Naiset aloittivat yläloppusarjan voitokkaasti

3.9.2016

PK-35 Vantaa aloitti Naisten Liigan yläloppusarjapelinsä lauantai-iltapäivänä. Punamustien osalta ratkaisupelit saivat voitokkaan aloituksen, kun Åland United kaatui Myyrmäessä lukemin 2-0. Voiton myötä Suomen mestaruus on katkolla Punamustille jo seuraavalla kierroksella.

Kotijoukkue sai otteluun parhaan mahdollisen alun, sillä PK-35 Vantaa siirtyi johtoon jo kuudennella peliminuutilla. Hanne Ojanperä pääsi karkaamaan puolustajalta vasemmassa laidassa ja tarjoili hyvän matalan keskityksen maalille. Keskitys tavoitti vauhdilla takatolpalle nousseen Ashley Riefnerin, joka siirsi pelivälineen läheltä tyhjään maaliin.

Hetkeä myöhemmin Punamustilla oli hyvä tilaisuus karata jo kahden maalin karkumatkalle. Netta Koso jatkoi keskityspallon takatolpalta maalille, mutta Eveliina Parikka ohjasi pallon läheltä yli maalin.

Kokonaisuudessaan avausjakso eteni vahvasti Punamustien komennossa. Kotijoukkue malttoi pitää palloa rauhassa ja piti pelin painopisteen kaukana omasta maalistaan. Åland Unitedin avausjakson ainoaksi maalintekoyritykseksi jäi kevyt nosto kaukaa suoraan maalivahti Henriikka Mäkelän syliin. Tauolle lähdettiin siis kotijoukkueen 1-0-johdossa.

Punamustille tarjoutui heti tauon jälkeen hyvä tilaisuus karata kahden maalin karkumatkalle, kun pallo osui saarelaispelaajan käteen rangaistuspotkun arvoisesti. Åland Unitedin maalilla pelannut Marjukka Mikkonen onnistui kuitenkin torjumaan Ojanperän yrityksen oikeasta alakulmasta.

Toisella jaksolla Punamustat pystyivät hyvin turvaamaan johtoaan, mutta ottelun loppua kohden myös saarelaisille avautui muutama vaarallinen hyökkäys. Vieraiden tasoitus oli lähellä noin kymmenen minuuttia ennen loppua, mutta PK-35 Vantaan onneksi Briana Camposin laukaus kimposi ylärimasta takaisin kentän puolelle.

Toisessa päässä Ojanperä pääsi laukomaan, mutta veto painui ahvenanmaalaispuolustajan kautta yli päätyrajan. Tilanteesta seuranneesta kulmapotkusta PK-35 Vantaa onnistui kuitenkin vihdoin toistamiseen maalinteossa. Roosa Bröijer antoi hyvän kulmapotkun ja Eveliina Parikka puski pallon takatolpalta maaliin.

Aivan ottelun loppuhetkillä Åland Unitedin Cynthia Uwak pääsi vielä laukomaan, mutta Mäkelä torjui läheltä tulleen laukauksen. Ottelu päättyi lukemiin 2-0, joten PK-35 Vantaa sai yläloppusarjaan voitokkaan alun.

Myös FC Honka ja TPS voittivat ensimmäisen yläloppusarjaottelunsa, joten Punamustien sarjajohto pysyi edelleen kahdeksassa pisteessä. Sarjakierroksia on jäljellä vielä neljä, joten mestaruus on PK-35 Vantaalle katkolla jo seuraavalla kierroksella.

”Todella tärkeä voitto”

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan voitokas aloitus yläloppusarjassa oli ensiarvoisen tärkeää. Samalla joukkue onnistui säilyttämään etumatkansa turvallisena lähimpään uhkaajiin nähden.

– Tämä oli todella tärkeä voitto. Etenkin raskaan Mestarien liigan karsintaturnauksen jälkeen oli tärkeää, että pystyimme voittamaan ihan hyvällä peliesityksellä.

