PK-35 Vantaa kohtaa huomenna Turun Palloseuran

13.2.2017

PK-35 Vantaa kohtaa huomenna harjoitusottelussa Turun Palloseuran. Ottelu on molemmille hyvä tasonmittari, sillä vastakkain ovat hallitseva Suomen mestari ja viime kauden hopeajoukkue. Ottelu pelataan huomenna tiistaina 14.2. klo 18.00 Myyrmäki-hallissa.

Kausi 2016 päättyi molempien joukkueiden osalta riemukkaisiin tunnelmiin. PK-35 Vantaa juhli kolmatta peräkkäistä Suomen mestaruuttaan ja kruunasi kautensa lokakuussa voittamalla myös Suomen Cupin. TPS sen sijaan palasi 31 vuoden tauon jälkeen mitalijoukkueeksi ja nousi vielä päätöskierroksella hopealle.

Punamustille kyseessä on vuoden toinen naisjoukkuetta vastaan pelattava harjoitusottelu. Tammikuun lopussa PK-35 Vantaa kaatoi FC Hongan hyvällä peliesityksellä lukemin 1-3. Lisäksi PK-35 Vantaa on pelannut tuloksellisesti hyviä otteluita eri poikajoukkueita vastaan.

TPS sen sijaan on pelannut naisjoukkueita vastaan jo kahdesti. Joulukuussa turkulaiset kaatoivat FC Hongan Espoossa lukemin 3-5. Tammikuussa TPS haki selvänumeroisen 1-4-vierasvoiton Tampereen Ilveksestä. Poikajoukkueita vastaan raitapaidoilla on tilillään yksi niukka tappio.

Viime kauden kotiavauksessaan PK-35 Vantaa kaatoi turkulaiset selvästi maalein 4-0, mutta joukkueiden kolme viimeisintä kohtaamista ovat olleet tiukkoja. TPS onnistui kaatamaan Punamustat kesäkuussa Turussa ja sarjan päätöskierroksella Myyrmäessä. Suomen Cupin välierissä PK-35 Vantaa oli lopulta parempi vasta rangaistuspotkukilpailun jälkeen.

Molemmat joukkueet ovat kuitenkin uudistuneet jonkin verran talven aikana. TPS:n Terhi Ristolainen lopetti pelaajauransa, mutta sen vastapainoksi turkulaiset ovat saaneet riveihinsä peräti kuusi uutta pelaajaa. Riikka Ketoja saapui TPS:ään Ruotsin toiseksi korkeimman sarjatason Sunnanåsta, Frida Lähteenmäki FC Hongasta, Tiia Savolainen Pallokissoista ja Netta Hannula sekä Milla Rantamäki NiceFutiksesta. Lisäksi Julia Tunturi palasi Turkuun muutaman Åland Unitedissa vietetyn kauden jälkeen.

Punamustien kokoonpanotilanne on tiistain ottelun alla hyvä. Ainoastaan Henriikka Mäkelän, Netta Koson ja Vilma Väisäsen pelaaminen on vielä epävarmaa.

Vastassa iskukykyinen joukkue

Punamustien päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan joukkueen harjoituskausi on edennyt suunnitelmien mukaan. PK-35 Vantaa pelaa tällä viikolla kaksi hyvää harjoitusottelua, sillä huomisen TPS-ottelun lisäksi joukkue kohtaa vielä lauantaina FC Hongan.

– Olemme harjoitelleet melko kovaa. Nyt meillä oli pitkästä aikaa pelitön viikko ja kevyt viikonloppu. Alkuviikosta harjoittelimme kovaa ja perjantaina hölläsimme vähän. Nyt katsotaan, miten pelaajat ovat palautuneet tuosta vähän kovemmasta jaksosta, Väisänen sanoi.

– Tällä viikolla saamme kaksi kovaa peliä, joissa nähdään missä menemme kunnon suhteen. Poikia vastaan olemme pelanneet usempia lyhyitä jaksoja, mutta nyt pelataan jo täysiä 45-minuuttisia.

Kokonaisuudessaan Väisänen on ollut tyytyväinen tähän asti pelattujen harjoitusotteluiden antiin.

– Pelimme ovat menneet hyvin. Valmennuksessa olemme tyytyväisiä, mutta toivottavasti pystymme menemään vielä eteenpäin viimeisen kuukauden aikana.

Huomenna Myyrmäkeen saapuvaa TPS:ää Väisänen pitää mielenkiintoisena vastustajana. Viime kauden hopeajoukkue on saapunut talven aikana riveihinsä useita uusia pelaajia.

– TPS on päässyt ymmärtääkseni treenaamaan hyvin ja he ovat pelanneet hyviä treenipelejä. Se on varmasti iskukykyinen joukkue. Uskon TPS:n olevan yksi Naisten Liigan parhaista joukkueista, Väisänen arvioi.

– Saa nähdä, millaisella ryhmällä he saapuvat tänne. TPS:ään siirtynyt Tunturi on hyvä vahvistus joukkueelle ja hän on kuulemma hyvässä kunnossa.

PK-35 Vantaa – TPS pelataan tiistaina 14.2. klo 18.00 Myyrmäki-hallissa.