Miehille vierastappio viime hetkien maalilla

7.8.2016

PK-35 Vantaa teki eilen pitkän matkan Kemiin, mutta jäi Veikkausliigan ottelussa lopulta tyhjin käsin. Kotijoukkue PS Kemi vei taistelupelissä sarjapisteet lukemin 2-1. Vieraat tarrasivat vielä lopussa pisteeseen, mutta ote ei kestänyt aivan loppuun asti.

Punamustilla oli ottelun avausjaksolla vaikeuksia saada omaa peliään käyntiin. Vierasjoukkue hävisi kaksinkamppailuja ja reagoi hitaasti, minkä myötä isännät olivat alussa askeleen Punamustia edellä. PS Kemi onnistui luomaan ensimmäisellä puoliajalla muutamia maalintekopaikkoja, mutta yritykset suuntautuivat ohi maalin tai pysähtyivät PK-35 Vantaan maalia vartioineen Samu Volotisen käsiin.

Vieraiden avausjakson vaarallisimmat yritykset sen sijaan päättyivät paitsioliputuksiin. Tauolle lähdettiin siis maalittomissa tasalukemissa.

Ottelun avausmaali nähtiin heti toisen jakson alussa. PK-35 Vantaa menetti pallon ja kemiläisten kapteeni Billy Ions kiihdytti vauhtiin. Punamustien kapteeni Kim Raimi yritti vielä liukuen katkaista hyökkäystä, mutta Ions pääsi laukomaan pallon takakulmaan.

Takaiskumaali herätti vierasjoukkueen, joka pääsi paremmin peliin mukaan. Yritys tuotti lopulta tulosta 75. peliminuutilla. Lucas Kaufmann kavensi laidalta ja syötti takaviistoon. Reza Heidarin veto ei onnistunut, mutta Aleksi Ristola pääsi siirtämään pallon takatolpalta maaliin.

Tasoituksen jälkeen PK-35 Vantaa pääsi pelaamaan viimeiset kymmenen minuuttia miesylivoimalla, kun PS Kemin Ryan Gilligan ajettiin kentältä. Gilligan työnsi Heidarin kaksin käsin nurin ja erotuomari nosti englantilaispelaajalle suoran punaisen kortin.

PS Kemi siirtyi kuitenkin toistamiseen johtoon ottelun 85. peliminuutilla. Kotijoukkue sai Punamustien rikkeen seurauksena vapaapotkun ja pallo pelattiin rangaistusalueelle. Lopulta Kalle Taimi puski pallon maalin edustalta verkon perukoille.

Konsta Rasimuksella oli ottelun lopussa vielä hyvä paikka tasoitukseen, mutta kemiläisten maalilla torjunut Mikko Vilmunen esitti hyvän reaktiotorjunnan. Ottelu päättyi lukemiin 2-1, joten sarjapisteet jäivät Meri-Lappiin. Tappion lisäksi Punamustien tuskaa lisäsi muutaman pelaajan korttitilin täyttyminen, sillä se tarkoittaa pelikieltoa tulevassa ottelussa.

Kova taistelu ei tuonut pisteitä

PK-35 Vantaan päävalmentaja Pasi Pihamaa oli tyytyväinen joukkueensa peli-ilmeeseen ja suoritukseen, mutta harmitteli myöhäistä takaiskuosumaa.

– Tämä oli kaikki asiat huomioiden ihan kelvollinen esitys. PS Kemi oli kuitenkin lopussa maalin suhteen vähän onnekkaampi, Pihamaa totesi.

– Sorruimme jälleen perisyntiimme. Menimme huonosti tilanteeseen, rikoimme turhaan ja vastustaja sai erikoistilanteen. Puolustimme sen huonosti ja pallo meni lopulta muutaman pompun kautta maaliin.
Pihamaan mukaan Sauvosaaren kenttä oli huonossa kunnossa, mikä toi oman lisänsä ottelun luonteeseen.

– Kenttä oli molemmille huono, joten Kemissä ei pelattua nättiä jalkapalloa. Se oli kovaa taistelua ja yritystä molemmilta joukkuilta.

Punamustien lähtökohdat peliin olivat niin myös henkisesti vaikeat. Liigalisenssikomitean eilinen päätös vähentää PK-35 Vantaalta kuusi sarjapistettä painoi varmasti pelaajien mieltä peliin valmistautuessa.

– Siihen nähden joukkueen ilme oli tosi hyvä. Kaikki yrittivät ja taistelivat. Siinä ei ollut mitään kritisoitavaa. Nuoret pelaajamme olivat hyviä, Pihamaa sanoi

Punamustien pelit Veikkausliigassa jatkuvat keskiviikkona 10.8. vierasottelulla turkulaista FC Interiä vastaan. Kotikentällään PK-35 Vantaa pelaa seuraavan kerran tulevana lauantaina 13.8., kun FC Lahti vierailee Myyrmäessä.

PS Kemi – PK-35 Vantaa 2-1 (0-0)

”Joukkueen peli-ilme oli hyvä. Kaikki yrittivät ja taistelivat.”

PK-35 Vantaan avauskokoonpano:

4 Kim Raimi
10 Ymer Xhaferi (84´ Mnwas Awari)
11 Ilari Äijälä (68´ Riku Heinonen)
13 Samu Volotinen
15 Lucas Kaufmann
16 Konsta Rasimus
17 Kevin Mombilo
18 Omar Khary (61´ Marcus Heimonen)
19 Aleksi Ristola
58 Reza Heidari