Väisäsen mukaan Punamustien pelaamisessa oli paljon positiivista, mutta samalla päävalmentaja löysi muutamia kehityskohteita.

– Pelissä oli paljon hyviä asioita, mutta paljon jäi myös parannettavaa. Etenkin turhia, vastahyökkäyksiin johtavia virheitä pitää karsia. Lisäksi meidän pitää saada vielä vähän lisää malttia pelaamiseemme. Kaikkea ei tietenkään voi saada toimimaan kerralla, Väisänen totesi.

– Alakerrassa meillä oli tänään hyvin malttia ja uskalsimme välillä puolustaa hyvin eteenpäin. Muutaman kerran annoimme vähän liikaa tilaa kääntymiselle linjan edessä, mutta monesti onnistuimme myös estämään sen.

Onnistuneina asioina Väisänen nosti esiin myös pelaajien reagoimisen nopeisiin tilanteisiin sekä maalipaikkojen hyödyntämisen muutaman vähämaalisen pelin jälkeen.

– Kollektiivinen prässipelimme ei ehkä aina ollut ihan parhaimmillaan, mutta tilanneprässimme oli tänään ihan hyvää. Saimme aika paljon riistoja, joten siinä mielessä pitää olla tyytyväinen. Menimme yksittäisiin tilanteisiin ehkä kovemmin kuin aikaisemmin tällä kaudella, mikä oli myös positiivista, Väisänen kertasi onnistumisia.

– Lisäksi pääsimme maalipaikkoihin, joita pystyimme myös hyödyntämään. Teimme pitkästä aikaa erikoistilannemaalin ja avausmaalissa ”Rief” tuli tilanteeseen todella lujaa. Lisäksi oli paikkoja myös lisäosumiin.

Väisäsen mukaan PK-35 Vantaa onnistui hyvin pitämään vieraansa poissa vaarallisilta maalintekopaikoilta.

– Pääsääntöisesti saimme aika hyvin otettua Åland Unitedin vahvuudet pois pelistä. Ajoittain Feudjio Tchuanyo pääsi toki pyörittämään hyvin. Hän on vahva pelaaja, joka on todella hyvä pallonhallinnassa.

– Meillä oli rangaistuspotku, mutta myös Åland Unitedilla oli pari hyvää paikkaa. Toisaalta paria tosi vaarallista tilannetta lukuun ottamatta pystyimme pitämään heidät todella hyvin poissa maalipaikoilta, Väisänen sanoi.

Voiton jälkeen Punamustien leirissä käännettiin katseet jo ensi viikkoon ja torstaina odottavaan vierasotteluun FC Honkaa vastaan.

– Nyt on tärkeää saada joukkueen flunssakierre poikki, sillä tänäänkin meillä oli kolme pelaajaa flunssassa. Siihen nähden heidän suorituksensa oli ihan hyvä. Lisäksi käymme tämän pelin läpi, pyrimme oppimaan siitä ja yritämme parantaa tiettyjä asioita seuraavaan peliin.

Punamustien pelit Naisten Liigassa jatkuvat torstaina 8.9. vierasottelulla FC Honkaa vastaan. Kotikentällään PK-35 Vantaa pelaa seuraavan kerran lauantaina 24.9., jolloin Myyrmäessä vierailee HJK.

PK-35 Vantaa – Åland United 2-0 (1-0)

”Etenkin raskaan Mestarien liigan karsintaturnauksen jälkeen oli tärkeää, että pystyimme voittamaan ihan hyvällä peliesityksellä.”

PK-35 Vantaan avauskokoonpano:

3 Tiia Peltonen
6 Mimmi Nurmela
8 Vilma Väisänen
9 Netta Koso (65´ Roosa Bröijer)
11 Eveliina Parikka
12 Henriikka Mäkelä
14 Elina Salmi (77´ Ella Hopponen)
15 Hanne Ojanperä (86´Ronja Ikonen)
21 Tia-Maria Jaakonsaari
25 Ashley Riefner