PK-35 Vantaa kohtaa HJK:n vieraskentällä

20.4.2017

Punamustien pelit Naisten Liigassa jatkuvat lauantaina paikallisottelun merkeissä. Silloin PK-35 Vantaalla on edessä lyhyt pelimatka Helsingin Jalkapalloklubin vieraaksi. Ottelu pelataan lauantaina 22.4. klo 14.00 Töölön jalkapallostadionilla.

Punamustien sarjakausi on alkanut mallikkaasti kolmella voitolla. Sarja-avauksessaan PK-35 Vantaa haki 1-4-vierasvoiton Kuopion Pallokissoista. Kotiottelut FC Honkaa ja Åland Unitedia vastaan päättyivät Punamustien 1-0-voittoihin.

HJK aloitti sarjakauden kahdella voitolla. Avauskierroksella helsinkiläiset kaatoivat sarjanousija JyPKin kotonaan maalein 2-0 ja toisella kierroksella HJK haki Tampereen Ilveksen vieraana pisteet lukemin 1-2. Voittoputki katkesi pitkäperjantaina, kun HJK kärsi FC Hongan vieraana 2-1-tappion.

Joukkueet ovat toisilleen tuttuja, sillä PK-35 Vantaa ja HJK kohtasivat viime kaudella peräti neljästi. Suomen Cupissa PK-35 Vantaa nousi kolmen maalin takaa-ajoasemasta 3-5-voittoon. Sarjapeleissä Töölössä päädyttiin maalittomaan tasapeliin ja Myyrmäessä molemmat kohtaamiset päättyivät Punamustien voittoon. Lisäksi joukkueet kohtasivat kertaalleen myös harjoituskaudella maaliskuun alussa. Tuolloin PK-35 Vantaa kaatoi HJK:n Myyrmäessä lukemin 4-0 Kaisa Collinin, Mette Barckin ja kahdesti osuneen Ronja Ikosen osumilla.

Collinille lauantain ottelu on erityinen, sillä hän kohtaa edellisen seuransa vanhalla kotikentällään. Viime kaudella Naisten Liigan maalipörssissä toiseksi sijoittunut Collin siirtyi talvella HJK:sta Punamustiin. Pelaajaliikennettä nähtiin talven aikana myös toiseen suuntaan, kun syksyn ajaksi PK-35 Vantaan ryhmään liittynyt Maiju Hirvonen siirtyi tuplamestarina HJK:n riveihin.

Sarjapeleissä Punamustien osumat ovat jakautuneet tasaisesti, sillä joukkueen kaikista maaleista on vastannut eri pelaaja. HJK:n pelaajista Essi Sainio on osunut kahdesti.

Punamustien riveistä puuttuvat lauantaina pahasta loukkaantumisesta toipuva Ronja Ikonen ja viime viikkoina sairastellut Vilma Väisänen. Velma Oikarisen pelikuntoa tarkkaillaan vielä ottelun alla. HJK:n kokoonpanosta sen sijaan on varmuudella sivussa maaottelussa loukkaantunut Elina Myllymäki.

Molemmilla tavoitteet korkealla

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisänen odottaa lauantain paikallisottelua mielenkiinnolla. Hän tietää, että HJK on asettanut tälle kaudelle kovat tavoitteet.

– HJK:lla on kova halu voittaa mestaruus, joten tämä on siinä mielessä heille todella tärkeä peliä. Heillä on kirvelevä tappio alla, joten he haluavat varmasti kääntää kurssin kotikentällään, Väisänen totesi.

– Heillä on tällä hetkellä hyvä materiaali ja paljon maajoukkuepelaajia, mikä varmasti näkyy heidän pelaamisessaan. FC Honkaa vastaan peli oli aika sekavaa puolin ja toisin, mutta HJK:lla oli siinä kuitenkin lopussa vielä hyvä tilaisuus tasoitukseen.

Väisäsellä on alkukauden perusteella hyvä käsitys siitä, millaisen joukkueen PK-35 Vantaa kohtaa lauantaina.

– HJK tulee varmasti olemaan aggressiivinen ja hyökkäysvoittoinen. He pyrkivät pelaamaan eteenpäin ja riistämään palloja ylhäällä. Saa nähdä, lähtevätkö he pelaamaan meitä vastaan samalla tavalla kuin FC Honka –pelin toisella jaksolla vai yhtä aggressiivisesti kuin alussa, Väisänen tuumi.

Oman joukkueensa alkukauteen Väisänen on tyytyväinen. Samalla hän kuitenkin muistuttaa, että Punamustien tavoitteena on jatkuvasti kehittää pelaamistaan.

– Meillä on alla hyvä peli Åland Unitedia vastaan. FC Honkaa vastaan pelattuun edelliseen peliin nähden saimme paljon enemmän maalipaikkoja, mutta toki tuostakin pelistä jäi vielä parannettavaa. Pyrimme tekemään töitä sen eteen, että olisimme lauantaina taas vähän parempia, Väisänen sanoi.

– Lisäksi valmistaudumme kaikin puolin myös siihen, miten HJK pelaa. Olemme valmiita myös heidän mahdolliseen korkeaan prässiinsä ja pyrimme käyttämään sen hyödyksemme.

HJK – PK-35 Vantaa pelataan lauantaina 22.4. klo 14.00 Töölön jalkapallostadionilla.