PK-35 Vantaa saa lauantaina vieraakseen Ilveksen

27.4.2017

PK-35 Vantaa pelaa seuraavan Naisten Liigan kotipelinsä lauantaina, kun Tampereen Ilves vierailee Myyrmäessä. Punamustien tavoitteena on palata viime viikonlopun pettymyksen jälkeen nopeasti voittokantaan kotiyleisön edessä. Ottelu pelataan lauantaina 29.4. klo 14.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

PK-35 Vantaa on neljän pelatun ottelun jälkeen sarjataulukossa kolmantena kolme pistettä sarjakärki TPS:ää perässä. Punamustien sarjakausi alkoi kolmella voitolla, mutta viime viikonloppuna joukkue kärsi tappion HJK:n vieraana. Kotikentällään Myyrmäessä PK-35 Vantaa on voittanut kauden molemmat ottelunsa lukemin 1-0.

Ilves on Naisten Liigassa kuudentena kerättyään neljästä pelistä neljä pistettä. Kauden toistaiseksi ainoan voittonsa tamperelaiset saalistivat heti sarja-avauksessa, kun Ilves kaatoi ONS:n Oulussa lukemin 0-2. Seuraavissa otteluissaan Ilves kärsi 1-2-kotitappion HJK:lle ja 3-1-vierastappion TPS:lle. Viime viikonloppuna tupsukorvat saivat jälleen täytettä pistepussiinsa, kun kotiottelu Pallokissoja vastaan päättyi tasalukemiin 2-2.

Viime kaudella Ilves lähti sarjaan puolustamaan hopeamitaleitaan, mutta jäi lopulta niukasti alaloppusarjaan. Tällä kaudella uudistunut tamperelaisjoukkue tavoittelee keväällä valmennusvastuun ottaneen Ville Väisäsen johdolla paluuta yläloppusarjaan.

PK-35 Vantaa vei nimiinsä molemmat joukkueiden viime kauden runkosarjakohtaamiset. Sarjan avauskierroksella Tampereella Punamustien voittolukemat olivat 1-3 ja kesäkuussa Myyrmäessä 2-0.

Punamustien maalit ovat jakaantuneet ensimmäisillä sarjakierroksilla tasaisesti, sillä kaikista joukkueen kuudesta osumasta on vastannut eri pelaaja. Ilveksen riveistä sen sijaan maalinteossa ovat kunnostautuneet etenkin kolmesti osunut Rosa-Tuulia Mikkola ja kaksi maalia viimeistellyt Roosa Ärväs.

Punamustien kokoonpanosta ovat lauantain varmuudella sivussa Eva Nyström, Mette Barck ja Ella Hopponen. Lisäksi Roosa Bröijerin pelikuntoa tarkkaillaan vielä ottelun alla.

Tehokkuuteen kiinnitetty huomiota

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisänen uskoo, että hänen joukkueensa on osannut käsitellä viime viikonlopun tappion oikein. Hänen mukaansa Ilveksen kohtaamiseen on valmistauduttu huolellisesti.

– Meillä on tappio alla, joten on olennaista, miten olemme pystyneet nollaamaan sen ja valmistautumaan taas uuteen peliin. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että olemme onnistuneet siinä hyvin.Tämän viikon harjoituksissa on ollut hyvä fiilis, pelaajilla on hyvä asenne ja kaikki ovat valmiina tulevaan peliin, Väisänen sanoi.

– Tiedämme, että on tärkeää valmistautua jokaiseen peliin niin hyvin kuin mahdollista.

Väisäsen mukaan PK-35 Vantaa on pyrkinyt oppimaan edellisestä pelistä. Päävalmentaja toivoo, että joukkue pystyy siirtämään oppeja käytäntöön jo lauantaina.

– Olemme ottaneet opiksemme HJK-pelistä. Meidän pitää kiinnittää huomiota tehokkuuteen ja pyrkiä ehkä pelaamaan aavistuksen suoraviivaisemmin eteenpäin. Olemme puhuneet siitä pelaajien kanssa. Lauantaina nähdään, miten se näkyy kentällä.

Väisäsen mukaan Punamustilla on tulevasta vastustajasta jonkin verran tietoa, mutta tarkempi käsitys tamperelaisjoukkueesta muodostuu vasta keskinäisten pelien kautta. Ilves on menettänyt viime kauteen

– Ilves on siinä mielessä vielä pieni kysymysmerkki, että emme ole kohdanneet heitä harjoituspeleissä tänä vuonna. Kaikki saamamme tieto on siis peräisin videoilta. Siinä mielessä kyseessä on mielenkiintoinen peli, Väisänen totesi.

Videoilta nähtyjen sarjapelien perusteella Väisänen pitää Ilvestä hyvin samantyylisenä joukkueena kuin aiempina vuosina. Tamperelaiset ovat menettäneet viime kauteen nähden muutamia pelaajia, mutta uudistuneesta joukkueesta löytyy paljon nuoruuden intoa.

– Näkemäni perusteella Ilves on jälleen hyvin ilvesmäinen joukkue. Kyseessä on taisteleva joukkue, joka pyrkii tilaisuuden tullen prässäämään aggressiivisesti. Pallokissoja vastaan he pelasivat erittäin vauhdikkaan pelin. Ilves pyrkii erittäin aktiiviseen peliin ja haluaa pelata paljon eteenpäin, Väisänen arvioi.

– He pystyvät suoraviivaiseen pelaamiseen, mutta pyrkivät kuitenkin myös pelaamaan. Jos Ilvekselle annetaan tilaa, he käyttävät sen varmasti hyväkseen.

PK-35 Vantaa – Ilves pelataan lauantaina 29.4. klo 14.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

Liput otteluun maksavat aikuisille 10 euroa ja lapsille sekä muille alennusryhmäläisille (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät) 5 euroa. Alle 7-vuotiailla lapsilla on otteluun vapaa pääsy.