PK-35 Vantaalle farmisopimus HPS:n kanssa

9.12.2016

PK-35 Vantaa on solminut Helsingin Palloseuran kanssa farmiseurasopimuksen. Suomen Palloliiton farmisopimussääntöjen mukaiset järjestelyt koskevat sarjakautta 2017.

Sopimus koskee seurojen naisten edustusjoukkueita. PK-35 Vantaa puolustaa Suomen mestaruutta  ja HPS pelaa tulevalla kaudella naisten Ykkösessä. Molempien seurojen viime kausi oli menestyksekäs, sillä PK-35 Vantaa juhli tuplamestaruutta ja HPS nousi nousukarsintojen päätteeksi Kakkosesta sarjaporrasta korkeammalle.

Farmisopimuksen myötä PK-35 Vantaan pelaajilla on mahdollisuus pelata otteluita HPS:n riveissä. Lisäksi farmiyhteistyö tarjoaa HPS:n potentiaalisille pelaajille mahdollisuuden osallistua PK-35 Vantaan harjoituksiin ja otteluihin.

Seurat uskovat farmisopimuksen hyödyttävän molempia osapuolia. Joukkueiden valmennusryhmät ovat todenneet, että joukkueiden toiminnassa on paljon yhteneviä tavoitteita. Myös joukkueiden ikäjakaumat sekä pelitavat ja –järjestelemät mukailevat toisiaan.

Yhteistyötä molempiin suuntiin

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan HPS oli luonteva valinta farmiseuraksi. Seurat löysivät yhteisen sävelen nopeasti.

– HPS nousi kauden 2016 päätteeksi Ykköseen ja he olivat heti mukana PK-35 Vantaan keskusteluissa mahdollista farmiseuraa pohtiessamme. Seurojen välisissä keskusteluissa farmiseura-ajatus vain voimistui ja molemmat joukkueet löysivät toiminnastaan selkeitä yhteneväisyyksiä, jotka tulevat helpottamaan joukkueiden välistä yhteistyötä, Väisänen totesi.

Väisäsen mukaan farmiseura tulee tarpeeseen, sillä Punamustien pelaajarinki on viime kautta laajempi. Samalla hän kuitenkin muistutti, että yhteistyö mahdollistaa pelaajaliikenteen molempiin suuntiin.

– HPS:n naisten joukkueen toiminta on laadukasta ja heillä on potentiaalisia pelaajia myös Naisten Liigaan. Tarkoitus onkin, että suunta ei ole ainoastaan ylhäältä alas, vaan myös alhaalta ylös vähintään harjoituksiin, Väisänen sanoi.

– Pelaajarinkimme on tulevalla kaudella viime kautta isompi, ja mukaan on nostettu todella lupaavia pelaajia sekä PK-35:n että VJS:n B-tytöistä. On hienoa, että nuorille pelaajille löytyy tarvittaessa peliaikaa naisten Ykkösessä. Näin voimme samalla auttaa HPS:ää Ykkösen peleissään.

HPS:n päävalmentajan Jari Antolan mukaan farmisopimus tukee joukkueen kilpailullisten tavoitteiden lisäksi myös pelaajakehitystä.

– Tämä sopimus PK-35 Vantaan kanssa on loistava asia HPS:n kannalta. Tulevaa kautta ajatellen mahdollisuus saada PK-35 Vantaan pelaajia joukkueeseemme antaa meille paremmat resurssit käyttöömme ja tekee meistä kilpailukykyisempiä. Lisäksi tämä tarjoaa meille mahdollisuuden omien lupaavien nuorten pelaajien kehittämiseen liigajoukkueen tuella.

HPS on yksi Suomen perinteikkäimmistä ja menestyksekkäimmistä jalkapalloseuroista. Vuonna 1917 perustettu seura on saavuttanut pitkän historiansa aikana peräti yhdeksän miesten Suomen mestaruutta. Naisten joukkueen nousu Ykköseen tapahtui sopivalla hetkellä, sillä seura viettää tulevana vuonna 100-vuotisjuhliaan. Lempinimellä ”Vihreät jääkärit” tunnettu HPS on nykyisin jäsenmäärältään yksi Helsingin suurimmista jalkapalloseuroista.