Naisten kausi huipentuu Suomen Cupin finaaliin

15.10.2016

Punamustien naisten kausi huipentuu sunnuntai-iltapäivänä Respect Suomen Cupin loppuotteluun. PK-35 Vantaa kohtaa puolueettomalla kentällä pelattavassa ottelussa tämän kauden tutun kilpakumppaninsa FC Hongan. Loppuottelu pelataan huomenna sunnuntaina 16.10. klo 13.00 Harjun stadionilla Jyväskylässä.

PK-35 Vantaa vastaanotti lauantaina Naisten Liigan päätöskierroksella kultamitalinsa, joten joukkue tavoittelee Cupin loppuottelussa tuplamestaruutta. FC Honka sen sijaan menetti päätöskierroksen kotiottelussaan otteensa hopeamitaleihin, joten espoolaiset joutuivat lopulta tyytymään pronssiin.

Suomen Cupissa FC Honka on kuitenkin pärjännyt loistavasti, sillä joukkue jahtaa huomenna jo kolmatta peräkkäistä cup-mestaruuttaan. PK-35 Vantaa voitti Suomen Cupin kolmesti peräkkäin vuosina 2011, 2012 ja 2013, mutta sen jälkeen tie on katkennut kahdesti välieriin. Tällä kertaa mestarijoukkue haluaa päättää kautensa voittoon ja juhlia kahden vuoden tauon jälkeen cup-mestaruutta.

Molemmat joukkueet ovat pelanneet cup-taipaleensa aikana jo neljä ottelua. PK-35 Vantaa kaatoi Suomen Cupin avauskierroksella helmikuussa Helsingin Palloseuran lukemin 5-0. Toisella kierroksella sen sijaan nähtiin ikimuistoinen ottelu, kun PK-35 Vantaa ja HJK järjestivät Talin hallissa peräti kahdeksan maalin jännitysnäytelmän. HJK karkasi ottelussa nopeasti jo 3-0-johtoon, mutta Punamustien hurja kiri riitti ensin tasoitukseen ja lopulta jatkoajalla 3-5-voittoon.

Puolivälierässä PK-35 Vantaa sai vieraakseen Ykkösessä pelanneen Jyväskylän Pallokerhon, joka taipui Myyrmäessä selvin lukemin 6-0. Välierässä oli jälleen tiukemman ottelun vuoro, kun TPS ja PK-35 Vantaa pelasi Paimiossa peräti 120 minuuttia ilman maaleja. Ottelu ratkesi lopulta vasta rangaistuspotkukilpailussa, kun varmat laukojat ja maalivahti Velma Oikarisen kolme torjuntaa siivittivät Punamustat loppuotteluun.

FC Honka sen sijaan aloitti Suomen Cupin 0-8-voitolla HJK:n kakkosjoukkueesta. Toisella kierroksella espoolaiset hakivat 0-3-vierasvoiton Tampereen Pallo-Veikoista. FC Hongan vastus koveni kierros kierrokselta, sillä Kolmosen ja Kakkosen joukkueiden jälkeen se kohtasi puolivälierässä Ykkösessä pelaavan Vasa IFK:n. Pohjanmaalaiset kiusasivat FC Honkaa pitkään, mutta joutuivat lopulta taipumaan lukemin 1-3.

Välierässä FC Honka kohtasi vihdoin ensimmäisen liigajoukkueen, kun se kohtasi kotikentällään Kuopion Pallokissat. Finaalipaikasta käytiin Tapiolassa tiukka taistelu, jonka FC Honka ratkaisi lopulta edukseen Sini Vehviläisen lisäaikaosumalla.

Punamustien parhaat maalintekijät Suomen Cupissa ovat olleet neljästi osuneet Hanne Ojanperä ja Eveliina Parikka. FC Hongan riveistä sen sijaan peräti neljä pelaajaa on onnistunut maalinteossa kahteen otteeseen.

