Punamustilla synkkä alku paikallisottelussa

25.7.2016

PK-35 Vantaa kärsi pääkaupunkiseudun paikallisottelussa 4-2-tappion Helsingin Jalkapalloklubin vieraana. Ottelu sai shokkialun, kun HJK karkasi avausjaksolla nopeassa tahdissa peräti neljän maalin karkumatkalle.

Ottelua oli takana vain 40 sekuntia, kun HJK siirtyi jo 1-0-johtoon. Sebastian Sorsa ohitti rangaistusalueella Riku Heinosen ja tarjoili poikittaissyötön maalille. Alfredo Morelosilla oli lopulta helppo työ siirtää pallo lähietäisyydeltä maaliviivan yli.

Helsinkiläisten toinen osuma syntyi heti seuraavasta hyökkäyksestä. Nikolai Alho sai pallon rangaistusalueen rajan tuntumassa ja laukoi sen Punamustien maalia vartioineen Daniel Kollarin käsien kautta maaliin. Peli oli siis alle kahden minuutin jälkeen jo lukemissa 2-0.

Seuraavaa osumaa ei tarvinnut odottaa pitkään, sillä HJK iski  13. peliminuutilla jo kolmannen kerran. Nikolai Alho syötti päätyrajalta takaviistoon ja Sebastian Dahlström laukoi pallon rangaistuspilkun kohdalta maaliin. Viisi minuutti myöhemmin HJK iski näyttävän vastaiskun päätteeksi taululle jo lukemat 4-0. Osuman viimeisteli läpiajoon pelattu Nnamdi Oduamadi, joka pääsi ohittamaan Kollarin ja siirsi pallon tyhjään maaliin.

Kotijoukkueen neljännen osuman jälkeen Punamustien päävalmentaja Shefki Kuqi turvautui kahteen aikaiseen pelaajavaihtoon. Nuori Samu Volotinen korvasi tolppien välissä Kollarin ja niin ikään nuori Ahmed Said Ahmed tuli Riku Heinosen tilalle topparin tontille.

Punamustien avausjakson aina konkreettinen maalintekopaikka avautui Masar Ömerille, jonka kevyt laukaus painui kuitenkin ohi maalin. HJK:n Morelosilla ja Atomu Tanakalla sen sijaan oli hyvät maalintekopaikat aivan avausjakson lopussa, mutta kumpikaan ei onnistunut laittamaan palloa avopaikasta maaliin. Tauolle lähdettiin siis HJK:n 4-0-johtolukemissa.

Toisella jaksolla PK-35 Vantaa yritti pestä kasvojaan ja kuroa samalla umpeen isäntien etumatkaa. Ensimmäinen kavennusosuma syntyi 53. peliminuutilla, kun Njazi Kuqi pääsi etenemään rangaistusalueelle. Kuqi tarjoili hyvän poikittaissyötön ja Ömer siirsi pallon läheltä tyhjään maaliin. Osuma oli Ömerille uran ensimmäinen Veikkausliigassa.

20 minuuttia myöhemmin vieraat nousivat vielä kahden maalin päähän. Ömer tarjoili upean pystysyötön Kuqille, joka pääsi nokikkain HJK-vahti Thomas Dähnen kanssa. Kuqi laukoi pallon varmasti alakulmaan ja nousi maalipörssissä toiseksi.

Ömerillä oli vielä ottelun viimeisillä minuuteilla tilaisuus iskeä Punamustille illan kolmas osuma, mutta saksalaismaalivahti Dähne onnistui selvittämään tilanteen. Varsinaista loppukiriä ei siis enää nähty. Myös helsinkiläisillä oli toisella jaksolla muutama tilaisuus lisätä johtoaan, mutta HJK:n tehot jäivät tyrmäävän avausjakson jälkeen pukukoppiin. Ottelu päättyi lukemiin 4-2, joten sarjapisteet jäivät Töölöön.

”Halusimme unohtaa huonon avausjakson”

PK-35 Vantaan päävalmentajan Shefki Kuqin mukaan paikallisottelu ratkesi jo aikaisessa vaiheessa.

– Tänään hävisimme pelin jo kahdessa minuutissa. Tämä peli kuvaa osittain koko kauttamme. Olemme päästäneet liikaa helppoja maaleja. Nyt meidän on kuitenkin vain jatkettava eteenpäin, Kuqi totesi.

Kuqin mukaan hän yritti tauolle herätellä joukkuettaan taistelemaan pelin kunniakkaasti loppuun saakka. Hänen mielestään joukkue onnistui löytämään toiselle jaksolla pirteämmän peli-ilmeen.

– Halusin meidän jättävän kaiken huonon fiiliksen koppiin ja unohtavan huonon avausjakson. Kehotin jätkiä nostamaan päät pystyyn ja näyttämään, miten paljon jalkapallo heille merkitsee.

– 4-0-tappioasemasta on totta kai vaikea lähteä jatkamaan, mutta mielestäni sain toisella jaksolla mitä halusin. Kentällä oli enemmän taistelua ja tahtoa. Menimme tilanteisiin vähän eri tavalla kuin avausjaksolla, Kuqi sanoi.

Punamustien nuori puolustaja Ahmed Said Ahmed teki liigadebyyttinsä jo aiemmin tällä kaudella, mutta paikallisottelussa hän pelasi toistaiseksi suurimmat peliminuuttinsa. 18-vuotias Said Ahmed tuli vaihdosta kentälle 23. minuutilla ja esitti topparin tontilla hyviä otteita.

– Ikinä ei tiedä milloin tulee käsky kentälle, joten pitää olla aina valmiina. Alun jälkeen pelasimme vähän riskillä, mutta mielestäni pelini sujui ihan hyvin. Myös valmennukselta tuli positiivista palautetta, Said Ahmed arvioi omaa pelisuoritustaan.

– Onnistuimme tekemään toisella jaksolla vielä pari maalia, mutta se ei valitettavasti riittänyt.

Punamustien pelit Veikkausliigassa jatkuvat tiistaina 2.8. Silloin PK-35 Vantaa isännöi Myyrmäessä Tampereen Ilvestä.

HJK – PK-35 Vantaa 4-2 (4-0)

”Kehotin jätkiä nostamaan päät pystyyn ja näyttämään, miten paljon jalkapallo heille merkitsee.”

PK-35 Vantaan avauskokoonpano:

1 Daniel Kollar (20´ Samu Volotinen)

5 Riku Heinonen (23´ Ahmed Said Ahmed)

9 Masar Ömer

10 Ymer Xhaferi

11 Ilari Äijälä

14 Bob Diasonama (71´ Reza Heidari)

15 Lucas Kaufmann

16 Konsta Rasimus