Naisilla sarjakauden päätös kotiyleisön edessä

6.10.2016

PK-35 Vantaa pelaa lauantaina kauden viimeisen ottelunsa Naisten Liigassa. Päätöskierroksen ottelussa Punamustien vieraaksi saapuu Turun Palloseura. Ottelu pelataan lauantaina 8.10. klo 14.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

Punamustien kolmas peräkkäinen Suomen mestaruus varmistui jo kolmannessa yläloppusarjan ottelussa, mutta joukkue haluaa päättää sarjakauden kunniakkaasti. Tuloksellisesti hyvä yläloppusarja halutaan päättää voittoon kotiyleisön edessä. Mestarijoukkue saa ottelun päätteeksi vihdoin kultamitalinsa, joten lauantai-iltapäivänä on jälleen aihetta juhlaan.

Myös vierasjoukkue TPS:n kausi päätyy mitalijuhliin. Kyseessä on turkulaisjoukkueelle hieno saavutus, sillä TPS:n naisten edellisestä mitalisijasta on kulunut aikaa jo 31 vuotta. Mitalin väri selviää kuitenkin vasta lauantaina, sillä TPS taistelee edelleen hopeasta FC Hongan kanssa. Hopealle noustakseen TPS:n on saatava Myyrmäestä enemmän sarjapisteitä kuin FC Honka saa omasta kotipelistään Pallokissoja vastaan.

Yläloppusarjan otteluissaan PK-35 Vantaa on kaatanut Åland Unitedin ja HJK:n Myyrmäessä sekä hakenut vierastasapelit Tapiolasta ja Kuopiosta.

TPS sen sijaan aloitti yläloppusarjan kahdella voitolla, kun Pallokissat kaatui Turussa ja Åland United vieraissa. Kolmannessa ottelussaan TPS piti kiinni kakkossijastaan pelaamalla tasan samasta sijasta pelaavaa FC Honkaa vastaan. Ote hopeamitaleihin herpaantui kuitenkin viime kierroksella, kun HJK haki Turusta 0-1-vierasvoiton.

PK-35 Vantaa ja TPS ovat kohdanneet toisensa tällä kaudella kilpailullisissa otteluissa jo kolmeen otteeseen. Kotiavauksessaan PK-35 Vantaa kaatoi TPS:n selvin lukemin 4-0. Kesäkuun puolivälissä osat vaihtuivat, kun Palloseura kaatoi Punamustat kotikentällään maalein 3-1. Suomen Cupin välierässä Paimiossa joukkueet pelasivat 120 minuuttia maaleitta, mutta PK-35 Vantaa eteni lopulta loppuotteluun rangaistuspotkukilpailun jälkeen.

Punamustien paras maalintekijä on 14 kertaa osunut Hanne Ojanperä. Eveliina Parikka on yltänyt kymmeneen osumaan. Turkulaisten tehokkain pelaaja on ollut 15 maalia viimeistellyt Ria Öling.

PK-35 Vantaan kokoonpanosta puuttuvat lauantaina varmuudella loukkaantumisten vuoksi kapteeni Sanna Saarinen, Elina Salmi ja Ashley Riefner. Lisäksi Netta Koson pelaaminen on epätodennäköistä. Myös Parikan ja Tia-Maria Jaakonsaaren pelaaminen on vielä epävarmaa. Ojanperä ja Mimmi Nurmela sen sijaan palaavat kokoonpanoon.

Tavoitteena hieno päätös sarjakaudelle

Punamustien päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan joukkue haluaa päättää sarjakauden kotiyleisön edessä hyvään peliesitykseen.

– Pyrimme pelaamaan lauantaina hyvän pelin. Kotipeleissä haemme tietysti aina voittoa. On tärkeää pitää ottelurytmiä päällä, jotta olemme mahdollisimman valmiita tähän viimeisen liigapeliin ja pääsemme sen jälkeen keskittymään Cupin peliin.

– Vaikka mestaruus on jo varma, meidän täytyy pitää keskittyminen tiukasti pelissä ja pyrkiä hyvään suoritukseen. Se on tärkein asia. Kaikki muu tulee vasta sen jälkeen, Väisänen painotti.

Lähtökohdat otteluun ovat Punamustien osalta hieman haastavat, sillä lukuisat poissaolot ovat verottaneet joukkueen harjoitusvahvuutta. Väisänen toivoo, että loppuviikon aikana ei tule enää lisää ikäviä uutisia.

– Valmistautuminen ei ole ollut parasta mahdollista, sillä poissaoloja on ollut paljon. Saamme kuitenkin varmasti ihan hyvän ryhmän jalkeille. Toivottavasti poissaoloja ei kuitenkaan tule enää lisää, jotta saamme vietyä liigakauden kunnialla loppuun asti.

Punamustien ja TPS:n kaksi edellistä kohtaamista ovat olleet tiukkoja pelejä. Myyrmäessä PK-35 Vantaa on ollut usein niskan päällä, mutta Väisänen uskoo hopeamitaleista taistelevien turkulaisten tarjoavan Punamustille hyvän vastuksen.

– Kotona olemme usein olleet TPS:ään vastaan vahvoja, mutta vieraissa olemme pelanneet tasaisempia pelejä. Tänä vuonna hävisimme liigapelin Turussa, kun he aloittivat kovalla prässillä ja tekivät heti alussa kaksi maalia. Cupin ottelu sen sijaan oli tasainen ja molemmilla oli paikkoja tehdä maaleja. Uskon, että lauantaina nähdään jälleen hyvä, tasainen ottelu, Väisänen ennakoi.

PK-35 Vantaa – TPS pelataan lauantaina 8.10. klo 14.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

Liput otteluun maksavat aikuisille 10 euroa ja lapsille sekä muille alennusryhmäläisille (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät) 5 euroa. Alle 7-vuotiailla lapsilla on otteluun vapaa pääsy. Ottelulippuja voi ostaa edullisesti ennakkooon osoitteesta www.lippuautomaatti.fi/pk35vantaa.