Punamustien 0-2-kotitappio saarelaisia vastaan

18.7.2016

PK-35 Vantaan miesten joukkue palasi sunnuntai-iltana juhannustauon ja kahden vierasottelun jälkeen jälleen kotikentälleen. Paluu Myyrmäkeen ei kuitenkaan kartuttanut Punamustien pistetiliä, sillä voiton myötä sarjan piikkipaikalle noussut IFK Mariehamn vei pisteet lukemin 0-2.

Ottelun avausmaali syntyi 11. peliminuutilla kamppailun ensimmäisestä vaarallisesta maalintekotilanteesta. Punamustien maalilla aloittanut nuori Samu Volotinen nyrkkeili keskityspallon rangaistusalueen ulkopuolelle. Peliväline päätyi noin 20 metriin Philip Sparrdal Mantillalle, joka laukoi pallon voimalla ylärimaan. Laukaus kimposi poikkipuusta suoraan alaspäin maaliviivalle ja ahvenanmaalaisten ykköstykki Dever Orgill rynni pallon verkon perukoille.

Kotijoukkue sai samassa tilanteessa IFK Mariehamnin 0-1-johtomaalin lisäksi vielä lisää kylmää vettä niskaansa. Volotinen törmäsi Orgillin kanssa sillä seurauksella, että molemmat loukkasivat päätään. Volotinen jatkoi peliä vielä muutaman minuutin, mutta lopulta hän joutui tulemaan vaihtoon tikattavaksi pään vuotaessa verta. Volotisen tilalle tolppien väliin asteli Daniel Kollar.

Pian vaihdon jälkeen kotijoukkue pääsi yrittämään tasoitusta kahdesti kulmapotkutilanteesta. Saarelaisten maalivahti Walter Viitala onnistui kuitenkin torjumaan Aleksi Ristolan läheltä tulleen laukauksen ja torjunnan jälkeen puolustajat ehtivät peittämään Nosh A Lodyn yrityksen. Hetkeä myöhemmin Orgill pääsi laukomaan toisessa päädyssä, mutta Kollar onnistui selvittämään tilanteen.

IFK Mariehamn onnistui toistamiseen, kun peliä oli takana 37 minuuttia. Vieraiden vapaapotku putosi rangaistusalueelle ja Kristian Kojola pääsi ohjaamaan pallon kohti maalia. Kollar onnistui torjumaan Kojolan laukauksen, mutta Jani Lyyski ehti ensimmäisenä irtopalloon ja vei ahvenanmaalaiset kahden maalin karkumatkalle.

Aivan avausjakson lopussa Punamustilla oli useita hyviä paikkoja kavennusmaaliin. Ristola pääsi karkaamaan läpiajoon, mutta ei onnistunut sijoittamaan palloa ohi vastaan tulleen Viitalan. Hetkeä myöhemmin Kuqi laukoi vastustajan jalan kautta yli maalin ja seuranneesta kulmapotkusta Ristola puski pallon ohi takakulman. Tauolle lähdettiin siis IFK Mariehamnin 0-2-johtolukemissa.

Avausjaksolla vierasjoukkue oli isäntiään terävämpi ja tehokkaampi, mutta toisen jakson alussa peli eteni tasaisissa ja rauhallisissa merkeissä. Jakson edetessä PK-35 Vantaa sai kuitenkin paremman otteen pelistä ja otti ohjat omiin käsiinsä. Reilun puolituntisen kirivaiheensa aikana kotijoukkue onnistui luomaan painetta ja maalintekopaikkoja saarelaisten päätyyn.

Tauolla kentälle vaihdettu Masar Ömer pääsi tunnin pelin jälkeen laukomaan, mutta pallo painui taka-alakulman ohi. Lähimpänä maalintekoa PK-35 Vantaa kävi viisitoista minuuttia myöhemmin, kun Ömer puski pallon pitkän sivurajaheiton jälkeen ylärimaan. Ömer pääsi yrittämään vielä paluupallosta uudelleen, mutta veto suuntautui niukasti maalin ohi.

