Naisten Suomen Cupin puolivälierä huomenna Myyrmäessä

20.6.2016

Punamustien naiset pelaavat huomenna Respect Suomen Cupin välieräpaikasta. PK-35 Vantaa saa puolivälieräottelussa vieraakseen Ykkösessä pelaavan Jyväskylän Pallokerhon. Ottelu pelataan huomenna tiistaina 21.6. klo 18.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

JyPK pelaa yhtä sarjatasoa Punamustia alempana, mutta keskisuomalaiset lukeutuvat Ykkösen kärkijoukkueisiin. Jyväskyläläiset ovat tällä hetkellä sarjassa nousukarsintoihin oikeuttavalla toisella sijalla. Yhdeksästä pelaamastaan sarjaottelusta JyPK on hävinnyt ainoastaan yhden. Seuralla on kokemusta myös cup-menestyksestä, sillä JyPK voitti viime vuonna Suomen Cupin parhaille alempisarjalaisille tarkoitetun pikkufinaalin.

Myyrmäen jalkapallostadion on tullut JyPKille jo tänäkin vuonna tutuksi, sillä keskisuomalaiset pelasivat edellisen sarjapelinsä Vantaalla. JyPK kaatoi VJS:n lauantaina maalein 0-4.

PK-35 Vantaa on pelannut tämän kauden Suomen Cupissa jo kaksi ottelua. Avauskierroksella joukkue kaatoi Kakkosessa pelaavan HPS:n selvin maaliluvuin 0-5. Toisella kierroksella Talin hallissa nähtiin todellinen cup-trilleri. HJK karkasi ottelussa nopeasti peräti kolmen maalin karkumatkalle, mutta Punamustien vahva kiri kantoi ensin jatkoajalle ja lopulta upeaan 3-5-voittoon.

JyPK aloitti Suomen Cupin helmikuussa 3-0-voitolla niin ikään Ykkösessä pelaavasta Kokkola F10:stä. Toisella kierroksella jyväskyläläiset vastasivat kenties kuluvan cup-kauden suurimmasta yllätyksestä pudottamalla Naisten Liigan viime kauden hopeajoukkueen Tampereen Ilveksen. JyPK piti tamperelaiset maaleitta ja eteni lopulta jatkoon rangaistuspotkukilpailun jälkeen.

JyPKin riveistä Cupissa maalinteossa ovat onnistuneet kahdesti osunut Siiri Perälä ja kertaalleen verkkoa heiluttanut Emmi Manninen. Keskisuomalaisten cup-taipaleen sankareihin on lukeutunut myös maalivahti Juuli Kainulainen, jonka selän taakse ei ole vielä tehty maaliakaan.

Punamustien paras cup-maalintekijä on ollut kolmesti osunut Hanne Ojanperä. Kahteen maaliin ovat yltäneet Roosa Bröijer, Sanni Franssi ja Eveliina Parikka.

PK-35 Vantaan kokoonpanotilanne on huomisen puolivälierän alla hyvä, sillä ainoastaan Tia-Maria Jaakonsaari on loukkaantumisen takia sivussa.

”Meillä pitää olla kärsivällisyyttä”

Punamustien päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan joukkue siirsi lauantain TPS-tappion jälkeen ajatukset nopeasti jo seuraavaan koitokseen. Väisänen muistuttaa, että Suomen Cupin otteluissa on aina omat erityispiirteensä, sillä vain voittajan pelit jatkuvat.

– Analysoimme lauantain pelin pikaisesti ja olemme suunnanneet katseet Cupin otteluun. On hyvä, että saamme tähän väliin vielä yhden pelin ennen taukoa. Cupin pelit ovat aina hyvin erilaisia, sillä niissä pelataan vain voitosta, Väisänen totesi.

Vaikka JyPK pelaa eri sarjatasolla kuin PK-35 Vantaa, Väisäsellä on jonkin verran tietoa tulevasta vastustajasta.

– He pelasivat Cupissa hyvän pelin Ilvestä vastaan ja lisäksi näin heidän edellisen pelinsä VJS:ää vastaan videolta. Todennäköisesti tiedämme siis jollain tasolla tiedossa, miten JyPK tulee pelaamaan ja missä ovat heidän vahvuutensa.

– Meidän pitää huomioida, että kyseessä on hyvä vastaiskujoukkue. Emme voi tuijottaa liikaa vain omaa hyökkäyspeliämme, vaan meidän pitää säilyttää tasapaino sekä hyökätessä että puolustaessa, Väisänen painotti.

JyPK saalisti edellisellä cup-kierroksella hyvän päänahan kaatamalla pääsarjajoukkue Ilveksen. Tuolloin jyväskyläläiset onnistuivat pitämään Ilveksen nollilla peräti 120 minuutin ajan.

– Tällaisessa pelissä meillä pitää olla kärsivällisyyttä.Emme missään tapauksessa saa lähteä oikomaan, vaan meidän pitää tehdä asioita määrätietoisesti sovitulla tavalla, jotta pystymme hyödyntämään maalipaikkamme.

Naisten Suomen Cupin puolivälieräottelu PK-35 Vantaa – JyPK pelataan huomenna tiistaina 21.6. klo 18.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

Liput otteluun maksavat aikuisille 10 euroa ja lapsille sekä muille alennusryhmäläisille (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät) 5 euroa. Alle 7-vuotiailla lapsilla on otteluun vapaa pääsy. Suomen Cupin otteluun ei ole ennakkolipunmyyntiä. Stadionin portit aukeavat huomenna klo 17.00.