Eveliina Parikan ura jatkuu Ruotsissa

20.2.2017

Pitkään PK-35 Vantaata edustaneen Eveliina Parikan ura jatkuu Ruotsissa. Hyökkääjä siirtyy Ruotsin pääsarjassa pelaavaan IF Limhamn Bunkeflon riveihin kauden 2017 kattavalla sopimuksella. Parikka ehti edustaa Punamustia kuuden kauden ajan ja pääsi juhlimaan tuona aikana viittä Suomen mestaruutta.

Parikka lukeutui tuplamestaruuteen huipentuneella viime kaudella Punamustien avainpelaajiin. Nyt hän suuntaa uusien haasteiden perässä Etelä-Ruotsiin. Tuttavallisemmin nimellä LB07 tunnettu malmöläisseura voitti syksyllä Elitettanin selvällä piste-erolla ja nousi kauden päätteeksi pääsarja Damallsvenskaniin.

26-vuotias Parikka on Kouvolan Susien kasvatti, joka on edustanut Naisten Liigassa PK-35 Vantaan lisäksi myös lahtelaista FC Kuuysiä ja Tikkurilan Palloseuraa. Parikka on pelannut Naisten Liigassa yhteensä yhdeksän kautta ja viimeistellyt niiden aikana 40 pääsarjamaalia.

Punamustien riveihin Parikka siirtyi kaudeksi 2011. Kuuden kauden aikana hän voitti PK-35 Vantaan paidassa viisi Suomen mestaruutta ja kolme Suomen Cupin mestaruutta. Lisäksi Parikka pääsi pelaamaan viitenä kautena myös naisten Mestarien liigaa. Yhteensä hyökkääjä on pelannut Mestarien liigassa 16 ottelua, joissa on syntynyt kahdeksan maalia. Naisten A-maajoukkueessa Parikka on esiintynyt kahdesti.

Parikka hyvästelee Punamustat tuplamestarina, sillä joukkue voitti viime kaudella kolmannen peräkkäisen Suomen mestaruuden lisäksi myös Suomen Cupin. Parikka oli tuplamestaruuskaudella tärkeässä roolissa, sillä hän pelasi kaikki kilpailut huomioiden 26 ottelua ja teki niissä yhteensä 12 maalia.

Ruotsissa Parikka pääsee pelaamaan Punamustista tutun pelaajan kanssa, sillä Iina Salmi siirtyi tammikuussa LB07:n riveihin alkavan kauden kattavalla lainasopimuksella FC Rosengårdista.

”Sydän sykkii aina punamustalle”

Parikan mukaan siirto ulkomaille on ollut hänelle jo pidemmän aikaa selkeä tavoite. Ensimmäinen tavoite on nyt saavutettu, mutta työnteko jatkuu uudessa ympäristössä.

– Päällimmäisenä on tietysti tosi mahtava fiilis, että siirto LB07:ään toteutui. Olen tehnyt etenkin viimeisen kahden vuoden aikana määrätietoisesti duunia sen eteen, että olisin valmis siirtymään kovemmille kentille. Se askel on nyt otettu, Parikka totesi.

– Olen tyytyväinen, että Malmöstä löytyi minulle kokonaisvaltaisesti sopiva ympäristö, jossa voin toivottavasti ottaa jälleen uuden askeleen eteenpäin.

Parikka iloitsee kauan tavoitellun siirron lisäksi siitä, että Malmössä hän pääsee jälleen pelaamaan Punamustista tutun Iina Salmen kanssa.

– On aika siistiä, että pääsemme Iinan kanssa taas yhdistämään voimamme samassa joukkueessa. Sen lisäksi, että olemme hyviä kavereita, meillä on aina klikannut kentällä. Uskon sen olevan tällä kaudella hyödyksi myös Damallsvenskanissa ja LB07:ssä, Parikka sanoi.

