Naisten Liigan kärkiottelu huomenna Turussa

17.6.2016

Naisten Liigassa pelataan vielä yksi sarjakierros ennen kolmen viikon kesätaukoa. Huomenna luvassa on kärkikamppailu, kun sarjakärki PK-35 Vantaa matkustaa sarjakakkosen Turun Palloseuran vieraaksi. Ottelu pelataan lauantaina 18.6. klo 13.30 Turun urheilupuiston yläkentällä.

PK-35 Vantaa johtaa sarjaa kuuden pisteen erolla TPS:ään nähden, kun Naisten Liigan runkosarja on juuri ylittänyt puolivälinsä. Punamustien kausi on edennyt voitokkaasti, sillä kymmenestä ottelustaan PK-35 Vantaa on voittanut peräti yhdeksän. Punamustien ainoa pistemenetys on maaliton tasapeli HJK:n vieraana. Edellisessä ottelussaan PK-35 Vantaa kaatoi Ilveksen Myyrmäessä lukemin 2-0.

Turkulaiset ovat keränneet kymmenestä ottelustaan 22 sarjapistettä. seitsemällä voitolla ja yhdellä tasapelillä. TPS kärsi huhtikuussa tappion kahdessa peräkkäisessä ottelussa PK-35 Vantaan ja Pallokissojen vieraana. Sen jälkeen turkulaiset ovat kuitekin pelanneet peräti seitsemän peliä ilman tappiota. Seitsemästä edellisestä ottelustaan TPS on voittanut peräti kuusi ja pelannut kotitasapelin Ilvestä vastaan.

Etenkin kotikentällään TPS on ollut vahva, sillä kyseinen Ilves-tasapeli on Palloseuran ainoa pistemenetys yläkentällä. Toukokuun puolivälissä pelatun tasapelin jälkeen TPS on pelannut kolme ottelua, joissa se ei ole päästänyt maaliakaan. Edellisessä ottelusaan TPS kaatoi TiPSin vieraissa selvin 0-4-lukemin.

Kärkiottelussa kohtaavat myös sarjassa eniten maaleja tehneet ja vähiten maaleja päästäneet joukkueet. PK-35 Vantaa on heiluttanut verkkoa 39 kertaa. TPS sen sijaan on tehnyt kymmenessä ottelussaan 28 maalia. Punamustien verkkoon on tehty tällä kaudella ainoastaan neljä maalia, jotka ovat kaikki syntyneet vieraskentillä. TPS on päästänyt 13 maalia, mikä on sarjan toiseksi pienin lukema.

Joukkueiden edellinen kohtaaminen huhtikuussa päättyi Myyrmäessä Punamustien 4-0-voittoon. PK-35 Vantaa vei kotiavauksessaan sarjapisteet Sanni Franssin, Hanne Ojanperän ja kahdesti osuneen Netta Koson maaleilla.

Punamustien paras maalintekijä on ollut 15 osumallaan Naisten Liigan maalipörssiä johtava Franssi. Yhdeksän kertaa osunut Ojanperä on maalipörssissä toisena. Myös kahdeksan maalia viimeistellyt Sanna Saarinen on ollut tehokas. TPS:n riveistä suurinta maalintekovastuuta ovat kantaneet Ojanperän kanssa maalipörssin kakkossijan jakavat Ria Öling ja Jutta Rantala, jotka ovat kumpikin tehneet yhdeksän maalia.

PK-35 Vantaan kokoonpanotilanne on kärkiottelun alla hyvä. Ainoastaan Tia-Maria Jaakonsaari on nilkkavamman takia varmuudella sivussa ottelusta. Muut pelaajat ovat pelikuntoisia.

Molemmat joukkueet hyvässä iskussa

Punamustien päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan joukkue lähtee huomiseen kärkiotteluun luottavaisin mielin. Molemmat joukkueet lähtevät peliin voittoputkessa.

– Se on sarjatilanteen kannalta mielenkiintoinen peli. Joukkue odottaa innolla TPS:n kohtaamista. TPS on hyvässä vireessä, joten molempien joukkueiden kuntopuntari näyttää hyvältä, Väisänen totesi.

Joukkueiden edellinen kohtaaminen päättyi huhtikuussa PK-35 Vantaan 4-0-voittoon, mutta Väisänen muistutti, että kotikentällään TPS on usein tarjonnut Punamustille kovan vastuksen. TPS pelaa kotiottelunsa pienellä yläkentällä. Väisäsen mukaan Punamustien on huomioitava pienikokoinen kenttä pelaamisessaan.

– Aiemmat ottelut TPS:n vieraana ovat olleet hyvällä tavalla tiukkoja. Olemme päässeet painimaan kunnolla ja taistelemaan voitosta. Odotan samanlaista peliä myös tällä kertaa. Erikoistilanteisiin pitää varmasti panostaa, Väisänen ennakoi.

– Kenttä tuo peliin oman mausteensa. Meidän pitää ottaa kentän koko ja sen kunto huomioon muun muassa pelin rakentamisessa.

Väisäsen mukaan on mielenkiintoista nähdä, millaisella lähestymistavalla TPS lähtee otteluun. Yksittäisistä pelaajista hän nosti esiin kuluvalla kaudella yhdeksän maalia tehneen ja naisten A-maajoukkuerinkiin kuuluvan Ria Ölingin.

– On mielenkiintoista nähdä, lähtevätkö he peliin prässäten vai tiukalla puolustamisella. Meidän pitää pystyä reagoimaan kumpaankin tapaan, Väisänen tuumi.

– TPS:n pelaajista Ria Öling nousee selkeästi esiin. Hän pystyy luomaan paikkoja itselleen ja muille. Meidän pitää olla hänen kanssaan tarkkana – kuten toki muidenkin pelaajien kanssa.

TPS – PK-35 Vantaa pelataan lauantaina 18.6. klo 13.30 Turun Yläkentällä. Ottelua voi seurata suorana lähetyksenä sekä VeikkausTV:n että Huuhkaja-TV:n välityksellä.

Veikkaamalla ottelun lopputulosta ja pelaamalla muita Veikkauksen pelejä tämän linkin kautta tuet samalla PK-35 Vantaan toimintaa. Siirry Veikkauksen sivuille.