Pirjo Leppikankaalle urheilijan urapalkinto

3.2.2017

PK-35 Vantaan pitkäaikainen luottopelaaja ja kapteeni Pirjo Leppikangas vastaanotti keskiviikkona Vantaan liikuntagaalassa urheilijan urapalkinnon. Entinen huippupuolustaja on myös tehnyt paluun Punamustiin, sillä hän toimii valmentajana PK-35:n junioriorganisaation puolella.

Vantaan Liikuntayhdistyksen, kaupungin liikuntapalveluiden ja Vantaan Sanomien edustajista koostuneen raadin mukaan Leppikankaan uraan tiivistyy vantaalaisen naisjalkapalloilun nousu. Leppikangas liittyi Punamustiin vuonna 2007, jolloin joukkue pelasi vielä kolmanneksi korkeimmalla sarjatasolla. Hän edusti Punamustia peräti yhdeksän kauden ajan ja saavutti tuona aikana kaksi sarjanousua, viisi Suomen mestaruutta ja kolme Suomen Cupin voittoa. Leppinkaan jalkapalloura päättyi Suomen mestaruuteen syksyllä 2015.

Leppikangas ei osannut odottaa saamaansa tunnustusta, mutta hän otti sen luonnollisesti hyvillä mielin vastaan. Samalla hän kuitenkin jakoi saavutuksistaan kunniaa myös pelikavereilleen.

– Palkinto tuli täytenä yllätyksenä ja olin vähän hämilläni saadessani siitä tiedon. Mietin, että on hienoa, kun palkinnon saajaksi valitaan joukkueurheilun edustaja, mutta toistaalta en olisi saavuttanut kaikkia mestaruuksia ilman ilman muita yhtä hyviä pelaajia, Leppikangas totesi.

– Parhaimmalta tässä kuitenkin tuntuu se, että muutkin arvostavat urheilijan arkea, uhrauksia ja kovaa duunia, mitä menestyksen taakse kätkeytyy. Tilaisuudessa oli hienoa tavata vantaalaisia huippu-urheilijoita ja kuulla heidän tavoitteistaan.

Pitkästä ja menestyksekkäästä jalkapallourasta jä Leppikankaalle paljon hyviä muistoja. Hän oli isossa roolissa nostamassa Punamustia Kakkosesta aina Mestarien liigaan asti.

– Yli 20 jalkapallon parissa vietetyn vuoden jälkeen ei todellakaan ollut helppoa astua sivuun. PK-35:ssä oli aina hyvät mahdollisuudet kehittyä niin itse kuin joukkueena. Henkisesti joukkue oli aina raudanluja, mistä monet mestaruudet kertovat, Leppikangas sanoi.

Aloitteleva valmentaja

Tällä hetkellä Leppikangas ottaa ensiaskeliaan valmentajana. Hän toimii apuvalmentajana PK-35:n TB1-joukkueessa, joka pelaa B-tyttöjen Ykkösen lisäksi myös naisten Kolmosen pelejä. Leppikankaan mukaan tutussa ympäristössä oli helppoa aloittaa.

– Seuraan palaaminen tuntui luonnolliselta vaihtoehdolta. PK-35:n toiminnanjohtaja Jukka Santala otti yhteyttä ja pyysi minua mukaan organisaatioon, Leppikangas kertoi.

Valmentaminen eroaa merkittävästi pelaamisesta, joten Leppikankaan mukaan opittavaa riittää.

– Omalla asenteella ja pelikokemuksella pääsee jo pitkälle, mutta valmentaminen on kuitenkin aivan eri asia kuin itse pelaaminen. Asioita joutuu katsomaan aika eri kantilta. Koen, että minulla on paljon annettavaa, mutta oman tyylin löytämiseen menee vielä aikaa, Leppikangas arvioi.

– Olen päässyt mukaan tasokkaaseen ryhmään ja odotan jo kesän pelejä.