Miehet matkustavat KuPSin vieraaksi

20.8.2016

Punamustien pelit Veikkausliigassa jatkuvat sunnuntai-iltana Savossa. Vastaan asettuu Kuopion Palloseura, jonka PK-35 Vantaa kohtaa jo kolmannen kerran tällä kaudella. Ottelu pelataan sunnuntaina 21.8. klo 18.30 Savon Sanomat Areenalla Kuopiossa.

PK-35 Vantaa lähtee sunnuntai-illan otteluun sarjataulukon viimeiseltä sijalta. Eroa suoraan säilymiseen tai putoamiskarsintaan on kahdeksan pistettä. Takamatka on siis pitkä, mutta ei mahdoton kiinni kurottavaksi. Edellisessä ottelussaan PK-35 Vantaa pelasi Myyrmäessä 1-1-tasapelin FC Lahtea vastaan.

Ennen lauantain otteluita KuPS oli sarjassa viidentenä. Vaikean kevään jälkeen kuopiolaiset ovat napanneet peräti kymmenen voittoa etenkin pitävän puolustuksensa turvin. Edellisessä ottelussaan KuPS yllätti HJK:n Helsingissä ja haki kahden lisäaikamaalin turvin Töölöstä 2-3-vierasvoiton.

Vieraskentillä PK-35 Vantaa on yltänyt kahteen voittoon ja kahteen tasapeliin. KuPS sen sijaan on yltänyt kotonaan kuuteen voittoon ja kahteen tasapeliin. Kotitappiot KuPS on kärsinyt Ilvestä ja Punamustia vastaan, mutta huhtikuun jälkeen savolaiset eivät ole hävinneet kotonaan.

Joukkueet ovat kohdanneet toisensa tällä kaudella jo kahteen otteeseen. Huhtikuussa PK-35 Vantaa avasi pistetilinsä Veikkausliigassa hakemalla 2-3-vierasvoiton Kuopiosta. Kesäkuussa joukkueet tasasivat pisteet Myyrmäessä lukemin 1-1. Edellisen kohtaamisen tasapelissä Punamustien osumasta vastasi kapteeni Kim Raimi. KuPS on ensimmäinen joukkue, jonka PK-35 Vantaa kohta sarjapeleissä jo kolmannen kerran.

PK-35 Vantaan tehokkain maalintekijä on ollut kuudesti osunut Aleksi Ristola. KuPSin riveissä suurinta maalintekovastuuta on kantanut kahdeksan maalia tehnyt Gbolahan Salami. Toppari Azubuike Ekwuekwe ja Petteri Pennanen ovat yltäneet viiteen osumaan.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat huomenna loukkaantumisten vuoksi keskuspuolustajat Raimi ja Nosh A Lody. Lisäksi hyökkääjä Masar Ömer kärsii sunnuntaina korttitilin täyttymisestä seurannutta pelikieltoaan.

”Voitot pienestä kiinni”

Punamustien edelliset pelit ovat olleet tasaisia, mutta voitot ovat olleet kiven alla. PK-35 Vantaan päävalmentaja Pasi Pihamaa tietää, että tässä sarjatilanne ei parane pelkillä tasapelipisteillä. Jatkossa Punamustien on kyettävä kääntämään tiukkoja pelejä edukseen.

– Voitot ovat tässä sarjassa pienistä asioista kiinni. Kenenkään voittaminen ei ole helppoa. Monessa pelissä olemme olleet lähellä voittoa, mutta olemme kuitenkin syystä tai toisesta päästäneet sen yhden maalin, jonka vuoksi emme ole saaneet enempää pisteitä.

– Olemme kuitenkin jatkaneet työntekoa ja pelaajilla tuntuu olevan ihan hyvä fiilis. Meidän täytyy puhaltaa yhteen hiileen, Pihamaa sanoi.

KuPS taistelee tasaisessa Veikkausliigassa tiukasti mitaleista. Pihamaan mukaan savolaisjoukkue tarjoaa Punamustille huomenna tiukan vastuksen.

– Meille KuPS on siinä mielessä haasteellinen vastustaja, että heillä on paljon isoja pelaajia. Se saattaa tuoda erikoistilanteissa hieman vaikeuksia, sillä meillä ei ole kauheasti pituutta. Meidän pitää kuitenkin terävöittää erikoistilannepelaamistamme aiempaan nähden.

Punamustien pelit KuPSia vastaan ovat sujuneet hyvin, sillä kahdesta kohtaamisesta mukaan on tarttunut neljä sarjapistettä. Vaikka edelliset pelit eivät vaikuta sunnuntain kenttätapahtumiin, voivat aiemmat tulokset Pihamaan mukaan vaikuttaa korvien väliin.

– Voitokkaalla historialla on aina merkitystä. Se laittaa myös vastustajaa vähän miettimään ja voi aina painaa vähän takaraivossa.

– Katsotaan millaisen ryhmän saamme jalkeille Kuopioon. Mukana saattaa olla jo uusia pelaajia, Pihamaa totesi.

KuPS – PK-35 Vantaa pelataan sunnuntaina 21.8. klo 18.30 Kuopion Savon Sanomat Areenalla.