Miehille tärkeä tasapelipiste

3.8.2016

Punamustien miehet pääsivät tiistai-iltana jälleen sarjapisteiden makuun, kun joukkue pelasi Ilveksen kanssa 1-1-tasapelin. Myyrmäessä nähtiin tasainen ottelu, jossa pistejako oli kokonaisuudessaan oikeutettu lopputulos. Hyvää taisteluilmettä osoittanut PK-35 Vantaa katkaisi tasapelillä tappioputkensa ja nappasi säilymistaiston kannalta tärkeän sarjapisteen.

Kotijoukkue aloitti ottelun vahvasti ja ensimmäinen yleisöä kohahduttanut tilanne nähtiin jo 12. peliminuutilla. Marcus Heimonen yritti nostaa pallon pienestä kulmasta yli Mika Hilanderin, joka oli tullut tilanteessa rangaistusalueen ulkopuolelle vastaan. Hilander katkaisi Heimosen noston kädellään, minkä seurauksena kotijoukkue vaati tamperelaismaalivahdille ulosajoa. Hilander selvisi kuitenkin tilanteesta keltaisella kortilla.

Muutamaa minuuttia myöhemmin Lucas Kaufmann tarjoili vaarallisen keskityksen maalin edustalle, mutta vieraat ehtivät palloon niukasti ennen maalille rynnännyttä Aleksi Ristolaa. Toisessa päässä Ilveksen Mikael Soisalo pääsi puolittaiseen läpiajoon, mutta laukoi ohi maalin. Tupsukorvien Tuure Siiran kaukolaukaus sen sijana painui metrin verran maalin ohi.

Tasaisella avausjaksolla molemmilla joukkueilla oli muutamia lyhyitä hallintajaksoja. Vieraat olivat vaarallisia etenkin viimeisen viiden minuutin aikana. Tamperelaisten Yunus Sentamu pääsi nokikkain Punamustien maalia vartioineen Samu Volotisen kanssa, mutta nuori maalivahti onnistui selvittämään tilanteen. Ensimmäisen puoliajan lisäajalla Reuben Ayarna pääsi laukomaan rangaistusalueen sisältä, mutta veto painui niukasti takatolpan ohi. Tauolle lähdettiin siis maalittomassa tasatilanteessa.

PK-35 Vantaa aloitti toisen jakson hyvällä peli-ilmeellä ja onnistui luomaan heti muutamia hyviä maalintekopaikkoja. Ilari Äijälän ovela laukausyritys putosi maalin katolle ja hetkeä myöhemmin Ristola puski Kaufmannin keskityksestä tolppaan.

Ottelun avausmaali nähtiin vihdoin tunnin pelin jälkeen, kun PK-35 Vantaa siirtyi johtoon kulmapotkun jälkitilanteesta. Muutaman ottelun tauon jälkeen tositoimiin palannut kapteeni Kim Raimi pääsi palloon takatolpalla ja toimitti pelivälineen takaisin maalille. Lopulta Konsta Rasimus pääsi laukomaan pallon läheltä Hilanderin käsien kautta maaliin.

Punamustien johto ei kuitenkaan kestänyt kauaa. 65. peliminuutilla oli Ilveksen vuoro osua kulmapotkun jälkitilanteesta. Pallo jäi pomppimaan maalin edustalle ja lopulta keskuspuolustaja Pavle Milosavljevic onnistui tuikkaamaan pelivälineen verkon perukoille.

Tasoitusmaalin jälkeen molemmat joukkueet hakivat vielä voittomaalia, mutta yritykset jäivät tuloksettomiksi. Ensiesiintymisensä Veikkausliigassa tehnyt Mnwas Awari pääsi puskemaan kulmapotkusta, mutta pusku suuntautui ohi maalin. Lisäosumia ei enää nähty, joten pisteet jaettiin lukemin 1-1.

Pihamaa kiitteli pelaajien asennetta

PK-35 Vantaan päävalmentaja Pasi Pihamaa toimi tiistaina ensimmäistä kertaa vastuuvalmentajana Veikkausliigassa. Pihamaan mukaan lähtökohdat olivat vaikeat, mutta pelaajat osoittivat kentällä hienoa taistelutahtoa.

– Lähtökohdat olivat lievästi sanottuna repaleiset, mutta saimme kuitenkin pisteen. Kolmekin oli ehkä lähellä, Pihamaa sanoi.

– Olen todella tyytyväinen pisteeseen ja siihen, miten jätkät asennoituivat peliin ja lähtivät toteuttamaan sovittuja asioita. Pystyimme toteuttamaan hyvin sitä peliä, jota lähdimme hakemaan. Jätkät antoivat tänään kaikkensa. Kentällä ei ollut yhtään vapaamatkustajaa.

Punamustien verkkoon on tehty eniten maaleja Veikkausliigassa, joten Pihamaan mukaan ensimmäisenä tavoitteena oli oman pään tilkitseminen. Vaikka Ilves onnistui kerran maalinteossa, parantunut puolustuspeli oli yksi tasapelipisteen kulmakivistä.

– Meille on tehty kauhea määrä maaleja, joten nyt kiinnitimme huomiota etenkin puolustuspeliin, Pihamaa totesi otteluun valmistautumisesta.

Punamustien nuori toppari Ahmed Said Ahmed oli tiistaina ensimmäistä kertaa avauskokoonpanossa Veikkausliigassa. VJS-kasvatti esiintyi edukseen ja muodosti kapteeni Raimin kanssa toimivan toppariparin. Said Ahmedin mukaan tasapelipiste oli seurausta hyvin noudatetusta pelisuunnitelmasta.

– Teimme kentällä sovittuja asioita ja saimme pisteen. Voittokin oli lähellä. Tämä antaa hyvin uskoa tulevaan.

– Pääsin pitkästä aikaa pelaamaan täyden ottelun ja sain valmennukselta paljon positiivista palautetta. Oli kiva pelata Kimin kanssa. Mielestäni yhteispeli toimi hyvin, Said Ahmed arvioi.

Punamustien ottelut Veikkausliigassa jatkuvat lauantaina 6.8. vierasottelulla PS Kemiä vastaan. Kotikentällään PK-35 Vantaa pelaa seuraavan kerran lauantaina 13.8., jolloin FC Lahti vierailee Myyrmäessä.

PK-35 Vantaa – Ilves 1-1 (0-0)

”Olen todella tyytyväinen pisteeseen ja siihen, miten jätkät asennoituivat peliin.”

PK-35 Vantaan avauskokoonpano:

4 Kim Raimi
10 Ymer Xhaferi
11 Ilari Äijälä
13 Samu Volotinen
15 Lucas Kaufmann (88´ Riku Heinonen)
16 Konsta Rasimus
18 Omar Khary (46´ Mnwas Awari)
19 Aleksi Ristola
55 Marcus Heimonen (66´ Kevin Mombilo)
58 Reza Heidari
80 Ahmed Said Ahmed