A-pojat kohtaavat perjantaina pietarilaisen FC Zenitin

20.7.2016

PK-35:n ja VJS:n yhteinen A-poikajoukkue valmistautuu syyskauteen kohtaamalla perjantaina venäläisen suurseuran FC Zenitin A-juniorijoukkueen. Pietarilaiset ovat muutaman viikon leirillä Leppävirroilla, joten myös ottelu pelataan siellä perjantaina klo 19.00.

Mahdollisuus venäläisseuran kohtaamiseen aukesi PK-35/VJS:n päävalmentajan Teemu Savukosken henkilökohtaisten kontaktien kautta.

– Tunnen Leppävirran urheilujohtajan ja asia tuli hänen kanssaan puheeksi. Pietarin Zenitin A-juniorit ja reservijoukkue ovat olleet siellä nyt kaksi viikkoa leireilemässä. He haluavat pelata paljon harjoituspelejä eri suomalaisjoukkueita vastaan. He ovat kohdanneet Savon alueen joukkueita ja pelaavat mielellään myös meitä vastaan, Savukoski kertoi.

– Leppävirroilla on hyvät puitteet. Lähdemme perjantaina, pelaamme pelin ja sen jälkeen meille on järjestetty siellä majoitus sekä illallinen. Lauantaina meillä on vielä mahdollisuus harjoitella ennen kuin lähdemme paluumatkalle.

Hänen mukaansa Zenitin kohtaaminen on PK-35/VJS:lle hyvä tilaisuus mitata tasoaan eurooppalaista ikäluokkansa huippujoukkuetta vastaan. Savukoski uskoo, että ottelu palvelee hyvin myös joukkueen valmistautumista A-poikien Ykkösen syyskauteen.

– Zenitin A-juniorit ovat Venäjän ehdotonta parhaimmistoa. Heillä on lukuisia sateliittiseuroja, joista he valitsevat pelaajansa. Viime vuonna he pelasivat Eerikkilässä TPS:n A-junioreita vastaan ja voittivat selvästi. Kyseessä on siis Euroopan mittapuussa ihan haastava vastustaja.

– Meillä on ollut nyt kuukauden tauko, joten on hyvä saada tähän väliin vähän kovempi peli. Se on meille syksyyn valmistautuessa tärkeä peli. Pyrimme antamaan kaikille peliaikaa, mutta samalla haluamme tietysti saada pelistä mahdollisimman hyvän lopputuloksen, Savukoski totesi.

PK-35/VJS sijoittui kevätkaudella A-poikien ykkösessä lohkossaan toiseksi. Joukkue pelasi vahvan kevään, sillä se oli lohkonsa ainoa tappioton joukkue ja päästi vähiten maaleja. Sijoituksensa myötä PK-35/VJS saa syyskierrokselle kaksi lähtöpistettä. Tavoitteena on jälleen paikka SM-karsinnoissa.

– Totta kai SM-karsintapaikka on aina se ensimmäinen tavoite. Se vaatinee sijoittumista kolmen parhaan joukkoon. Sarja on aika raaka, sillä pelejä on vain yhdeksän. Meidän pitää onnistua hyvin, jotta olemme sarjan päätteeksi kolmen sakissa, Savukoski arvioi.

– On mukavaa nähdä syyskaudella myös uusia joukkueita, kuten FC Viikingit, Atlantis ja kotkalainen PeKa, joka korvaa sarjasta pelaajavajeen takia luopuneen KJP:n. Emme varmasti pääse nousijoitakaan vastaan helpolla, sillä esimerkiksi Viikingeillä on paljon A-junioreita myös miesten Kakkosessa. Lisäksi tietysti HJK, FC Honka ja FC Lahti ovat kovia joukkueita. Uskon meidän saavan syksyllä kovia pelejä.

PK-35/VJS kohtaa Pietarin Zenitin Leppävirralla perjantaina 22.7. klo 19.00. A-poikien Ykkönen jatkuu lauantaina 30.7. vierasottelulla FC Viikinkejä vastaan.