Vieraat joukkueet ovat Cupin suola

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan lähtökohdat tiistai-illan otteluun ovat hyvät. Hänen mukaansa lauantain hyvä Ilves-ottelu osoitti joukkueen olevan oikealla tiellä.

– Meillä on hyvä voitto ja hyvä peli alla. Loukkaantumisia ei ole. Nyt näyttäisi siltä, että kaikki ovat jälleen terveinä ja pelikykyisiä, Väisänen sanoi.

– Ilves-peli oli siinäkin mielessä hyvä, että saimme luotua paljon tilanteita, mikä on ollut aiemmissa peleissä vähän vaikeaa. Nyt onnistuimme pelaamaan kontrolloidusti suoraviivaisemmin eteenpäin, emmekä jääneet liikaa hautomaan palloa alhaalla. Onnistuimme hyvin murtamaan ensimmäisen ja toisen prässin. Maalintekotilanteisiin kaivataan vielä lisää varmuutta.

Vaikka NJS pelaa kahta sarjaporrasta Punamustia alempana, Väisänen suhtautuu vastustajaan kunnioittavasti. Avausvastustajasta ei ole vielä kovin paljoa tietoa, mutta Väisänen uskoo Miettisen kädenjäljen näkyvän nurmijärveläisten pelaamisessa.

– Heillä on yksi sarjapeli takana ja siinä tuli 3-0-tappio, mutta emme missään nimessä voi aliarvioida vastustajaa. Se on aina suurin mahdollinen virhe. Pelaamme kuin pelaisimme liigajoukkuetta vastaan, Väisänen totesi.

– Se on Cupin suola, että vastaan voi tulla melko tuntemattomia joukkueita. NJS:n joukkue on ”Paden” alaisuudessa varmasti hyvässä fyysisessä kunnossa ja pelaa kontrolloitua jalkapalloa. Siinä mielessä kyseessä on varmasti vähän erilainen Kakkosen joukkue.

Myös NJS:n pelaajistosta löytyy muutamia Väisäselle tuttuja pelaajia. Hänen mukaansa Cynthia Uwak on Kakkosen joukkueelle poikkeuksellinen hyökkäyspään uhka.

– Tiedän, että NJS:n riveissä on muutamia vanhoja VJS-pelaajia. Lisäksi Uwak on aina vaarallinen kärki. Hänen kanssaan meidän pitää olla todella tarkkana, sillä Uwakin ollessa kentällä vastahyökkäykset ovat aina vaarallisia. Hän pystyy jopa yksin todella vaarallisiin suorituksiin, Väisänen painotti.

Väisäsen mukaan Punamustilla on selkeät eväät NJS-kohtaamiseen.

– Toivottavasti pääsemme hallitsemaan palloa korkealla ja onnistumme luomaan sen myötä kontrolloituja maalintekotilanteita. Meidän pitää saada palloja maalille. Se on varmasti yksi isoista teemoistamme tässä pelissä, että luomme mahdollisimman paljon painetta NJS:n maalille.

Suomen Cupin ensimmäisen kierroksen ottelu NJS – PK-35 Vantaa pelataan huomenna tiistaina 2.5. klo 19.00 Rajamäen tekonurmella Nurmijärvellä.