Ömerin lisäksi myös Kuqi ja Ymer Xhaferi pääsivät vielä ottelun loppupuolella yrittämään maalintekoa, mutta tällä kertaa kotijoukkue ei onnistunut toimittamaan palloa verkon perukoille. Ottelu päättyi IFK Mariehamnin 0-2-johtoon, joten PK-35 Vantaa joutui astelemaan pukukoppiin kolmatta kertaa peräkkäin tappio niskassaan. Ahvenanmaalaiset sen sijaan nousivat voiton myötä sarjakärkeen.

Toisen jakson kiri ei riittänyt

Punamustien päävalmentajan Shefki Kuqin mukaan Myyrmäessä nähtiin sunnuntai-iltana kaksi erilaista 45-minuuttista. Avausjaksolla ottelu eteni vieraiden suunnitelman mukaisesti, mutta toisella jaksolla PK-35 Vantaa oli niskan päällä.

– Tämä oli kaksijakoinen peli. Ensimmäisellä jaksolla olimme liian pehmeitä ja hitaita. Tuntui siltä, että emme uskoneet itseemme riittävästi. Avausjaksolla IFK Mariehamn ansaitsi johtonsa täysin, Kuqi arvioi.

– Teimme muutamia virheitä ja he pääsivät iskemään kaksi maalia. Puhuimme ennen peliä heidän olevan vahvoja erikoistilanteissa, mutta olimme silti 0-2-maalissa jälleen vähän liian pehmeitä. Emme kyenneet reagoimaan tilanteeseen riittävän nopeasti.

Kuqin mukaan kotijoukkue onnistui tauon jälkeen tekemään tarvittavia muutoksia pelaamiseensa.

– Avausjaksolla pelasimme liikaa pystypalloja, jotka he voittivat ja pääsivät sitten juoksemaan puolustustamme kohti. Toisella jaksolla pidimme enemmän palloa ja löysimme paremman pelivireen. Loimme paikkoja ja olisimme jonain toisena päivänä voineet tehdä kolme tai neljä maalia. Tänään se ei kuitenkaan onnistunut.

– En voi pyytää pelaajiltani enempää. He antoivat toisella jaksolla kaikkensa, vaikka kentällä oli väsyneitä jalkoja, Kuqi totesi.

PK-35 Vantaa joutui tekemään jo aikaisessa vaiheessa vaihdon, kun loukkaantunut maalivahti Volotinen loukkasi päätään. Kuqi oli harmissaan, että nuoren Volotisen näyttöpaikka jäi lyhyeksi.

– Annoimme Samulle mahdollisuuden, jota hän on odottanut jo pitkään. Hän törmäsi hyökkääjän kanssa ja haava vaati niin monta tikkiä, että hän ei voinut enää jatkaa. Tämä oli Samun kannalta todella ikävä peli.

Punamustien pelit Veikkausliigassa jatkuvat ensi sunnuntaina 24.7. vierasottelulla Helsingin Jalkapalloklubia vastaan. Kotikentällään PK-35 Vantaa pelaa seuraavan kerran tiistaina 2.8., kun Tampereen Ilves vierailee Myyrmäessä.

PK-35 Vantaa – IFK Mariehamn 0-2 (0-2)

”Tämä oli kaksijakoinen peli. Avausjaksolla IFK Mariehamn ansaitsi johtonsa täysin, mutta toisella jaksolla löysimme paremman pelivireen.”

PK-35 Vantaan avauskokoonpano:

5 Riku Heinonen (46´ Masar Ömer)

10 Ymer Xhaferi

11 Ilari Äijälä

13 Samu Volotinen (20´ Daniel Kollar)

15 Lucas Kaufmann

16 Konsta Rasimus

17 Kevin Mombilo

18 Omar Khary (73´ Reza Heidari)

19 Aleksi Ristola

21 Nosh A Lody

99 Njazi Kuqi

Vaihtopelaajat:

1 Daniel Kollar

4 Kim Raimi

9 Masar Ömer

14 Bob Diasonama

58 Reza Heidari

Ottelun jälkeisessä lehdistötilaisuudessa olivat paikalla joukkueiden päävalmentajat Shefki Kuqi ja Peter Lundberg.