Punamustille voitto maalirikkaassa harjoitusottelussa

14.2.2017

PK-35 Vantaa kaatoi ystävänpäivän iltana harjoitusottelussa Turun Palloseuran lukemin 4-3. Naisten Liigan viime kauden kärkikaksikon kohtaamisesta muodostui tiukka ja runsasmaalinen ottelu, joka ratkesi lopulta Punamustien eduksi viime hetkien osumalla.

Turkulaiset tarjosivat Myyrmäessä PK-35 Vantaalle hyvän vastuksen noin 80-minuuttisessa ottelussa. Kotijoukkue piti avasjaksolla vieraitaan enemmän palloa, mutta TPS osoitti tilanteen tullen vaarallisuutensa. Vierasjoukkue siirtyi johtoon 11. peliminuutilla, kun Tiia Savolainen ohjasi sivuvapaapotkun takatolpalta maaliin.

PK-35 Vantaa onnistui kuitenkin kääntämään pelin nopeasti. Tasoitusmaali syntyi 19. peliminuutilla hienon hyökkäyssommitelman päätteeksi. Ashley Riefner tarjoili vapauttavan syötön Elina Salmelle, jonka keskitys tavoitti maalin edustalta Kaisa Collinin pään. Collin puski pallon pallon maalivahdin yli ja toi kotijoukkueen tasoihin. Kaksi minuuttia myöhemmin Collin siirsi Hanne Ojanperän laukauksen jälkeen irtopallon maaliin ja muutti lukemiksi 2-1.

Hetkeä myöhemmin oli vierasjoukkue TPS:n vuoro kääntää peli päälaelleen. 2-2-tasoituksen viimeisteli Ria Öling, joka laukoi pallon kuljetuksensa päätteeksi oikeaan alakulmaan. Aivan avausjakson viime hetkillä turkulaiset siirtyivät jo 2-3-johtoon. Asialla oli jälleen Öling, joka pääsi puskemaan korkean pallon maalivahdin edestä maaliin.

Vieraiden taukojohto ei kuitenkaan kestänyt kauaa. Toista jaksoa oli pelattu vain kaksi minuuttia, kun Collin täydensi hattutemppunsa. Roosa Toivanen eteni vasemmalta laidalta päätyrajalle asti ja tarjoili nappikeskityksen. Collinilla oli lopulta helppo työ puskea pallo takatolpalta maaliin.

Tasoitusmaalin jälkeen TPS:llä oli hetkellisesti hyvä ote pelistä, mutta loppua kohden kotijoukkue otti jälleen ohjia itselleen. Ratkaisuosuma nähtiin lopulta aivan ottelun viimeisillä minuuteilla. Kaisa Collin pääsi karkaamaan oikealta ja tarjoili hyvän syötön takaviistoon. Syöttö tavoitti Alina Kosusen, joka laukoi pallon rangaistuspilkun kohdalta maaliin. Lopputulokseksi kirjattiin siis Punamustien voitto lukemin 4-3.

Arvokasta oppia tulevaan

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan Myyrmäessä nähtiin vauhdikas harjoitusottelu. Väisäsen mielestä ottelun parasta antia olivat hyökkäyspään onnistumiset.

– Tänään tuntui välillä siltä, että pelissä oli vauhtia enemmän kuin ajatusta – molemmilla joukkueilla. Peli oli vähän sekavaa, mutta molemmilla joukkueilla oli omat hyvät jaksonsa. Positiivista oli se, että teimme hienoja maaleja.

– Pystyimme ajoittain pitämään palloa korkealla ja luomaan tilanteita. Lisäksi saimme nopeita hyökkäyksiä laitojen kautta ja laitoimme niistä pallot sisään, Väisänen kertasi pelin onnistumisia.

Väisäsen mielestä TPS tarjosi Punamustille hyvän vastuksen tässä vaiheessa harjoituskautta. PK-35 Vantaa sai pelistä paljon arvokasta oppia tulevaa sarjakautta ajatellen.

– Oli hyvä, että saimme tällaisen pelin. TPS oli mielestäni tänään hyvä. He prässäsivät hyvin ja olivat hyvällä jalalla liikenteessä. TPS antoi meille etenkin pelin avaamisen suhteen hyvän vastuksen. Saimme tästä pelistä hyviä vinkkejä ja ajatuksia siitä, mitä asioita meidän pitää tehdä paremmin, Väisänen totesi.

– TPS pystyi mielestäni pelaamaan ihan hyvää jalkapalloa. Etenkin ensimmäisellä jaksolla he pääsivät pelaamaan linjamme eteen, kun emme olleet ihan hereillä. Niissä tilanteissa meidän olisi pitänyt puolustaa rohkeammin eteenpäin. He pääsivät kuitenkin muutaman kerran kääntymään ja kuljettamaan.

Väisäsen mukaan peli palveli uuteen kauteen valmistautumista hyvin. Uusi Naisten Liigan kausi käynnistyy maaliskuun puolivälissä, joten joukkueella on vielä reilu kuukausi aikaa hioa pelinsä kehityskohteita.

– Loppujen lopuksi pelistä jäi ihan positiivinen fiilis, vaikka siinä oli vielä paljon asioita, joita voimme tehdä paremmin.

Punamustien harjoitusottelut jatkuvat jo tulevana lauantaina 18.3. Silloin PK-35 Vantaa saa Myyrmäkeen vieraakseen FC Hongan.

PK-35 Vantaa – TPS 4-3 (2-3)

11´ 0-1 Tiia Savolainen
19´ 1-1 Kaisa Collin
22´ 2-1 Collin
29´ 2-2 Ria Öling
40´ 2-3 Öling
43´ 3-3- Collin
79´ 4-3 Alina Kosunen

Avauskokoonpano: Oikarinen; Mustajoki, Peltonen, Nurmela, Salmi; Jaakonsaari, Ahtinen; Ojanperä, Bröijer, Riefner; Collin.

Vaihtopelaajat: Mäkelä, Toivanen, Väisänen, Raustola, Nyström, Kosunen, Barck, Ikonen.

PK-35 TV: Alina Kosusen ja Eva Nyströmin mietteet TPS-voitosta