Naiset Suomen Cupin välieriin

22.6.2016

Punamustien naiset etenivät tiistai-iltana Suomen Cupin välieriin. Puolivälieräottelussa PK-35 Vantaa kaatoi sarjatasoa alempana pelaavan Jyväskylän Pallokerhon maalein 6-0.

Puolivälieräottelun käsikirjoitus oli alusta lähtien selvä. PK-35 Vantaa pyöritti peliä vieraiden kenttäpuoliskolla ja JyPK puolusti tiiviisti. Jyväskyläläiset pääsivät muutamaan otteeseen nopeisiin vastahyökkäyksiin, mutta vaarallisille maalintekopaikoille vierasjoukkue ei Myyrmäessä päässyt. PK-35 Vantaa sen sijaan onnistui luomaan useita hyviä maalintekotilanteita.

Ottelun avausmaali nähtiin 11. peliminuutilla. Roosa Toivanen antoi vasemmalta laidalta hyvän keskityksen ja Ashley Riefner puski pallon takatolpalta vastakkaiseen kulmaan. Osuma oli Riefnerille ensimmäinen Punamustien paidassa.

Riefnerillä oli avausjaksolla tilaisuutensa myös toiseen osumaan, mutta hänen laukauksensa kolahti lähietäisyydeltä yläriman. Lopulta PK-35 Vantaa lisäsi kuitenkin johtoaan noin puolen tunnin pelin jälkeen. JyPKin maalivahti Juuli Kainulainen onnistui torjumaan Sanni Franssin sijoitusyrityksen, mutta pallo päätyi torjunnasta suoraan Hanne Ojanperälle, joka pääsi laukomaan pallon lähietäisyydeltä maaliin.

Tauolle lähdettiin Punamustien 2-0-johdossa, mutta toisella jaksolla kotijoukkueen maalihanat aukesivat toden teolla. PK-35 Vantaan kolmas osuma syntyi pian tauon jälkeen 52. peliminuutilla. JyPKin näkyvimpiin pelaajiin lukeutunut ja hyvän ottelun pelannut maalivahti Kainulainen torjui Franssin laukauksen ja Riefner laukoi paluupallon tolppaan. Peliväline päätyi kuitenkin tolpasta takaisin Riefnerille, joka laukoi pallon läheltä verkon perukoille.

Kotijoukkue siirtyi 4-0-johtoon, kun peliä oli pelattu 73 minuuttia. Täyden ottelun pelannut Selina Mustajoki antoi oikealta laidalta tarkan keskityksen ja Eveliina Parikka puski pallon noin viidestä metristä takakulmaan.

PK-35 Vantaa onnistui ottelun loppupuolella vielä kahdesti. 5-0-osuma syntyi 82. peliminuutilla, kun Sanna Saarinen antoi hienon pystysyötön rangaistusalueella. Netta Koso otti pelivälineen hyvällä ensimmäisellä kosketuksellaan haltuunsa ja laukoi pallon verkon perukoille. Kuudes osuma syntyi heti seuraavasta hyökkäyksestä, kun Saarinen antoi jälleen hyvän läpisyötön ja Parikka sijoitti pallon takatolpan kautta maaliin.

Lisäosumia ei enää nähty, joten PK-35 Vantaa jatkaa lukemin 6-0 Suomen Cupin välieriin, joissa se kohtaa vieraskentällä Turun Palloseuran. Välierien runkopelipäivä on 2.8.

Voitolla kesätauolle ja välieriin

Punamustien päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan ottelu vastasi ennakko-odotuksia. Kotijoukkue hallitsi palloa ja vieraat odottivat vastaiskumahdollisuuksia. Väisäsen mukaan PK-35 Vantaa pelasi hyvän ottelun tiiviisti puolustanutta vastustajaa vastaan.

– Pelin luonne oli sellainen kuin osasimme odottaa. JyPK vetäytyi, puolusti keskustan tiiviisti ja odotti vastahyökkäyksiä. Avausjaksolla he jaksoivat puolustaa paremmin kuin toisella jaksolla, mutta aina kun maltoimme kierrättää, saimme luotua hyviä tilanteita laidoilta. Myös JyPK pääsi muutamaan otteeseen tilanteisiin, joista olisi voinut kehittyä vaarallisia vastahyökkäyksiä, mutta he pääsivät lopulta vain kerran kuudentoista rajalle asti.

– Pelissä oli paljon hyvää: malttia, laitojen käyttämistä ja kierrättämistä. Juuri niitä asioita, joita pitää näkyä, kun vastakkain ovat Naisten Liigan ja Ykkösen joukkueet. Silloin on kyettävä juoksuttamaan vastustajaa. Onnistuimme siinä hyvin ja loimme myös paljon maalipaikkoja. Siihen pitää olla tyytyväinen, Väisänen tuumi.

Väisäsen aisapari Pasi Jaakonsaari oli samoilla linjoilla. Hän jakoi kunniaa myös vastustajan pelaamiselle.

– JyPKillä oli oma taktiikkansa, jota he noudattivat kurinalaisesti. Siitä heille pitää antaa kehuja, että he lähtivät vastahyökkäyksiin terävästi, mutta usein ehkä vähän liian harvojen pelaajien voimin. Heillä oli kuitenkin selkeä idea siitä, mihin he pyrkivät. Puolustuksellamme ei kuitenkaan ollut mitään suurempia vaikeuksia, Jaakonsaari totesi.

Väisänen sen sijaan nosti esiin JyPKin maalia vartioineen Kainulaisen hyvät suoritukset.

– Heidän maalivahtinsa pelasi hyvin. Hän otti kiinni ne pallot, jotka pitikin. Maaleille hän ei voinut mitään.

Jaakonsaaren mukaan PK-35 Vantaa sai puolivälieräottelusta paljon hyödyllistä oppia tulevia koitoksia varten.

– Peli palveli meitä hyvin. Yleisesti ottaen kierrätimme palloa varmasti ja meillä oli kuuden maalin lisäksi paikkoja vielä kuuteen lisäosumaan. Pääsimme rauhallisella pelillä hyvin hyökkäyskolmannekselle, mutta samalla tämä peli osoitti, mitä asioita meidän pitää vielä pyrkiä parantamaan.

Tiistai-illan ottelu oli Punamustille viimeinen ennen muutaman viikon mittaista kesätaukoa. Seuraavan sarjapelinsä PK-35 Vantaa pelaa vasta 12.7., kun Nice Futis vierailee Myyrmäessä. Elokuun alussa pelattavassa Suomen Cupin välierässä vastaan asettuu TPS.

– Tästä on hyvä lähteä tauolle ja valmistautumaan syyskierrokseen. Lisäksi on hienoa, että saamme välierissä revanssin TPS:stä.

PK-35 Vantaa – JyPK 6-0 (2-0)

”Tästä on hyvä lähteä tauolle ja valmistautumaan syyskierrokseen.”

PK-35 Vantaan avauskokoonpano:

1 Velma Oikarinen

3 Tiia Peltonen

7 Sanni Franssi

8 Vilma Väisänen (48´ Ella Hopponen)

9 Netta Koso

13 Sanna Saarinen

14 Elina Salmi (46´ Mimmi Nurmela)

15 Hanne Ojanperä (64´ Eveliina Parikka)

16 Selina Mustajoki

25 Ashley Riefner