Naiset pelaavat Suomen Cupin finaalipaikasta

1.8.2016

Punamustien naiset pelaavat huomenna Suomen Cupin loppuottelupaikasta. Välieräottelussa PK-35 Vantaa matkustaa Turun Palloseuran vieraaksi. Ottelu pelataan huomenna tiistaina 2.8. klo klo 18.30 Paimion keinonurmella.

TPS pelaa kotiottelunsa poikkeuksellisesti naapurikunta Paimion puolella, sillä urheilupuiston yläkentän tekonurmea vaihdetaan. Lähtökohdat puolueettomalla kentällä pelattavaan välierään ovat mielenkiintoiset, sillä hyvän cup-menestyksen lisäksi PK-35 Vantaa ja TPS muodostavat myös Naisten Liigan kärkikaksikon.

Molemmat joukkueet ovat pelanneet tämän kauden Suomen Cupissa kolme ottelua. Avauskierrokselta PK-35 Vantaa eteni jatkoon kaatamalla Kakkosen HPS:n maalein 0-5. Seuraavalla kierroksella vastus oli tiukempi, sillä HJK taipui vasta jatko-ottelun päätteeksi luvuin 3-5. Helsinkiläiset karkasivat ottelussa jo 3-0-johtoon, mutta vahvan kirin esittänyt PK-35 Vantaa iski viisi seuraavaa maalia. Puolivälierässä joukkue kaatoi Ykkösessä pelaavan JyPKin lukemin 6-0.

TPS sen sijaan on selvittänyt kaikki kolme otteluaan vaivattomasti. Ensimmäisellä kierroksella FC Kontu kaatui lukemin 0-7 ja toisella kierroksella TPS haki joensuulaisesta FC Hertasta 1-8-voiton. Välieriin TPS eteni kaatamalla TiPSin vieraskentällä maalein 1-8.

Joukkueet ovat kohdanneet toisensa tänä vuonna jo kahdesti kilpailullisissa otteluissa. Naisten Liigan kotiavauksessaan PK-35 Vantaa otti Myyrmäessä selvänumeroisen 4-0-voiton Sanni Franssin, Hanne Ojanperän ja kahdesti osuneen Netta Koson osumilla. Kesäkuun kohtaaminen Turussa sen sijaan päättyi TPS:n 3-1-voittoon. Turkulaisten maaleista vastasivat Ria Öling, Hanna Ruohomaa ja Saija Östlund. Punamustien ainokaisen viimeisteli Eveliina Parikka.

Punamustien parhaat cup-maalintekijät ovat olleet neljä maalia tehneet Parikka ja Ojanperä. TPS:n Jutta Rantala sen sijaan on yhdeksällä osumallaan koko Suomen Cupin tehokkain maalintekijä.

PK-35 Vantaan kokoonpanotilanne on huomiseen cup-välierään lähdettäessä samanlainen kuin viikonlopun HJK-ottelussa. Ojanperä ja ja Parikka ovat sivussa ovat edelleen sivussa.

Väisänen peräänkuuluttaa rohkeutta

Punamustien päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan Suomen Cupin otteluissa aina omat erityispiirteensä. Väisänen arveli, että erilainen asetelma saattaa tuoda muutoksia myös vastustajan pelaamiseen.

– Cupin pelit ovat aina vähän erilaisia. On mielenkiintoista nähdä, kuinka rohkealla pelitavalla he lähtevät liikkeelle. Cupissa peli jatkoaika on mahdollinen, joten peli voi venyä. Pitää muistaa, että kova prässääminen on raskasta.

– Viimeksi he lähtivät peliin kovaa ja heillä on siitä hyvät muistot. Ehkä he yrittävät jälleen samaa, ehkä eivät, mutta meidän pitää varautua kaikkeen, Väisänen totesi.

Viime kerralla joukkueet kohtasivat Turun urheilupuiston pienellä yläkentällä, mutta huomenna pelataan Paimion hyväkuntoisella tekonurmella.

– Yläkentältä meillä ei ole hyviä muistoja, mutta toisaalta tappiot ovat aina omalla tavallaan herättäneet joukkuetta. Uskon kuitenkin, että meidän kannaltamme on hyvä pelata puolueettomalla kentällä. Toki kenttä on TPS:lle selvästi tutumpi kuin meille, Väisänen tuumi.

Etenkin kotikentällään TPS on usein tarjonnut Punamustille kovan haasteen. Väisänen tietää, että vastaan asettuu jälleen kilpailukykyinen joukkue.

– TPS:n Yhdysvaltojen yliopistosarjaan lähtevät pelaajat eivät ole vielä lähteneet, joten he saavat kaikki pelaajansa mukaan. Lisäksi TPS:llä on hyvä ONS-voitto alla ja he haluavat varmasti Cupissa finaaliin – kuten mekin. Tavoitteenamme on menestyä Cupissa nyt paremmin kuin aiempina vuosina.

Väisänen mukaan PK-35 Vantaa sai hyvää oppia joukkueiden edellisestä kohtaamisesta. Silloin TPS karkasi alle kahdessa minuutissa kahden maalin karkumatkalle. Väisäsen mielestä viikonlopun 3-2-voittoon päättynyt HJK-peli valmisti Punamustia hyvin huomiseen cup-otteluun.

– Nyt meidän pitää olla valmiimpia. Kahdessa viime pelissä olemme koko ajan menneet eteenpäin pallonhallinnassamme, vaikka HJK-pelin lopussa oli vähän sekavia hetkiä. Huomenna meidän on pystyttävä vähintään samantasoiseen suoritukseen.

– Pystyimme ohittamaan HJK:n prässin hyvin monta kertaa. Uskon, että olemalla rohkeita pystymme tekemään sen myös TPS:ää vastaan. Roiskimaan emme lähde, Väisänen linjasi.

Suomen Cupin välieräottelu TPS – PK-35 Vantaa pelataan huomenna tiistaina 2.8. klo 18.30 Paimion keinonurmella.