Naiset pelaavat lauantaina Suomen mestaruudesta

22.9.2016

Punamustien pelit Naisten Liigassa jatkuvat tulevana lauantaina paikallisottelulla Helsingin Jalkapalloklubia vastaan. Lähtökohdat otteluun ovat jännittävät, sillä PK-35 Vantaalla on mahdollisuus ratkaista Suomen mestaruus kotikentällään. Ottelu pelataan lauantaina 24.9. klo 16.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

PK-35 Vantaa johtaa sarjaa kuuden pisteen erolla Turun Palloseuraan nähden, kun Naisten Liigan yläloppusarjaa on pelaamatta vielä kolme kierrosta. Kolmantena oleva FC Honka on kahdeksan pistettä Punamustia jäljessä. Varmistaakseen kolmannen peräkkäisen mestaruutensa PK-35 Vantaan on kaadettava HJK ja toivottava suotuisaa lopputulosta samaan aikaan pelattavasta TPS:n ja FC Hongan välisestä ottelusta.

Runkosarjan viimeiset kierrokset sujuivat Punamustien osalta hieman nihkeästi, mutta yläloppusarjan joukkue on aloittanut tuloksellisesti hyvin. Ensimmäisessä ottelussaan PK-35 Vantaa kaatoi Åland Unitedin Myyrmäessä maalein 2-0. FC Hongan vieraana joukkue haki myöhäisellä tasoituksella tärkeän 1-1-tasapelin.

HJK sen sijaan on yläloppusarjassa viidentenä. Eroa kolmanteen sijaan on kahdeksan pistettä, joten ohuet mitalihaaveensa säilyttääkseen HJK:n pitäisi voittaa viimeiset kolme otteluaan. Helsinkiläiset aloittivat yläloppusarjan vierastappiolla FC Hongalle, mutta edellisessä ottelussaan HJK kaatoi Pallokissat kotonaan lukemin 1-0.

Joukkueet ovat kohdanneet toisensa tämän kauden aikana jo kolmesti. Suomen Cupissa HJK meni nopeasti jo 3-0-johtoon, mutta PK-35 Vantaan vahva kiri kantoi jatkoaikaan huipentuneessa ottelussa lopulta 3-5-voittoon. Kauden ensimmäinen sarjakohtaaminen päättyi toukokuussa Töölössä maalittomaan tasapeliin. Heinäkuun lopussa HJK onnistui ensimmäisenä vierasjoukkueena maalinteossa Myyrmäessä, mutta joutui lopulta taipumaan lukemin 3-2.

Punamustien nykyryhmän paras maalintekijä on 12 kertaa osunut Hanne Ojanperä. HJK:n riveissä maalintekovastuuta on kantanut etenkin Kaisa Collin, joka pitää 16 osumallaan hallussaan Naisten Liigan maalipörssin kakkossijaa.

PK-35 Vantaa joutuu huomiseen otteluun ilman loukkaantuneita Sanna Saarista ja Elina Salmea. Lisäksi Maiju Hirvonen on kärsinyt flunssasta, mutta hänen pelikuntoaan tarkkaillaan vielä perjantain viimeistelyharjoituksissa.

”Keskittyminen yksittäisiin tilanteisiin”

Punamustien päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan joukkue tiedostaa ottelun panokset, mutta hänen mukaansa keskittyminen on suunnattava muihin asioihin. Väisänen painottaa etenkin yksittäisten tilanteiden voittamista.

– Lähdemme voittamaan jokaista peliä, mutta sitäkin tärkeämpää on yksittäisiin tilanteisiin keskittyminen ja niiden voittaminen. Haluamme saada onnistumisia haetuissa asioissa ja sen myötä pyrimme saamaan myös mahdollisimman hyvän tuloksen, Väisänen sanoi.

Väisänen ennakoi lauantain ottelusta tiukkaa peliä. Lisäksi hän muistuttaa, että Punamustien ja HJK:n kohtaamisissa on ollut usein omat jännitteensä.

– Siitä tulee varmasti tiukka ja kova peli. HJK on pelannut viime aikoina hyviä pelejä ja pystynyt myös hallitsemaan niitä, vaikka he lopulta hävisivät Hongalle. HJK haluaa varmasti haastaa meidät ja lisäksi heilläkin on vielä teoreettiset mahdollisuutet mitaleille.

– Osa pelaajista pelaa entistä seuraansa vastaan, joten he haluavat varmasti näyttää. Tässä kohtaamisessa on paljon hyviä elementtejä, jotka enteilevät tasaista taistelupeliä, Väisänen totesi.

HJK:n kokenut Essi Sainio palasi viime ottelussa pitkän tauon jälkeen tositoimiin. Väisäsen mukaan Sainion paluu on helsinkiläisille iso apu.

– HJK sai viime ottelussa Essi Sainion takaisin. On mielenkiintoista nähdä, millä pelipaikalla hän pelaa. Hän tuo varmasti lisää virtaa ja vaarallisuutta HJK:n pelaamiseen.

Väisäsen mukaan yksi tulevan ottelun keskeisistä teemoista liittyy Punamustien pelin avaamiseen ja vastustajan prässin ohittamiseen.

– On tärkeää, että pystymme ohittamaan HJK:n korkean prässin. Tähän asti se on onnistunut usein hyvin. Jos pystymme ohittamaan sen ja saamme sen myötä oman pelimme liikkeelle, olemme oikealla tiellä.

PK-35 Vantaa – HJK pelataan lauantaina 24.9. klo 16.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

Liput otteluun maksavat aikuisille 10 euroa ja lapsille sekä muille alennusryhmäläisille (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät) 5 euroa. Alle 7-vuotiailla lapsilla on otteluun vapaa pääsy. Ottelulippuja voi ostaa edullisesti ennakkoon osoitteesta www.lippuautomaatti.fi/pk35vantaa.