Miehille kotitappio Ilvestä vastaan

13.9.2016

PK-35 Vantaa kärsi maanantai-iltana 1-3-kotitappion Tampereen Ilvekselle. Tiukasti mitalista taisteleva Ilves oli ottelussa askeleen isäntiään edellä ja ansaitsi voittonsa. Punamustien kannalta pientä lohtua toi kuitenkin pitkän maalittoman putken katkeaminen.

Ilves otti heti pelin komentoonsa ja osui kahdesti jo aikaisessa vaiheessa. Avausosuma nähtiin jo viidennellä peliminuutilla, kun Ilveksen Emile Paul Tendeng pelattiin rangaistusalueella nokikkain Punamustien maalia vartioineen Samu Volotisen kanssa. Tendeng laukoi pallon varmasti etualakulmaan ja vei tamperelaiset 0-1-johtoon.

Hetkeä myöhemmin Punamustien Driton Shala pääsi laukomaan rangaistusalueen rajalta, mutta veto painui niukasti ohi maalin. Ilves sen sijaan hyödynsi myös toisen tekopaikkansa ja siirtyi 11. peliminuutilla jo 0-2-johtoon. Lauri Ala-Myllymäki sai pallon noin viidessä metrissä ja laukoi palllon taka-alakulmaan.

Kahden takaiskuosuman jälkeen PK-35 Vantaa sai lisää kylmää vettä niskaansa. Joukkueen kapteeni Konsta Rasimus loukkasi itseään ja joutui tulemaan vaihtoon jo 17. peliminuutilla. Hänen tilalleen kentälle vaihdettiin Masar Ömer. Samalla kotijoukkue siirtyi neljän miehen puolustuslinjaan.

Heti vaihdon jälkeen Ilveksen Ala-Myllymäki pääsi karkaamaan läpiajoon, mutta Volotinen veti tällä kertaa pidemmän korren. Myös Punamustilta nähtiin hyvä hyökkäys, kun Otto Pitkänen pelattiin vapaaksi oikealla laidalla. Pitkänen tarjoili matalan syötön maalille ja Ömer pääsi ohjaamaan, mutta tamperelaispuolustus ehti pallon tielle.

Ilves osui kertaalleen vielä ennen taukoa. Osuma syntyi hienon hyökkäyksen päätteeksi, kun Tendeng tarjoili pallon rangaistusalueelle nousseelle Felipe Aspegrenille. Laitapuolustaja sijoitti pallon etualakulmaan ja vei Ilveksen tauolle 0-3-johtolukemissa.

Toisella jaksolla Myyrmäessä ei juhlittu maalipaikoilla. Tamperelaisvieraat pitivät kotijoukkuetta enemmän palloa, mutta eivät kyenneet murtautumaan vaarallisille maalintekopaikoille. Myös PK-35 Vantaa pääsi muutamaan otteeseen hyökkäämään, mutta hyökkäykset eivät johtaneet maalintekoyrityksiin.

Kotijoukkue onnistui kuitenkin lopulta 87. peliminuutilla katkaisemaan pitkän maalittoman putkensa. Daniel Rantanen antoi kulmapotkun ja Leo Väisänen laukoi maalin edustalle jääneen pelivälineen verkon perukoille. Punamustien edellisestä osumasta oli kulunut aikaa jo lähes 500 minuuttia, joten maali oli henkisesti tärkeä.

Ottelu päättyi lopulta lukemiin 1-3, joten sarjapisteet matkasivat Tampereelle. Voiton myötä Ilves nousi Veikkausliigassa jo kolmanneksi. Punamustien näkökulmasta positiivista oli avausjakson pelanneen Calvin N´Sombon ensiesiintyminen Veikkausliigassa.

”Tänään oli vähän heikompi päivä”

Punamustien päävalmentaja Pasi Pihamaa tunnusti ottelun jälkeen, että Ilves oli askeleen isäntiään edellä. Hänen mukaansa nuorelle joukkueelle sattui tiistaina tavallista huonompi päivä, mikä näkyi myös tulostaululla.

– Hävisimme tänään paremmallemme. Nuoret eivät pysty vielä olemaan hyviä joka päivä. Tänään oli vähän heikompi päivä ja vähän heikompi esitys, Pihamaa totesi.

– Vastustaja sen sijaan oli juuri niin vahva kuin etukäteen ounastelimme. Kaikki kunnia Ilvekselle. He tekivät meistä tänään heikkoja.

Täyden ottelun pelannut keskuspuolustaja Väisänen viimeisteli Ilveksen verkkoon uransa ensimmäisen liigaosuman. Ottelun jälkeen Väisäsen päällimmäinen tunne oli kuitenkin pettymys.

– Emme oikein päässeet missään vaiheessa peliin mukaan. Ilves oli tänään parempi. Aina kun saimme pallon, menetimme sen heti. Tänään oli tällainen päivä, mutta tästä jatketaan, Väisänen harmitteli.

Punamustien ottelut Veikkausliigassa jatkuvat perjantaina 16.9. vierasottelulla Rovaniemen Palloseuraa vastaan. Kotikentällään PK-35 Vantaa pelaa seuraavan kerran tiistaina 20.9., jolloin vieraaksi saapuu Helsingin IFK.

PK-35 Vantaa – Ilves 1-3 (0-3)

”Tänään oli vähän heikompi päivä ja vähän heikompi esitys.”

PK-35 Vantaan avauskokoonpano:

2 Altin Ademaj
3 Leo Väisänen
5 Riku Heinonen
6 Ojembe Olatuga
13 Samu Volotinen
15 Karim Jouini
16 Konsta Rasimus (17´ Masar Ömer)
19 Calvin N´Sombo (46´Abaas Ismail)
20 Otto Pitkänen
28 Driton Shala (75´ Reza Heidari)
35 Daniel Rantanen