Punamustille tappiollinen aloitus Mestarien liigassa

24.8.2016

Punamustien urakka naisten Mestarien liigan karsintaturnauksessa alkoi niukalla tappiolla. PK-35 Vantaa pelasi portugalilaista CF Benficaa vastaan hyvän avausjakson, mutta voitto karkasi Punamustien käsistä jälkimmäisellä puoliajalla. Lissabonilaiset veivät lopulta kahden oman maalin turvin pisteet lukemin 1-2.

Muutaman hermostuneen minuutin jälkeen PK-35 Vantaa sai kotikentällään hyvän otteen pelistä. Kotijoukkue piti palloa ja rakensi hyökkäyksiään maltilla. Portugalilaisten hyökkäykset sen sijaan olivat muutamia erikoistilanteita lukuun ottamatta vähissä.

Ensimmäinen hyvä maalintekoyritys nähtiin jo kuudennella peliminuutilla, kun Punamustien Eveliina Parikka laukoi pallon pienestä kulmasta sivuverkkoon. Hetkeä myöhemmin Parikka pääsi laukomaan rangaistusalueen rajalta, mutta veto suuntautui suoraan portugalilaisvahdin syliin. Sanna Saarinen sen sijaan puski Netta Koson antamasta kulmapotkusta pallon yli maalin.

Punamustien seuraava yritys tuotti vihdoin tulosta. Saarinen antoi vasemmalta puolelta matalan kulmapotkun, joka livahti muutaman pelaajan ohi maalin edustalle. Hanne Ojanperä oli tilanteessa valppaana ja siirsi pallon lähietäisyydeltä maaliviivan yli.

Hallinnastaan huolimatta PK-35 Vantaa ei kyennyt lisäämään johtoaan avausjakson aikana. Tauolle lähdettiin siis Punamustien 1-0-johdossa. Ensimmäisestä puoliajasta jäi kuitenkin ikävä jälkimaku, sillä PK-35 Vantaan kapteeni Saarinen jouduttiin vaihtamaan kentältä loukkaantumisen vuoksi. Maiju Hirvonen korvasi Saarisen noin puolen tunnin pelin jälkeen.

Kotijoukkueella oli heti toisen jakson alussa kaksi hyvää tilaisuutta maalintekoon. Ensin Hirvonen antoi oikealta hyvän keskityksen, mutta avausmaalin viimeistellyt Ojanperä puski pallon yli maalin. Hetkeä myöhemmin Parikka sai pallon rangaistusalueella, mutta laukoi ohi takakulman.

CF Benfican tasoitusosuma syntyi kuitenkin kuin salama kirkkaalta taivaalta Portugalilaiset saivat vapaapotkun, joka annettiin kaukaa maalinedusruuhkaan. Pallo pomppi epäonnisesti Punamustien omien pelaajien kautta verkon perukoille.

Pian maalin jälkeen Punamustien maalivahti Velma Oikarinen venyi hyvään torjuntaan CF Benfican vapaapotkussa. 88. peliminuutilla Oikarinen oli kuitenkin voimaton, kun pallo päätyi toistamiseen oman pelaajan kautta maaliin. Oikarinen ei kyennyt vangitsemaan laukausta ja lopulta CF Benfican pelaaja pääsi ensimmäisenä irtopalloon. Läheltä tullut keskitys muutti maalin edustalla Punamustien pelaajasta suuntaa ja kimposi lopulta omaan maaliin.

Portugalilaisten myöhäisen johtomaalin jälkeen PK-35 Vantaa jahtasi vielä tasoitusta, mutta ei enää saanut aikaiseksi todella vaarallisia maalintekopaikkoja. Punamustien turnausurakka alkoi siis 1-2-tappiolla CF Benficaa vastaan. Iltapäivän ottelussa norjalainen Avaldsnes IL kaatoi pohjoisirlantilaisen Newry City Ladies FC:n selvin lukemin 11-0.

Väisänen harmitteli epäonnisia omia maaleja

Punamustien päävalmentaja Jari Väisänen oli ottelun jälkeen luonnollisesti pettynyt lopputulokseen. Väisäsen mukaan PK-35 Vantaan peliesitys oli hyvä, mutta maalipaikkoja ei kyetty hyödyntämään tarvittavalla tehokkuudella.

– Tänään tuntui siltä, että olimme lähellä, mutta silti niin kaukana. Pelasimme hyvän pelin – etenkin ensimmäinen puoliaika oli loistava. Benfica ei oikeastaan päässyt muutamaa kulmapotkua lukuun ottamatta hätyyttelemään maaliamme. Niissä he olivat toki vaarallisia, Väisänen kertasi kenttätapahtumia.

– Pystyimme hyvin pelaamaan omaa peliämme ja hallitsemaan ottelua. Pystyimme rakentamaan ja luomaan maalipaikkoja, joista meillä olisi ollut mahdollisuus ratkaista peli jo avausjaksolla. Valitettavasti emme kuitenkaan saaneet tehtyä yhtä maalia enempää.

Hyvän avausjakson jälkeen PK-35 Vantaan ote kuitenkin herpaantui hieman toisella puoliajalla. CF Benfica sai avausjaksoa enemmän erikoistilanteita, jotka koituivat lopulta Punamustien kannalta kohtalokkaiksi.

– Toinen jaksoi alkoi hyvin ja pystyimme pitämään palloa, mutta sen jälkeen tuli pieni notkahdus. Teimme turhia rikkeitä keskialueella ja Benfica pääsi lopulta rokottamaan meitä. Kahdesta erikoistilanteesta tuli kaksi omaa maalia, mikä oli tietysti harmillista, Väisänen sanoi.

Täyden ottelun Punamustien oikeana laitapakkina pelannut Ashley Riefner oli Väisäsen kanssa samoilla linjoilla.

– Mielestäni pidimme palloa hyvin ja meillä oli riittävästi paikkoja maalintekoon. Emme kuitenkaan onnistuneet hyödyntämään niitä, Riefner tuumi.

Harmillisesta lopputuloksesta huolimatta sekä Väisänen että Riefner uskovat edelleen joukkueensa mahdollisuuksiin. Kaksi seuraavaa ottelua voittamalla Punamustilla on yhä hyvä mahdollisuus selvitä Mestarien liigassa 32 parhaan joukkoon.

– Onneksi tämä on turnaus, joten kaikki on yhä mahdollista.Taistelemme edelleen jatkopaikasta, Väisänen muistutti.

– Olen yhä luottavainen. Jos selvitämme kaksi seuraavaa peliä kunnialla, meillä on hyvät mahdollisuudet selviytyä jatkoon. Jatkossa meidän pitää kuitenkin olla hyökkäyspäässä vaarallisempia, Riefner totesi.

Punamustien pelit Mestarien liigassa jatkuvat jo torstaina 25.8. klo 18.30. Silloin PK-35 Vantaa kohtaa Myyrmäessä Pohjois-Irlannin mestarin Newry City Ladies FC:n.

PK-35 Vantaa – CF Benfica 1-2 (1-0)

”Onneksi tämä on turnaus, joten kaikki on yhä mahdollista.Taistelemme edelleen jatkopaikasta.”

PK-35 Vantaan avauskokoonpano:

1 Velma Oikarinen
3 Tiia Peltonen
6 Mimmi Nurmela
9 Netta Koso
11 Eveliina Parikka
13 Sanna Saarinen (33´ Maiju Hirvonen)
15 Hanne Ojanperä
21 Tia-Maria Jaakonsaari
25 Ashley Riefner
26 Roosa Toivanen (77´ Elina Salmi)
28 Roosa Bröijer