PK-35 Vantaa kohtaa paikallisottelussa HJK:n

22.7.2016

Punamustien pelit Veikkausliigassa jatkuvat sunnuntaina pääkaupunkiseudun paikallisottelulla. Tällä kertaa PK-35 Vantaa vierailee Töölössä, kun Shefki Kuqin miehistö kohtaa Helsingin Jalkapalloklubin toistamiseen tällä kaudella. Ottelu pelataan sunnuntaina 24.7. klo 18.30 Sonera Stadiumilla.

Punamustien kausi on ollut haastava, sillä joukkue on jämähtänyt sarjataulukossa suoran putoajan paikalle. Matkaa putoamisviivan yläpuolelle on kuitenkin vain yksi piste, joten PK-35 Vantaa taistelee edelleen tiukasti sarjapaikkansa puolesta. Kolme edellistä ottelua eivät ole tuoneet sarjapisteitä, joten jatkossa Punamustien pistetilin on kartuttava aiempaa tasaisempaan tahtiin.

HJK:n kuuden mestaruuden putki tuli viime syksynä päätökseensä, mutta tällä kaudella töölöläiset taistelevat jälleen mestaruudesta. Sunnuntain otteluun lähdettäessä HJK on sarjataulukossa toisena kolme pistettä kärkijoukkue IFK Mariehamnia perässä. Hyvä osoitus HJK:n iskukyvystä on se, että helsinkiläiset ovat tehneet selvästi eniten maaleja Veikkausliigassa.

HJK on kärsinyt tällä kaudella tappiot PS Kemin, VPS:n ja Ilveksen vieraana, mutta kotikentällään se on voittanut RoPS-tasapeliä lukuun ottamatta kaikki ottelunsa. PK-35 Vantaa on kuitenkin hakenut tällä kaudella jo yhden täyden pistepotin Töölöstä, sillä joukkue kaatoi HIFK:n kesäkuussa samalla stadionilla lukemin 1-2.

Joukkueet ovat kohdanneet toisensa tänä vuonna jo kahteen otteeseen. Helmikuinen Liigacupin ottelu päättyi Myyrmäessä 1-1-tasapeliin. Punamustien maalista vastasi Njazi Kuqi ja HJK:n tasoituksen laukoi Atomu Tanaka. Toukokuun liigaottelussa HJK haki Vantaalta 1-2-vierasvoiton Nnamdi Oduamadin ja Taye Taiwon osumilla. PK-35 Vantaan riveistä tolppien väliin osui Aleksi Ristola.

Punamustien tehokkain maalintekijä on ollut seitsemän osumaa viimeistellyt Kuqi. Ristola on onnistunut maalinteossa neljään otteeseen. HJK:n riveissä suurinta maalintekovastuuta ovat kantaneet kuudesti osuneet Alfredo Morelos ja laitapuolustaja Taiwo.

PK-35 Vantaan kokoonpanotilanne on sunnuntain paikallisottelun alla hyvin samanlainen kuin viime otteluissa. Joukkueen kapteeni Kim Raimi kärsii flunssasta, joten hänen pelaamisensa on epätodennäköistä. HJK:n riveistä puuttuvat keskikenttäpelaaja Vincent Onovo sekä todennäköisesti myös Taiwo, joka loukkasi jalkaansa torstain euro-ottelussa. Keskuspuolustajat Lum Rexhepi ja Aapo Halme sen sijaan kärsivät sunnuntaina pelikieltoaan.

”Paikallispeleissä kaikki on mahdollista”

Punamustien päävalmentaja Shefki Kuqi korosti, että hänen joukkueensa kaipaa sarjapisteitä vastustajista riippumatta. Samalla hän kuitenkin myönsi, että paikallisasetelma tuo kentälle aina pientä lisälatausta.

– Kaikki pelit ovat meille tällä hetkellä kovia, mutta jostain meidän pitää raapia pisteitä. Paikallisväännöt ovat tietysti vähän erilaisia pelejä. Niissä kivut ja väsymys jäävät taka-alalle, kun pelataan pisteistä. Se tuo aina oman mausteensa, Kuqi totesi.

– Treeneissä on ollut hyvä meininki, joten toivottavasti saamme sen myös huomiseen peliin.

Kuqin mukaan Punamustien ja HJK:n edellinen kohtaaminen oli tasainen, mutta PK-35 Vantaan hyvät otteet eivät lopulta konkretisoituneet sarjapisteiksi.

– Pelasi Klubia vastaan viimeksi hyvin, mutta menetimme pisteet. Sama kaava on toistunut liian usein. Hallitsemme pelejä ja luomme maalipaikkoja, mutta emme onnistu hyödyntämään niitä. Paikallispeleissä kaikki on kuitenkin aina mahdollista.

Kuqi oli tarkkailemassa tulevaa vastustajaa, kun HJK eteni eilen Eurooppa-liigassa jatkoon. Helsinkiläisten europelit jatkuvat jo ensi viikolla, joten Kuqi uskoo Mika Lehkosuon tekevän viikonloppuna muutamia muutoksia avauskokoonpanoonsa.

– Olin katsomassa HJK:n europeliä eilen. Taiwo tuli kentältä pois jalkaansa pidellen ja lisäksi muun muassa Rexhepi on pelikiellossa. Heille tulee siis varmasti jonkin verran muutoksia avauskokoonpanoon, mutta heillä on leveä materiaali. HJK saa varmasti kovan ryhmän jalkeille, Kuqi sanoi.

HJK – PK-35 Vantaa pelataan sunnuntaina 24.7. klo 18.30 Sonera Stadiumilla Helsingissä.