Naiset saavat huomenna vieraita Porista

11.7.2016

Punamustien naiset palaavat huomenna muutaman viikon ottelutauon jälkeen tositoimiin Naisten Liigassa. PK-35 Vantaa saa huomisessa ottelussa vieraakseen porilaisen Nice Futiksen. Ottelu pelataan huomenna tiistaina 12.7. klo 18.30 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

Muut joukkueet pelasivat jo lauantaina, joten huominen ottelu täydentää Naisten Liigan kahdennentoista sarjakierroksen. Kun runkosarjaa on pelattu lähes kaksi kolmannesta, PK-35 Vantaa johtaa sarjaa kolmen pisteen erolla ottelun enemmän pelanneeseen Turun Palloseuraan nähden. Joukkue kärsi juuri ennen taukoa sarjakauden ensimmäisen tappionsa, joten huomenna PK-35 Vantaa haluaa varmasti palata jälleen voittojen tielle ja tehdä piste-eroa kilpailijoihinsa.

Nice Futis sen sijaan on otteluun lähdettäessä sarjassa yhdeksäntenä. Eroa sijaa korkeammalla olevaan ONS:ään on jo kymmenen pistettä, joten porilaiset kaipaavat kipeästi pisteitä. Toistaiseksi ainoat sarjapisteensä Nice Futis on saalistanut avauskierroksen tasapelillä Oulussa ja 4-1-kotivoitolla sarjajumbo Tikkurilan Palloseurasta.

Joukkueet kohtasivat toisensa jo sarjan alkukierroksilla, kun PK-35 Vantaa haki huhtikuussa Porista 0-3-vierasvoiton. Tia Painilainen osui avausjaksolla ja Sanni Franssi sekä Hanne Ojanperä täydensivät loppukemat toisen jakson maaleillaan.

Punamustien paras maalintekijä on ollut 15 osumallaan Naisten Liigan maalipörssiä johtava Sanni Franssi. Myös yhdeksän maalia viimeistellyt Hanne Ojanperä ja kahdeksaan otteeseen osunut Sanna Saarinen ovat olleet tehokkaita. Nice Futiksen Marina Fedorova on osunut viidesti, joten hän on tehnyt lähes puolet porilaisten yhdestätoista osumasta.

PK-35 Vantaan terveystilanne on ottelun alla hyvä, sillä tämän hetken tiedon mukaan ainoastaan Tia-Maria Jaakonsaari on loukkaantumisen vuoksi sivussa.

Virkeänä takaisin tositoimiin

Punamustien päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan loma ja ehkä harjoitusviikko tekivät joukkueelle hyvää. Hän uskoo, että pelaajat ovat huomenna täynnä virtaa, kun sarjapelit jatkuvat Myyrmäessä.

– Jokaisella oli lomaviikolle omat harjoitteet ja viime viikon harjoittelimme jo yhteisesti joukkueen kanssa. Harjoitusviikko sujui muutaman pelaajan sairastelua lukuun ottamatta ihan hyvin. Nyt pidimme vielä viikonlopun vapaana, joten pääsemme huomiseen peliin tuorein jaloin ja pää virkeänä, Väisänen totesi.

Väisäsen mukaan PK-35 Vantaa pääsee loppukesän ja syksyn peleihin hyvistä asetelmista. Hän uskoo joukkueen ammentaneen sarjakauden ensimmäisestä tappiosta hyvää oppia loppukauteen.

– TPS:n voittamalla tilanne olisi ollut vielä vähän parempi, mutta lähtökohdat ovat joka tapauksessa erittäin hyvät. Pitää muistaa, että vastoinkäymiset opettavat aina. Toivottavasti olemme pystyneet jälleen ottamaan opiksemme ja olemme entistä valmiimpia erilaisiin peleihin.

Pori tunnetaan tuulisena kaupunkina, mutta Nice Futiksessa kävi kesäkuussa tavallista kovempi puhuri. Seuran sisällä oli erimielisyyksiä, joiden johdosta joukkueen valmennusryhmä irtisanoutui. Väisänen ei osannut vielä tässä vaiheessa sanoa, miten muutos on vaikuttanut joukkueeseen.

– Heidän tilanteensa on mielenkiintoinen. Myllerrys saattaa välillä tuottaa myös positiivisia asioita, joten ainakin varaudumme siihen, että vaikutukset ovat olleet positiivisia. Fyysisesti tauon aikana tuskin on saatu tehtyä ihmeitä, mutta taktisella ja henkisellä puolella heille on saattanut tulla jotain muutoksia, Väisänen arveli.

– Nice Futis on mielestäni selkeästi alisuorittanut. Sarjan keskikasti on tasainen, mutta saadessaan 11 parasta pelaajaansa kentälle Nice Futis on varteenotettava vastustaja kenelle tahansa.

Väisäsen mukaan porilaisten riveistä löytyy vaarallisia pelaajia, joista hän mainitsi nimeltä venäläisen Fedorovan ja yhdysvaltalaisen Brooke Barbuton, joka on Naisten Liigan seuraajille tuttu jo edellisiltä kausilta.

– Heidän hyökkääjänsä Fedorova on todella kärkäs pelaaja, joka pystyy luomaan tilanteita lähes yksin. Barbuton pelikunnosta ei ole tarkkaa tietoa mutta hän oli jo Ilves-pelissä mukana. Kyseessä on kova kaksikko, joka tulee tekemään vielä varmasti paljon tuhoa liigassa.

PK-35 Vantaa – Nice Futis pelataan huomenna tiistaina 12.7. klo 18.30 Myyrmäen jalkapallostadionilla.