Parikan kuusi kautta PK-35 Vantaan riveissä olivat poikkeuksellisen menestyksekkäitä. Tärkeimmiksi asioiksi hän nostaa kuitenkin kaikki vuosien varrella saadut ystävät, muistot ja kokemukset.

– Moniin PK-35-vuosiini on mahtunut luonnollisesti jonkin verran myös tuskaa ja pettymyksiä, mutta ensisijassa käteen on jäänyt pelkkää kultaa. Menestyksestä voi puhua erikseen, mutta ne ystävät, kokemukset ja hetket, jotka olen tässä joukkueessa saanut, ovat minulle korvaamattoman tärkeitä. Tämä sydän sykkii aina punamustalle!

Etenkin kausi 2016 oli Parikan mukaan todella palkitseva. Hän jakaa yhteisistä kausista kiitosta pelikavereilleen, valmennusryhmälle ja joukkueen taustahenkilöille.

– Varmasti kaikki PK-35:ssä tietävät, miten tärkeä viime kausi oli minulle henkilökohtaisesti. Ei ole aina ihan itsestään selvää, että futiksesta ja joukkueesta saa yhtä paljon samaa tunnetta takaisin kuin mitä niihin lataa, Parikka tuumi.

– Siksi haluan kiittää kaikkia pelaajia, ”Väikkää” ja Pasia sekä muita taustalla tärkeää duunia tekeviä henkilöitä. Ilman teitä tuskin olisin nyt tekemässä tavoitteistani totta Ruotsissa.

Palkinto määrätietoisesta työstä

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mielestä siirto Ruotsiin on seurausta Parikan määrätietoisesta työstä. Väisäsen mukaan Parikka on ottanut ratkaisevia kehityaskeleita kahden edelliskauden aikana.

– ”Eve” on aina kuulunut siihen vaativaan pelaajaprofiiliin, joka elää tunteella jokaisessa harjoituksessa. Mielestäni viimeiset kaksi kautta ovat selkeästi olleet Evelle tärkeitä kehityksen kannalta. Näiden kahden vuoden aikana hänelle on mielestäni muodostunut selkeä kuva omasta tulevaisuudestaan, mikä on tuonut määrätietoisuutta niin joukkueharjoitteluun kuin myös omatoimiseen harjoitteluun.

– Kehitys on näkynyt kentällä rauhallisempana ja taitavampana Evenä. Hän on päässyt eroon turhista säntäilyistä ja keskittyminen meneillään olevaan hetkeen on ollut todella loistavaa, Väisänen sanoi.

Väisänen uskoo, että Punamustien runkopelaajiin lukeutunut Parikka pärjää hyvin myös naapurimaan tasokkaassa pääsarjassa.

– Olisin toki halunnut vielä pitää Even nuoressa joukkueessamme, mutta olen vilpittömän iloinen, että hän sai kaipaamansa mahdollisuuden päästä ulkomaan kentille ja vielä kovaan sarjaan. Roolitus on usealle pelaajalle tärkeää ja uskon uuden joukkueen huomanneen sen, kun he hankkivat nyt riveihinsä määrätietoisen, rohkean ja todella nopean laiturin, Väisänen totesi.

Parikka on puolentoista vuoden aikana jo kolmas pelaaja, joka siirtyy PK-35 Vantaasta hyvätasoiseen eurooppalaiseen pääsarjaan. Seura on pystynyt tarjoamaan pelaajille toimivan kehitysympäristön ja kansainvälisten pelien myötä myös hyvän näyteikkunan ulkomaille.

– On hienoa, että joukkueesta on nyt puolentoista vuoden aikana päässyt kolme pelaajaa ulkomaisiin pääsarjoihin. Kenties näemme kyseiset pelaajat vielä joskus yhdessä Myyrmäessä punamustassa paidassa.

PK-35 Vantaa kiittää Eveä yhteisistä vuosista ja toivottaa onnea jatkoon!