PK-35 Vantaan kokoonpanotilanne on loppuottelun alla hyvä. Ainoastaan kapteeni Sanna Saarinen on loukkaantumisen vuoksi varmuudella ottelusta sivussa.

Tavoitteena tuplamestaruus

Punamustien päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan Suomen Cupin mestaruus on ollut tällä kaudella yksi joukkueen päätavoitteista. Hänen mukaansa PK-35 Vantaa pääsee loppuotteluun hyvistä lähtökohdista.

– Mestaruusjuhlat on nyt juhlittu ja olemme valmistautuneet huolella Cupin loppuotteluun. Joukkueessa on hyvä fiilis ja tekemisen meininki. Lähdemme hakemaan Jyväskylästä tuplamestaruutta.

– Tilanne on tällä hetkellä hyvä. Pelaajat ovat tervehtyneet ja pienet vammat on saatu selätettyä, joten pääsemme liikkeelle hyvällä ryhmällä.

Väisänen uskoo, että PK-35 Vantaa kohtaa Jyväskylässä sisuuntuneen espoolaisjoukkueen.

– Hongalla on alla kirpaiseva hopeamitalien karkaaminen, joten he haluavat varmasti päättää kautensa voittoon ja voittaa Cupin. He laittavat varmasti kaiken peliin.

PK-35 Vantaa ja FC Honka ovat kohdanneet toisensa tällä kaudella kilpailullisissa otteluissa jo kolmesti, joten joukkueet tuntevat toisensa hyvin.

– Hongalla on hyvä vahva joukkue, jossa ei ole heikkoja lenkkejä. Pallokissoja vastaan avausjakso ei ollut ihan Hongan parasta peliä, mutta uskon heidän pystyvän parantamaan siitä huomenna, Väisänen arvioi.

– Tunnemme Hongan aika hyvin, sillä olemme pelanneet tänä vuonna monta peliä heitä vastaan. Tiedämme heidän vahvuutensa, mutta toivottavasti tunnemme myös heikkoudet. Pyrimme eliminoimaan heidän vahvuutensa sekä saamaan paljon palloja ja painetta heidän maalilleen.

Ottelu pelataan Jyväskylässä Harjun stadionin nurmella. Väisäsen mukaan olosuhteet tuovat loppuotteluun oman mausteensa.

– On mielenkiintoista nähdä, missä kunnossa Harjun stadionin kenttä on. Kyseessä on päivän ensimmäinen peli siellä, joten toivottavasti kenttä on vielä hyvässä kunnossa. Lisäksi nyt luvassa on varmasti kauden kylmin peli-ilma, joten olosuhteet ovat hyvin erilaiset kuin aiemmissa peleissä, Väisänen tuumi.

PK-35 Vantaa on pelannut Suomen Cupin loppuottelussa viimeksi vuonna 2013, joten kyseessä on etenkin monelle nuorelle pelaajalle uusi tilanne. Väisäsen mukaan cup-kilpailuissa on aina omat erityispiirteensä.

– Myös Cupin luonne tuo peliin oman säväyksensä, kun ainoastaan voitolla on merkitystä. Se saattaa näkyä osittain varovaisuutena, mutta varmasti myös aggressiivisuutena pelissä.

– Monelle pelaajalle kyseessä on ensimmäinen cup-finaali, joten tavoitteet ovat varmasti sen mukaisia. Vaikka vain voitolla on merkitystä, on tärkeää pitää keskittyminen yksittäisissä tilanteissa ja niiden voittamisessa. Silloin olemme vahvoilla, Väisänen totesi.

Naisten Respect Suomen Cupin loppuottelu PK-35 Vantaa – FC Honka pelataan sunnuntaina 16.10. klo 13.00 Harjun stadionilla Jyväskylässä.

Ottelua voi seurata suorana lähetyksenä TV2:lta klo 12.55 alkaen.